VISUAL COMMUNICATION DESIGN
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1513002022
Ders İsmi: Sociology of Art
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 0 0 2 4
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: There is a 70% attendance requirement for the course. If the rate is exceeded, no absent student will be admitted to the final.
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Gizem ÖZDEL
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of the course is to examine the relationship between social and intellectual changes from ancient times to the present day and art production, perception and institutions. It is aimed to examine the shaping of art in the light of sociological factors depending on historical changes.
Course Content: The interaction of artist - artwork - society will be analysed in terms of different disciplines.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) To be able to critically evaluate the relations between art, aesthetics and social structure within the theoretical framework and historical process.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to establish the approaches of different disciplines such as anthropology, philosophy, cultural history, sociology, psychology to art and their relationship with art history.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
1) Critically interpret the relations of dynamics such as religion, ideology, politics, economy, technology with art practice and perception.
2) Analyses the relationship between art and society and focuses on the appropriateness of the audience in his/her designs.
3) Can make sense of the works of art in the context of social movements.
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Outline of course content and working methodology Ali Akay, Sanatın Sıosyıolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997 John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995 Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002 Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010
2) Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997 John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995 Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002 Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010
3) Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997 John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995 Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002 Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010
4)
5)
6)
7)
8) Midterm
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16) FINAL

Sources

Course Notes / Textbooks: Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997
John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995
Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002
Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010
References: Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997
John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995
Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002
Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 30
Midterms 1 % 30
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100