İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1511002016
Ders İsmi: Yeniden İşlevlendirme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yeniden İşlevlendirme dersi, mevcut yapıların yeniden kullanılabilir hale getirilmesi sürecini ve bu sürecin planlamasını öğretir. Bu ders, genellikle tarihi, kültürel veya işlevsel olarak önemli binaların modern ihtiyaçlara uygun hale getirilmesiyle ilgilidir.
Amaç:
1. Mevcut Yapıların Yeniden Kullanımını Öğretmek: Öğrencilere, mevcut yapıların nasıl yeniden işlevlendirilebileceğini, bu süreçte karşılaşılan zorlukları ve çözümleri öğretmek.
2. Tarihi ve Kültürel Mirasın Korunmasını Desteklemek: Tarihi ve kültürel değer taşıyan binaların korunarak modern işlevlere uygun hale getirilmesini sağlamak.
3. Sürdürülebilir Mimarlık Prensiplerini Uygulamak: Yeniden işlevlendirme süreçlerinde sürdürülebilirlik ilkelerini öğretmek ve uygulamak.
Hedefler:
1. Planlama ve Proje becerilerini geliştirmeleri.
2. Teknik ve Estetik Bilgi: Yapıların mevcut durumunu analiz edebilme, gerekli teknik ve estetik değişiklikleri belirleme yeteneği kazanmalarını sağlamak.
3. Yapı Analizi ve Değerlendirme: Eski yapıların yapısal ve işlevsel analizini yaparak, hangi değişikliklerin gerekli olduğunu belirleme becerisi kazandırmak.
4. Tarihi ve Kültürel Değerlerin Anlaşılması: Tarihi binaların kültürel ve tarihsel değerlerini anlama ve bu değerlerin korunmasını sağlama yeteneği geliştirmek.
5. Sürdürülebilirlik ve Enerji Verimliliği: Yeniden işlevlendirme projelerinde sürdürülebilirlik ve enerji verimliliği ilkelerini entegre etme becerisi kazandırmak.
6. Mimari ve Fonksiyonel Yenilik: Mevcut yapıların modern ihtiyaçlara uygun olarak nasıl dönüştürülebileceği konusunda yaratıcı çözümler geliştirmek.
Bu ders, öğrencilere mevcut binaları modern gereksinimlere uyacak şekilde yeniden işlevlendirme süreçlerinde gerekli bilgi ve becerileri kazandırarak, hem tarihi mirası korumayı hem de sürdürülebilir mimarlık uygulamalarını teşvik etmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği: Yeniden İşlevlendirme dersi, öğrencilerin mevcut yapıların değerlendirilmesi, analiz edilmesi ve modern fonksiyonlara uygun hale getirilmesi için gereken teorik bilgi ve pratik becerileri kazanmalarını amaçlar. Bu ders, yapıların mevcut durumlarını iyileştirme ve adaptasyon süreçlerini öğretirken, aynı zamanda tarihi ve kültürel değerlerin korunmasına da odaklanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yapıda temizleme ve sağlamlaştırma hakkında teorik farkındalık kazanma
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tarihi yapı üzerinde rölöve alma
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Yapıda yenileme ve benzeri koruma tekniklerini tartışabilme
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yapının zaman içerisinde değişiminin tespit edebilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Tarihi yapıları belgeledikten sonra restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli teknikleri tanıma

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, ders tanıtımı 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
2) Yeniden işlevlendirme,rölöve, restitüsyon konusunda genel tekrar ve bilgilendirme 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
3) Türkiye'de korunacak değerlere örnekler ve bilgilendirmeler 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
4) Koruma düşüncesinin gelişimi 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
5) Yeniden işlevlendirme düşüncesinin kuramsal temeli 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
6) Rölöve çalışmaları,fotoğrafla belgeleme, fotoğrametri, analiz çalışmaları 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
7) Yeniden işlevlendirmede sağlamlaştırma kavramı 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
8) Ara Sınav Yok
9) Tarihi yapı ziyareti ve üzerinde rölöve alma, alan çalışması 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
10) TYeniden işlevlendirmede yenileme kavramı 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
11) Yeniden işlevlendirmede sağlamlaştırma kavramı 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
12) Yeniden işlevlendirme bütünleme kavramı 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
13) Yeniden işlevlendirmede yenileme kavramı 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
14) Yeniden işlevlendirmede yenileme kavramı 1. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. 2. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. 3. Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notu
Diğer Kaynaklar: 1. DERS NOTLARI
2. Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul.
3. Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul.
4. Uluengin B. (2010).Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
5. Askun, İ, Cantimur,B. “Kültür Varlıklarına Yeniden İşlev Verme ve Ek Yapılar”, Koruma Sempozyumu Kültür Varlıklarını Koruma Amaçlı Proje Ve Uygulamalar Çalıştayı, Mersin Üniversitesi 20-22 Eylül 2012.
6. Binan, D. U., Tarihe Saygı Yerel Koruma Ödülleri 2013-2017 Yayını, Bölüm adı:(Tarihe Saygı/ Yerel Koruma Ödülleri Tek Yapı Ölçeğinde Uygulama Ödüllerinde Ölçütler Deneyimler) İzmir BB adına Anadolu Basım Yayın Matbaacılık, Editör: Ayşegül Güngör, Basım sayısı:1, Sayfa Sayısı 150, ISBN:978-975-18-0238-5.
7.
8. Bromley, R. D. F., Tallon, A., & Thomas, C. J., “ City centre regeneration through residential development: contributing to sustainability”, Urban Studies, 42(13), 2407-2429, 2005.
9. Cantell, s. F., “The Adaptive Reuse of Historic Industrial Buildings: Regulation Barriers, Best Practices and Case Studies”, Yüksek Lisans tezi, Virginia Polytechnic Institute and State University, Urban and Regional Planning, 2005.
10. DEH, Department of Environment and Heritage, “Adaptive reuse: Preserving our past, building our future”, ACT: Department of Environment and Heritage, Commonwealth of Australia, 2004.
11. Feilden, B. M., “Conservation of Historic Buildings”, Architectural Press, Oxford, 2007.
12. Jokilehto, J., “A History of Architectural Conservation”, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2001.
13. Markus, T.A., “Building Conversion and Rehabilitation: Designing for Change in Building Use”, Newnes-Butterworths, London, 1979.
14. Orbaşlı, A., “Architectural Conservation: Principles and Practice”, Blackwell Publishing, Oxford, 2008.
15. Orbaşlı, A.,Vellinga M., Architectural Regeneration, Wiley Blackwell Pub. , Oxford, 2020.
16. Pickard, R., “Conservation in the built environment”, Essex: Addison Wesley Longman Ltd., 1996.
17. Steinberg, F., “Conservation and rehabilitation of urban heritage in developing countries”, Habitat International, 20(3), 463-475, 1996

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 5
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 5
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 4
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 5
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 4
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 2
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 5
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Okuma
Ödev
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144