PSYCHOLOGY | |||||
---|---|---|---|---|---|
Qualification Awarded | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
Bachelor's (First Cycle) Degree | 4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6 QF-EHEA:First Cycle TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31 |
Course Code: | 5010003126 | ||||||||||
Ders İsmi: | Individuals with Special Needs and Participation | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Fall | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||||
Other Recommended Topics for the Course: | NON | ||||||||||
Type of course: | Üniversite Seçmeli | ||||||||||
Course Level: |
|
||||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||||
Course Coordinator : | Öğr.Gör. Zeynep ÇORAKCI YAZICIOĞLU | ||||||||||
Course Lecturer(s): |
|
||||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | The aim of this course is to inform students about the difficulties experienced by individuals with special needs, barriers to participation and solution strategies. |
Course Content: | Within the scope of the course, students will gain the necessary knowledge and skills to increase the participation of individuals with special needs in society; will develop a comprehensive understanding of issues such as stigma, accessibility, social attitudes and assistive technology. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Introduction and Conceptual Framework | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
2) | Individuals with Special Needs and Their Challenges | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
3) | Accessibility and Accessibility | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
4) | Stigma and Social Attitudes | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
5) | Social Withdrawal | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
6) | Current Research and Awareness-1 | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
7) | Current Research and Awareness-2 | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
8) | Midterm Exam | |
9) | Technology and Assistive Devices | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
10) | Universal Design Principles | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
11) | Family Participation and Support Strategies | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
12) | Social Participation and Inclusion | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
13) | Legal Rights and Overcoming Obstacles | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
14) | Awareness and Consciousness | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
15) | Discussion | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
16) | Final Exam |
Course Notes / Textbooks: | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
References: | 1. Burcu, E. (2015). Engellilik Sosyolojisi. Anı Yayıncılık, Ankara. 2. Erci, B., Timur, S. (2018). Her Yönüyle Engellilik. Nobel Tıp Kitapevleri. Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, HV 1568/.H479 3. https://engelsiz.yok.gov.tr/ Erişim: 05.08.2024. 4. Albrecht, G. L., Seelman, K. D., & Bury, M. (Eds.). (2001). Handbook of disability studies. 5. Leinenbach, M. T., & Corey, M. L. (2004). Universal design for learning: Theory and practice. Association for the Advancement of Computing in Education. 6. "Her yönüyle engellilik" (2018). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: HV 1568/.H479 7. Güdek, K. (2014). "Terapötik iletişim ve sosyal çalışma : yönlendirme" Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: WM 420.3/.G834 8. "Engelsiz erişim ve iletişim" (2021). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, Yer numarası: JQ 1801/.E544 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
5 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology. | |||||||||
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes. | |||||||||
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields. | |||||||||
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense. | |||||||||
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural). | |||||||||
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills. | |||||||||
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology. | |||||||||
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings. | |||||||||
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills. | |||||||||
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology. | |
2) | Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes. | |
3) | Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields. | |
4) | To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense. | |
5) | Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural). | |
6) | Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills. | |
7) | Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology. | |
8) | To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings. | |
9) | To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills. | |
10) | Knows the ethical principles, values and practices of psychology. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Course | |
Okuma | |
Homework | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Raporlama |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Presentation | 1 | % 30 |
Midterms | 1 | % 30 |
Semester Final Exam | 1 | % 40 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
total | % 100 |