ERGOTERAPİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ERG007
Ders İsmi: Kanser ve Ergoterapi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Kanserde günlük yaşam- üretim ve boş zaman aktivitelerindeki performanslara odaklanarak değerlendirme ve müdahale yöntemlerini
ergoterapist bakış açısıyla öğretmektir."

Dersin İçeriği: Bu ders; Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlar,Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlar,Ergoterapide Semptom Kontrolü Yaklaşımı,Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme Teknikleri,Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının Yönetimi,Ergoterapide Kansere Bağlı Yorgunluk,Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka Çalışmaları,Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif Bakım,Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımı,Nöronkolojide ergoterapi,Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleri,Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılması,Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taraması,Tartışma; konularını içermektedir.





Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kanser ve semptomlarını tanımlayabilmesi; kanser evreleri hakkında bilgi sahibi olur.
2) Kanserde aktivite performansına odaklanarak ergoterapi yaklaşımlarını tanımlar.
3) Hastane ve eve ait çevresel düzenlemeleri uygular.
4) Semptom kontrolü yaklaşımını tanımlar ve uygular.
5) Kansere bağlı yorgunluk ile başa çıkabilmek için ergoterapi müdahalelerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ağrının kontrolünde ve deformitelerin önlenemesinde bireylere yardımcı olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Gevşeme teknikleri hakkında bilgisi olması ve kişilere öğretebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yaratıcılığı psikodinamik aktivite olarak kullanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlar 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
2) Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlar 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
3) Ergoterapide Semptom Kontrolü Yaklaşımı 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
4) Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme Teknikleri 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
5) Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının Yönetimi 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
6) Ergoterapide Kansere Bağlı Yorgunluk 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
7) Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka Çalışmaları 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
8) Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif Bakım 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
9) Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımı 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
10) Nöronkolojide ergoterapi 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
11) "Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleri " 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
12) Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılmas 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
13) Vaka Okumaları 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
14) Vaka Okumaları 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
15) Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taraması 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
16) Tartışma ve Final Sınavı 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006. 2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006.
2) Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.
Diğer Kaynaklar: YOK/NON

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

7

8

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir.
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür.
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar.
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür.
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar.
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar.
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır.
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar.
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur.
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar.
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir.
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir.
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir. 1
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür. 3
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar. 3
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür. 1
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar. 3
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar. 3
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır. 3
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar. 2
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 3
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur. 2
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar. 1
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. 2
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir. 2
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir. 1
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 98
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 15
Toplam İş Yükü 165