DİYALİZ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DYZ004
Ders İsmi: Güncel Kimyasallar ve İlaçlar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Timur ORHANOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık bilimleri ve kimya alanlarında insanlık ve bilim tarihini değiştiren, bazı, ilaç, biyolojik makromolekül, kimyasal ara ürün veya benzeri seçilmiş yapıların, keşiflerinden başlayarak özellik, önem ve fonksiyonları hakkında genel bilgilerin vurgulanması ve aktarılmasıdır.
Dersin İçeriği: Atomlar, moleküller, sentez ve hayatımızdaki kimyasalların önemi, Ürik asit, asetik asit, glukoz, terpineol, tropinon,Haemin, kinin, morfin,Steroidler ve doğum kontrol,Striknin, penisilin ve antibiyotikler Antibiyotikler lökotrienler ve analjezikler,Vitaminler ve beslenme destekleri, Fitoterapötikler,Santral Sinir Sistemi depresanları, stimülanları ve bağımlılık, Taxol, amfoterisin, siklosporin ve kanser ilaçları, Nükleik asitler ve enzimler, Sunum, Sunum; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kimyasalların hayatın her alanında gösterdikleri fonksiyonları ve önemini ifade edebilecektir.
2) Mesleki alanında kullandığı kimyasal yapıları tanıyabilecektir.
3) Kimyasal yapıları adlandırabilecektir.
4) Nükleik asitler ve enzimlerin özelliklerini bilir.
5) İlaçların sınıflandırmasını sunabilir.
6) Kimyasal ve ilaç ayrımını yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Striknin, penisilin ve antibiyotikleri tanır.
2) Antibiyotikler, Prostoglandinler, lökotrienler ve analjezikleri bilir.
3) Vitaminler ve beslenme destekleri ayrımsar.
4) Taxol, amfoterisin, siklosporin ve kanser ilaçları kategorize eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Atomlar, moleküller, sentez ve hayatımızdaki kimyasalların önemi, Molecules That Changed The World, K. C. Nicolaou, T. Montagnon, Wiley Publications, 2008
2) Ürik asit, asetik asit, glukoz, aspirin, kafur, terpineol, tropinon
3) Haemin, kinin, morfin
4) Steroidler ve doğum kontrol
5) Striknin, penisilin ve antibiyotikler I
6) Striknin, penisilin ve antibiyotikler II
7) Ara sınav I
8) Antibiyotikler II
9) Prostoglandinler, lökotrienler ve analjezikler
10) Vitaminler ve beslenme destekleri
11) Ara sınav II
12) Santral Sinir Sistemi depresanları, stimülanları ve bağımlılık
13) Taxol, amfoterisin, siklosporin ve kanser ilaçları
14) Nükleik asitler ve enzimler
15) Fitoterapötikler
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Vedemecum İlaç Rehberi-Nobel Kitabevi
Diğer Kaynaklar: Vedemecum İlaç Rehberi-Nobel Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

8

9

10

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 2 10 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 86