BESLENME VE DİYETETİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210002018
Ders İsmi: Psikoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Ayşe Betül DEMİRBAŞ BİLEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, beslenme ve psikoloji arasındaki etkileşimi anlamayı amaçlamaktadır. Öğrencilere psikolojinin temel kavramlarını tanıtarak, motivasyon, duygu, stres ve öğrenme süreçlerinin yeme davranışı üzerindeki etkilerini öğretmeyi hedefler. Ayrıca, psikolojik bağımlılıklar, travma, kişilik kuramları ve yeme bozuklukları gibi konular ele alınarak, beslenme ile psikoloji arasındaki bağın daha derinlemesine kavranması sağlanır. Bu sayede öğrenciler, bireylerin beslenme alışkanlıklarını psikolojik perspektiften değerlendirme ve davranış değişikliği oluşturma becerisi kazanırlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, psikoloji biliminin temel kavramlarıyla başlayarak, motivasyon, duygu ve stresin yeme davranışına etkilerini ele almaktadır. Stres yönetimi, psikolojik bağımlılık, travma ve kişilik kuramları gibi konular, beslenme alışkanlıklarıyla ilişkili şekilde incelenir. Öğrenme ve koşullanma süreçleri bağlamında yeme davranışlarının nasıl şekillendiği tartışılırken, yeme bozuklukları ve psikolojik temelleri detaylı olarak ele alınır. Son olarak, davranış değişikliği oluşturma yöntemleri üzerinde durularak, öğrencilerin sağlıklı beslenme alışkanlıklarını teşvik edebilecek psikolojik stratejileri öğrenmeleri hedeflenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını, alt dallarını ve temel kuramlarını tanımlar; psikolojinin beslenme ve insan davranışıyla ilişkisini açıklar.
2) Psikolojinin beslenme ve insan davranışıyla ilişkisini açıklar.
3) Motivasyonun ve duyguların yeme davranışı üzerindeki etkilerini açıklar.
4) Açlık, tokluk, ödül ve haz mekanizmaları ile beslenme arasındaki bağlantıları analiz eder.
5) Stres ve stres yönetimi kavramlarını açıklar; stresin yeme davranışına olan etkilerini açıklar.
6) Travma ve travma sonrası stres bozukluğunun beslenme ile ilişkisini değerlendirir.
7) Freud'un id, ego ve süperego modelini tanımlar; savunma mekanizmalarını açıklar ve bireylerin beslenme alışkanlıklarıyla ilişkisini analiz eder.
8) Klasik ve edimsel koşullanma süreçlerini açıklar, yeme alışkanlıklarının nasıl öğrenildiğini ve değiştirilebileceğini analiz eder.
9) Duygusal yeme, Anoreksiya nervoza, bulimiya nervoza ve tıkınırcasına yeme bozukluğunu tanımlar, bu bozuklukların psikolojik nedenlerini ve tedavi süreçlerini açıklar.
10) Sağlıklı beslenme alışkanlıkları oluşturmak için kullanılabilecek psikolojik yöntemleri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenme ve Psikoloji, Dersin Tanıtımı Literatür tarama * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
2) Psikoloji Bilimine Giriş ve Temel Kavramlar I Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
3) Psikoloji Bilimine Giriş ve Temel Kavramlar II (Biliş, Davranış ve Düşünce) Web Tabanlı Araştırma
4) Psikoloji Bilimine Giriş ve Temel Kavramlar III (Duygu, Duyum ve Algı) Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
5) Motivasyon ve Duygu – Yeme Davranışı Üzerine Etkiler Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
6) Stres, Stres Yönetimi ve Yeme Davranışı Üzerine Etkileri Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
7) Psikolojik Sağlamlık Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
8) Ara sınav Ara sınav
9) Travma, Stres ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
10) Freud’un Yapısal Kişilik Modeli ve Savunma Mekanizmaları Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
11) Freud’s Structural Model of Personality and Defense Mechanisms Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
12) Öğrenme ve Koşullanma I Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
13) Öğrenme ve Koşullanma II Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
14) Yeme Bozuklukları Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
15) Davranış Değişikliği Oluşturma Yöntemleri Literatür taraması * Ders notları * Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı, Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev. Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. * Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. * Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
16) Final sınavı Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: * Ders notları
* Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı,
Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev.
Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016.
* Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021.
* Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.
Diğer Kaynaklar: * Ders notları
* Doğan O. Davranış Bilimleri. İkinci baskı,
Sivas: Önder Matbaası, 1999. * Ogden J. Sağlık Psikolojisi. G Dirik (Çev.
Ed.), 5. basımdan çeviri (2012), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016.
* Santrock JW. Yaşam Boyu Gelişim. G Yüksel (Çev. Ed.), 13. basımdan çeviri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021.
* Soykan Aysev A, Işık Taner Y (Eds.). Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Golden Print, 2007.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır. 5
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. 4
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 10 90
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 124