ERGOTERAPİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72 |
Ders Kodu: | 5010003151 | ||||||||||
Ders İsmi: | Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Hizmetler | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör.Dr. Çiğdem ULUDAĞ GÜLER | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, dezavantajlı gruplara yönelik sosyal hizmet uygulamalarını, politikalarını, etik ilkelerini ve bu grupların ihtiyaçlarını anlamak ve bunlara yönelik çözümler geliştirebilmektir. Ders, öğrencilere sosyal hizmet pratiğinde yer alan teorik ve uygulamalı bilgilerle donatılmalarını sağlamak, dezavantajlı grupların karşılaştığı zorlukları anlamalarına yardımcı olmak ve bu gruplara yönelik etkili müdahale yöntemlerini öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Sosyal hizmetler alanında toplumsal olarak dışlanmış ve ekonomik, sosyal veya kültürel şekilli zorluklar yaşayan gruplara yönelik uygulamalar içerir. Bu derste, dezavantajlı yaşam koşulları, koşullar ve karşılaşılan zorluklar incelenerek, bu gruplara yönelik etkin sosyal hizmet müdahaleleri geliştirilmesi amaçlanır. Ders, sosyal sistemler, etik ve ticari değerlerin göstergeleri, toplumsal adalet, özgürlük ve insan hakları açısından sosyal hizmet sunma özellikleri kazandırmayı hedefler. Öğrenciler, farklı toplumsal gruplara yönelik sosyal hizmet çözümlerini öğrenerek, bu hizmetleri uygulama becerilerini kazanacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dezavantajlı Grup Kavramına Giriş ve Temel Kavramlar | Yavuz Kağan Yasım, 2019. İşgücü piyasasında dezavantajlı gruplar, Türk Metal Sendikası Araştırma ve Eğitim Merkezi Yayınları, Ankara. |
2) | Sosyal Hizmetin Genel İlkeleri | Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. |
3) | Dezavantajlı Grupların Özellikleri ve İhtiyaçları | Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. |
4) | Sosyal Hizmet Politikaları ve Toplumsal Destek Sistemleri | Muammer Sarıkaya ve Ali Rıza Abay, 2011. Sosyal hizmetler kurumlarında yönetim, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
5) | Çocuklar ve Aileler: Dezavantajlı Çocukların Durumu | Kemal Güdek, 2013. Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
6) | Kadınlar ve Dezavantajlı Durumda Olan Kadınlar | Süheyla Erikli, 2021, Sosyal Politika ve Şiddet, Orion Kitabevi, Ankara. |
7) | Yaşlılar ve Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler | Dilek Aslan, Yeşim Gökçe Kutsal, 2017, Güncel geriatri el kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
8) | Engelliler ve Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Hizmetler | Mustafa Şen, 2023, Türkiye'de engelliler ve sosyal politikalar, Efe Akademi Yayınları, İstanbul. |
9) | Göçmenler ve Mülteciler: Sosyal Hizmet Müdahaleleri | Aldulhalim Çelik, 2021. Göç ve Sosyal Politika, Orion Kitabevi, Ankara |
10) | Bağımlılık ve Bağımlılara Yönelik Sosyal Hizmetler | İ. Tayfun Uzbay, 2015. Madde bağımlılığı : tüm boyutlarıyla bağımlılık ve bağımlılık yapan maddeler, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. |
11) | Sokakta Yaşayanlar ve Sokakta Yaşayanlara Yönelik Sosyal Hizmetler | Kemal Güdek, 2012. Sosyal çalışmaya giriş : terapiden önce sosyal çalışmacılar için mesleğe giriş bilgileri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
12) | Sosyal Hizmet Alan Diğer Gruplar ve Sosyal Hizmet Müdahaleleri | Abdulkadir Develi ve Nihat Altuntepe, 2021. Dezavantajlı Göçmenlerin Uyumuna Yönelik İstihdam Politikaları OECD Ülkeleri Karşılaştırması, Gazi Kitabevi, Ankara. |
13) | Sosyal Hizmetlerde Müdahale Yöntemleri ve Değerlendirme | Kamil Alptekin, 2016. Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. |
14) | Dezavantajlı Gruplara Yönelik Sosyal Hizmetlerde Güncel Sorunlar ve Çözümler | Kemal Güdek, 2012. Sosyal çalışmaya giriş : terapiden önce sosyal çalışmacılar için mesleğe giriş bilgileri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Temel tıp bilimleri ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları ve sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar. | |||||||||
2) Birey ve toplum temelli müdahalelerde ergoterapiye özgü teori ve modeller çerçevesinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini tanımlar. | |||||||||
3) Bireylerin performans alanlarındaki katılım kısıtlılıklarını azaltmak için aktiviteleri analiz eder, çevresel düzenlemeler yapar, performans kapasitesini artıracak müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular. | |||||||||
4) Ergoterapi bilimi ve uygulamaları ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaçları belirler, tasarlar, veri toplar, sonuçları analiz ederek raporlar. | |||||||||
5) Mesleki etik ve kalite standartları çerçevesinde bağımsız olarak ve multidisipliner ekibin üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||
6) Yaşam boyu öğrenme bilinciyle doğru ve güncel bilgiyi, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip eder, edindiği bilgileri etkin biçimde kullanır. | |||||||||
7) Sözlü-yazılı iletişim ve dil becerilerini etkili kullanır, hizmet verdiği bireyleri, bakım verenleri, birlikte çalıştığı ekibi ve diğer paydaşları bilgilendirir. | |||||||||
8) Mesleğin yasal haklarını ve ergoterapi hizmetlerinin kalitesini gözeterek mesleki bilgi ve becerisini profesyonel bir kimlikle kullanır, hizmet verdiği bireylerin iyi olma haline katkı sağlar. | |||||||||
9) Kişisel farklılıkları ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alarak ayrım yapmaksızın bireysel ve toplumsal yaklaşımları planlar ve uygular. | |||||||||
10) Alanı ile ilgili uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ile hukuksal sonuçları konusunda farkındadır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel tıp bilimleri ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları ve sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar. | |
2) | Birey ve toplum temelli müdahalelerde ergoterapiye özgü teori ve modeller çerçevesinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini tanımlar. | |
3) | Bireylerin performans alanlarındaki katılım kısıtlılıklarını azaltmak için aktiviteleri analiz eder, çevresel düzenlemeler yapar, performans kapasitesini artıracak müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular. | |
4) | Ergoterapi bilimi ve uygulamaları ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaçları belirler, tasarlar, veri toplar, sonuçları analiz ederek raporlar. | |
5) | Mesleki etik ve kalite standartları çerçevesinde bağımsız olarak ve multidisipliner ekibin üyesi olarak sorumluluk alır. | |
6) | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle doğru ve güncel bilgiyi, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip eder, edindiği bilgileri etkin biçimde kullanır. | |
7) | Sözlü-yazılı iletişim ve dil becerilerini etkili kullanır, hizmet verdiği bireyleri, bakım verenleri, birlikte çalıştığı ekibi ve diğer paydaşları bilgilendirir. | |
8) | Mesleğin yasal haklarını ve ergoterapi hizmetlerinin kalitesini gözeterek mesleki bilgi ve becerisini profesyonel bir kimlikle kullanır, hizmet verdiği bireylerin iyi olma haline katkı sağlar. | 3 |
9) | Kişisel farklılıkları ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alarak ayrım yapmaksızın bireysel ve toplumsal yaklaşımları planlar ve uygular. | |
10) | Alanı ile ilgili uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ile hukuksal sonuçları konusunda farkındadır. |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Akran Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ödevler | 1 | 60 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 120 |