DİYALİZ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DYZ005
Ders İsmi: Hasta Bakım İlkeleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Timur ORHANOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Diyaliz öncesi, sırasındaki ve sonrasında takip ve bakımına yönelik kaliteli bir hizmet sunabilmeleri için bilgi ve deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, hastalık dereceleri değişen şiddetteki hastaların diyaliz süreçlerine ilişkin bilgiler içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık uygulamalarındaki temel kavramları açıklayabilecektir
2) İnsan, sağlık hastalık ve çevre kavramlarını açıklar.
3) Etik karar verme sürecini tanımlar ve etik ilkelere uygun olan ve olmayan davranışları sıralar.
4) Sağlıklı iletişim ilkelerini ve iletişim yollarını sıralar.
5) Hasta bakım sürecini eleştirel düşünme becerisiyle açıklar
6) Türkiye de sağlık hizmetlerinin sunumunu yorumlayabilecektir.
7) Sağlık eğitiminin gerekliliğini açıklar.
8) Sağlık kurumlarına hasta kabul çeşitleri ve hasta kabulünde sorumlulukları sıralar.
9) Ağrı yönetimi, sıvı elektrolit dengesinin sürdürülmesi konularını yorumlar.
10) Terminal dönem hasta bakımında dikkat edilecek noktaları açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık uygulamalarındaki temel kavramlar Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
2) Etik karar verme süreci Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
3) Sağlıklı iletişim ilkelerini ve iletişim yolları Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
4) Hasta bakım sürecini Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
5) Türkiye de sağlık hizmetlerinin sunumu Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
6) Sağlık kurumlarına hasta kabul çeşitleri Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
7) Ara sınav I
8) Hasta güvenliği Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
9) Ağrı yönetimi Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
10) Sıvı elektrolit dengesinin sürdürülmesi Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
11) Enfeksiyon kontrolü Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
12) Enfeksiyon kontrolü Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
13) Bulaşıcı hastalıklardan korunma yöntemleri Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
14) Sağlık eğitimi ve hasta bakımı Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
15) Terminal dönem hasta bakımı Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019 Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019

Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019
Diğer Kaynaklar: Uzun Dönem Hasta Bakım El Kitabı, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Kitabevi, 2019

Long Term Patient Care Handbook, Orhan KOÇ, Mine TUNCEL, Hurişah AKSAKAL - Akademisyen Publishing, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 96