PSİKOLOJİ (YL) (TEZLİ)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3020002010
Ders İsmi: İleri Bilişsel Psikoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok.
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin bilişsel psikoloji alanındaki güncel araştırma konuları ile ilgili temel kavramları öğrenmelerine, konu ile ilgili detaylı bir literatür incelemesi aracılığı ile son araştırma bulgularını tartışarak yorumlayabilmelerine katkı sağlayacaktır. Ayrıca ders, alana ilgi duyan öğrencilerin ileride yürütmeyi planladıkları araştırmalar veya projeler için bir ön hazırlık sağlanmış olacaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste, bilişsel psikoloji alanındaki çeşitli güncel araştırma konuları örnekler üzerinden anlatılarak öğrencilerin alan hakkında kapsamlı bir bilgi birikimine sahibi olmaları hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişsel psikoloji alanındaki temel kavram ve teorileri tanımlar ve tartışır.
2) Bilişsel süreçlerin arkasındaki biyolojik ve fizyolojik temelleri açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bilişsel psikoloji alanındaki temel klasik araştırmaları bilir ve tartışır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bilişsel psikoloji alanındaki güncel araştırma konularına dair çalışma bulgularını bilir ve ilgili literatürdeki eksiklikler ile tartışmalı bulguları açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bilişsel psikoloji alanında yürütülen bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenir ve alana dair bir araştırma deseni tasarlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı
2) Psikoloji bir bilim midir? "Pozitif Bir Bilim Olarak Psikoloji" başlıklı makalenin sınıf ortamında tartışılması. Korkman, H. (2018). Pozitif bir bilim olarak psikoloji. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 345-357.
3) Bölüm 1: Bilişsel Psikolojiye Giriş Solso, R. L., MacLin, M. K. ve MacLin, O. H. (2022). Bilişsel psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
4) Bölüm 2: Bilişsel Nörobilim Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
5) Quiz
6) Bölüm 3 ve 4: Algı ve Dikkat, Örüntü Tanıma Okuma 4: Görsel uçuruma dikkat et Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat. Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
7) Bölüm 3 ve 4: Algı ve Dikkat, Örüntü Tanıma Okuma 5: İyice bir bak Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat. Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
8) Ara Sınav
9) Bölüm 5: Bilinç Durumları Okuma 6: Uyumak ve şüphesiz rüya görmek sınıfta tartışılması Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat. Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
10) Bölüm 11: Resim Hafızası makalesinin tartışılması Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
11) Bölüm 13: Uzun Süreli Hafıza makalesinin tartışılması Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
12) Bellek ile ilgili son beş yılda yayınlanmış bir makalenin tartışılması
13) Bellek güçlendirme ile ilgili son beş yılda yapılmış bir makalenin tartışılması
14) Zihinsel İmgeleme ile ilgili son beş yılda yapılmış bir makalenin tartışılması
15) Bilişsel Psikoloji ve Psikolinguistik: Güncel makale tartışması Harris, C. L., Ayçiçeği, A. ve Gleason, J. B. (2003). Taboo words and reprimands elicit greater autonomic reactivity in a first language than in a second language. Applied Psycholinguistics, 24(4), 561–579.
16) Ödev Sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
Diğer Kaynaklar: Hock, R. (2020). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilgi Kültür Sanat.
Maclin, M. K., & Solso, R. L. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
Solso, R. L., MacLin, O. H., & MacLin, M. K. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Öğrenciler, gelişim ve deneysel psikoloji alanlarında ileri düzey teorik bilgiye sahip olacak ve bu bilgiyi bilimsel araştırmalar ve profesyonel uygulamalarla pekiştireceklerdir.
2) Program, öğrencilere bağımsız araştırma yapma, bilimsel veri analiz tekniklerini kullanma ve akademik yayın üretme becerilerini kazandırır.
3) Mezunlar, psikoloji alanındaki etik kurallar ve mesleki standartlar doğrultusunda sorumlu bir şekilde çalışma yetkinliği kazanır.
4) Mezunlar, psikoloji ile ilişkili sağlık, eğitim ve iş dünyası gibi farklı alanlardaki profesyonellerle iş birliği yaparak multidisipliner projelerde etkin rol alabileceklerdir.
5) Program, birey ve toplum düzeyinde psikolojik sağlığın korunması ve iyileştirilmesine yönelik projelerde yer alma bilinci kazandırarak, mezunları toplumsal katkı sağlayan uzmanlar olarak yetiştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler, gelişim ve deneysel psikoloji alanlarında ileri düzey teorik bilgiye sahip olacak ve bu bilgiyi bilimsel araştırmalar ve profesyonel uygulamalarla pekiştireceklerdir.
2) Program, öğrencilere bağımsız araştırma yapma, bilimsel veri analiz tekniklerini kullanma ve akademik yayın üretme becerilerini kazandırır.
3) Mezunlar, psikoloji alanındaki etik kurallar ve mesleki standartlar doğrultusunda sorumlu bir şekilde çalışma yetkinliği kazanır.
4) Mezunlar, psikoloji ile ilişkili sağlık, eğitim ve iş dünyası gibi farklı alanlardaki profesyonellerle iş birliği yaparak multidisipliner projelerde etkin rol alabileceklerdir.
5) Program, birey ve toplum düzeyinde psikolojik sağlığın korunması ve iyileştirilmesine yönelik projelerde yer alma bilinci kazandırarak, mezunları toplumsal katkı sağlayan uzmanlar olarak yetiştirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 8 128
Ödevler 1 8 8
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Toplam İş Yükü 185