DİYALİZ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2000111003
Ders İsmi: Fizyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Duygu DENİZ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Yeşim ÖZÇATAL
Öğr.Gör. Merve ALÖKTEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı insan vücudunun normal işleyiş mekanizmalarına dair temel bilgilerin öğrenilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Homeostasis ve hücre membran bilgisi; uyarılabilen dokular bilgisi; kanın fizyolojik önemi ve özellikler; kalp ve damarların işlevleri ile fizyolojik özellikleri; akciğerin solunumdaki fonksiyonu ve solunum gazlarının kanda taşınması; sinir sistemi işlevleri ve duyu organları fizyolojisi; sindirim sistemi işlevleri; endokrin organların hormonları ve fonksiyonları; böbrekler ve boşaltım işlevi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Homeostasis kavramını bilir, vücuttaki örneklerini söyleyebilir. Hücre membranı yapısını bilir ve madde transportunu açıklayabilir.
2) Kasların kasılma mekanizmasını bilir, anlatabilir.
3) Kalbin pompalama işlevini ve bunun elektrofizyolojik altyapısını bilir. Kalp döngüsü aşamalarını tarif edebilir ve kalp seslerini ayırt eder. Arterler, venler ve kılcal damarlar hakkında bilgi sahibidir, birbirleri ile karşılaştırabilir. Kan basıncını düzenleyen faktörleri bilir. Kan basıncı ölçümü hakkında bilgi sahibidir.
4) Solunum yollarının fonksiyonunu bilir, inspirasyon ve ekspirasyon mekanizması düzenlenme mekanizmalarını ile spirometre ve akciğer hacimleri tarif eder. Pulmoner dolaşım ile kanda gaz değişimini anlatır.
5) Sinir sisteminin genel organizasyonunu ve merkezi sinir sistemi fonksiyonel anatomisini ve temel işlevlerini ana hatlarıyla tarif eder.
6) Sindirim kanalı boyunca gerçekleşen başlıca motilite, sekresyon ve reabsorbsiyon fonksiyonlarını tarif eder. Vücuttaki endokrin yapıları bilir. Bu yapıların salgıladıkları hormonları ve bu hormonların işlevlerini tarif eder.
7) Nefronu tanımlar ve idrar oluşumu esnasında nefron boyunca gerçekleşen başlıca süreçleri tarif eder. Mesanenin kontrol mekanizmalarını bilir ve idrar atılımını tarif eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Homeostasis kavramı ve Hücre Membranı Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
2) Uyarılabilme yeteneği olan dokular Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
3) Kan Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
4) Dolaşım Sistemi Fizyolojisi-I Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
5) Dolaşım Sistemi Fizyolojisi-II Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
6) Solunum Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
7) Sinir Sistemi Fizyolojisi-I Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
8) Ara Sınavlar
9) Sinir Sistemi Fizyolojisi-II Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
10) Duyu Organları Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
11) Sindirim Sistemi Fizyolojisi-I Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
12) Sindirim Sistemi Fizyolojisi-II Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
13) Endokrin Sistem Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
14) Boşaltım Fizyolojisi Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları
15) Genel Tekrar
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir. / Course notes are given by lecturer.
Diğer Kaynaklar: Yüksekokullar için fizyoloji. Sorumlu dan.kur. Nevzat Kahveci...[et.al] ; ed. : Berrak Ç. Yeğen, 2014, Yüce Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88