PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003151
Ders İsmi: Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Hizmetler
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör.Dr. Çiğdem ULUDAĞ GÜLER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, dezavantajlı gruplara yönelik sosyal hizmet uygulamalarını, politikalarını, etik ilkelerini ve bu grupların ihtiyaçlarını anlamak ve bunlara yönelik çözümler geliştirebilmektir. Ders, öğrencilere sosyal hizmet pratiğinde yer alan teorik ve uygulamalı bilgilerle donatılmalarını sağlamak, dezavantajlı grupların karşılaştığı zorlukları anlamalarına yardımcı olmak ve bu gruplara yönelik etkili müdahale yöntemlerini öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Sosyal hizmetler alanında toplumsal olarak dışlanmış ve ekonomik, sosyal veya kültürel şekilli zorluklar yaşayan gruplara yönelik uygulamalar içerir. Bu derste, dezavantajlı yaşam koşulları, koşullar ve karşılaşılan zorluklar incelenerek, bu gruplara yönelik etkin sosyal hizmet müdahaleleri geliştirilmesi amaçlanır. Ders, sosyal sistemler, etik ve ticari değerlerin göstergeleri, toplumsal adalet, özgürlük ve insan hakları açısından sosyal hizmet sunma özellikleri kazandırmayı hedefler. Öğrenciler, farklı toplumsal gruplara yönelik sosyal hizmet çözümlerini öğrenerek, bu hizmetleri uygulama becerilerini kazanacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dezavantajlı Grupların Tanımını Yapabilme
2) Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Hizmet Prensiplerini Kavrayabilme
3) Toplum Temelli Sosyal Hizmet Yaklaşımlarını Anlayabilme ve Uygulayabilme
4) Sosyal Hizmet Politikaları ve Yasal Çerçeveyi Anlayabilme
5) Dezavantajlı Gruplara Yönelik Kapsayıcı ve Etkin Çözümler Geliştirebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dezavantajlı Grup Kavramına Giriş ve Temel Kavramlar Yavuz Kağan Yasım, 2019. İşgücü piyasasında dezavantajlı gruplar, Türk Metal Sendikası Araştırma ve Eğitim Merkezi Yayınları, Ankara.
2) Sosyal Hizmetin Genel İlkeleri Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara.
3) Dezavantajlı Grupların Özellikleri ve İhtiyaçları Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara.
4) Sosyal Hizmet Politikaları ve Toplumsal Destek Sistemleri Muammer Sarıkaya ve Ali Rıza Abay, 2011. Sosyal hizmetler kurumlarında yönetim, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
5) Çocuklar ve Aileler: Dezavantajlı Çocukların Durumu Kemal Güdek, 2013. Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6) Kadınlar ve Dezavantajlı Durumda Olan Kadınlar Süheyla Erikli, 2021, Sosyal Politika ve Şiddet, Orion Kitabevi, Ankara.
7) Yaşlılar ve Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler Dilek Aslan, Yeşim Gökçe Kutsal, 2017, Güncel geriatri el kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
8) Engelliler ve Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Hizmetler Mustafa Şen, 2023, Türkiye'de engelliler ve sosyal politikalar, Efe Akademi Yayınları, İstanbul.
9) Göçmenler ve Mülteciler: Sosyal Hizmet Müdahaleleri Aldulhalim Çelik, 2021. Göç ve Sosyal Politika, Orion Kitabevi, Ankara
10) Bağımlılık ve Bağımlılara Yönelik Sosyal Hizmetler İ. Tayfun Uzbay, 2015. Madde bağımlılığı : tüm boyutlarıyla bağımlılık ve bağımlılık yapan maddeler, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
11) Sokakta Yaşayanlar ve Sokakta Yaşayanlara Yönelik Sosyal Hizmetler Kemal Güdek, 2012. Sosyal çalışmaya giriş : terapiden önce sosyal çalışmacılar için mesleğe giriş bilgileri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
12) Sosyal Hizmet Alan Diğer Gruplar ve Sosyal Hizmet Müdahaleleri Abdulkadir Develi ve Nihat Altuntepe, 2021. Dezavantajlı Göçmenlerin Uyumuna Yönelik İstihdam Politikaları OECD Ülkeleri Karşılaştırması, Gazi Kitabevi, Ankara.
13) Sosyal Hizmetlerde Müdahale Yöntemleri ve Değerlendirme Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara.
14) Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Hizmetlerde Güncel Sorunlar ve Çözümler Kemal Güdek, 2012. Sosyal çalışmaya giriş : terapiden önce sosyal çalışmacılar için mesleğe giriş bilgileri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ödevler 1 60 60
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 120