DİYALİZ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DYZ202
Ders İsmi: Diyaliz II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 8 4 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Timur ORHANOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Timur ORHANOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gebe, yaşlı ya da şeker hastalığı olan gruplarda böbrek yetmezliği olan kişilerin diyaliz uygulamaları farklılıklarını öğretmek, yavaş ve sürekli hemodiyaliz yöntemleri, kuru ağırlık, immünizasyon, Hepatit B ve C , kardiyovasküler sorunlarda diyaliz uygulama farklılıklarını tanımlamak.
Dersin İçeriği: Kronik böbrek yetmezliğin’de enfeksiyonlara eğilim, hepatitler ve KBY’de Aşılama, KBY’de ilaçlar böbrek ve diyaliz etkileşimi, diyaliz hastasında diabetes mellitus,yönetmelikler, böbrek hastalıklarında maliyet; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemodiyaliz hastalarında sık karşılaşılan problemlerini bilir. Belirtilerini tanır.
2) Yaşlılarda hemodiyaliz uygulamalarını açıklayabilecektir.
3) Hepatit B ve C hastalarında böbrek yetmezliği durumununun teşhis ve tedavisine yönelik fikir sahibi olur.
4) Kardiyovasküler sorunu olan hastalarda diyaliz uygulamalarını bilir.
5) Bulaşıcı bir enfeksiyonu olan hastanın hemodiyaliz uygulamasını açıklar.
6) Aşılamanın önemini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yavaş sürekli tedavi yöntemlerini bilir ve uygular.
2) Hemodiyalize özgü bakım uygulamalarını yapar.
3) Özel durumlardaki hemodiyaliz uygulamalarını açıklayabilecektir.
4) Gebelerde hemodiyaliz uygulamalarını açıklayabilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yavaş ve sürekli hemodiyaliz yöntemleri Daugirdas: Diyaliz El Kitabı - Güneş Tıp Kitabevi
2) Plazmaferez- Zehirlenmelerde Hemoperfüzyon ve Diyaliz
3) Kuru Ağırlık Kavramı
4) Diyaliz Hastalarında Kardiyovasküler Sorunlar
5) Diyaliz Hastalarında Gastrointestinal Sorunlar
6) Diyaliz Hastalarında Metabolik Sorunlar (Şeker Hastalığı)
7) Ara sınav I
8) Diyaliz Hastalarında Enfeksiyon
9) Diyaliz Hastalarında Hepatit-B-C, Aşılama
10) Vasküler bakım
11) Ara sınav II
12) Beslenme
13) Vücut bakımı
14) Resmi prosedür
15) Merkez içi işleyiş
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Daugirdas: Diyaliz El Kitabı - Güneş Tıp Kitabevi
Diğer Kaynaklar: Daugirdas: Diyaliz El Kitabı - Güneş Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

6

3

5

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Uygulama 14 8 112
Ara Sınavlar 2 3 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 123