DİŞ HEKİMLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
5 | 300 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1110401003 | ||||||||||
Ders İsmi: | Endodonti III | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: |
1110301004 - Endodonti II | 1110311007 - Endodonti II 1110301004 - Endodonti II | 1110311007 - Endodonti II |
||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | YOK | ||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Duygu MUSTAFA PAMUK | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, Endodonti kliniğinde düzen ve işleyişin tanımlanması, anamnez alınması, klinik ve radyografik muayene bulgularının endodontik açıdan değerlendirilmesi, sterilizasyon ve çapraz enfeksiyon kontrolü yöntemlerinin açıklanmasıdır. Ayrıca, endodontik tanı ve tedavi planlamasının yapılması, lokal anestezi tekniklerinin öğrenilmesi, vital ve devital dişlerde endodontik tedavi süreçlerinin aşamalarının incelenmesi hedeflenir. Pulpa hastalıkları ve pulpa nekrozunun detaylı açıklaması, kök kanallarının biyomekanik preparasyonu ve dezenfeksiyonu konularında bilgi aktarılması, kök kanalı dolgu maddelerinin temel özellikleri ile dolgu yöntemlerinin tanıtılması ve endodontik uygulama hatalarının belirlenmesi de dersin odak noktaları arasındadır. |
Dersin İçeriği: | • Sterilizasyon ve Çapraz Enfeksiyon Kontrolü: Sterilizasyon kurallarını öğrenir ve uygular; çapraz enfeksiyondan korunma yöntemlerini bilir ve uygular. • Pulpa Histolojisi ve Hastalıkları: Pulpanın histolojik yapısını detaylı şekilde kavrar; pulpa hastalıklarının etyolojik faktörlerini ve bu faktörlerin neden olduğu değişimleri öğrenir. • Pulpa Hastalıkları Yönetimi: Pulpa hastalıklarını sınıflandırır, klinik ve radyografik bulgularını analiz eder ve uygun tedavi yöntemlerini uygular. • Pulpa Nekrozu: Pulpa nekrozunun etyolojisini, klinik ve radyografik bulgularını öğrenir ve teşhis ile tedavi yöntemlerini tanımlar. • Muayene Yöntemleri: Ağız-dışı ve ağız-içi klinik muayene yöntemlerini öğrenir ve uygular; klinik ve radyografik bulguları endodontik tanı ve tedavi bağlamında yorumlar. • Pulpa Canlılığını Belirleme: Pulpa canlılığını tespit etme yöntemlerini bilir ve uygular. • Endodontik Tedavi Temelleri: Endodontik tedaviye yönelik endikasyonları ve kontrendikasyonları kavrar. • Sinir İletimi ve Ağrı Mekanizmaları: Pulpa ve periapikal dokulardaki sinir iletimi ile ağrı oluşum mekanizmalarını öğrenir ve açıklar. • Lokal Anestezi Teknikleri: Endodontide kullanılan lokal anestezi tekniklerini öğrenir ve uygular. • Kök Kanalı Uzunluğu: Kök kanalının çalışma uzunluğunu belirleme tekniklerini öğrenir ve klinikte uygular. • Kanal Tedavisi Teknikleri: Geleneksel kök kanalı şekillendirme, yıkama ve doldurma yöntemlerini öğrenir; bu yöntemlerin avantaj ve dezavantajlarını kavrar ve uygular. • Restoratif Yaklaşım: Kanal tedavisi yapılmış dişlerin ne zaman ve nasıl restore edilmesi gerektiğini bilir. • Kanal Tedavisi Tekrarı: Kanal tedavisi tekrarının endikasyonları ve uygulanma tekniklerini öğrenir. • İyatrojenik Hatalar: Endodontik tedavi sırasında oluşabilecek iyatrojenik hataları ve sonuçlarını öğrenir; bu hataları önlemek için dikkatli çalışır. • Geriatrik Hasta Yaklaşımı: Geriatrik hastalara yönelik endodontik yaklaşımlar konusunda bilgi sahibi olur. • Acil Tedavi Uygulamaları: Endodontideki acil tedavi uygulamalarını öğrenir ve uygular. Bu kazanımlar, öğrencinin hem teorik hem de pratik becerilerini geliştirerek endodonti alanında yetkin bir uygulayıcı olmasını amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kanal Tedavisi Tekrarı+ Kanal tedavisi başarısı | |
2) | Kanal Tedavisi Tekrarı | |
3) | Kırık Aletlerin Çıkarılması | |
4) | Perforasyonlar ve Tamiri | |
5) | Endodontide Travma | |
6) | Endodontide Travma | |
7) | Endodontide Travma | |
8) | Rezorpsiyonlar | |
9) | Rezorpsiyonlar | |
9) | Rezorpsiyonlar | |
9) | Rezorpsiyonlar | |
9) | Rezorpsiyonlar | |
10) | Endodontide Lazer Kullanımı | |
11) | Endodontide Büyütme Sistemleri Kullanımı | |
12) | Endodontik cerrahi | |
13) | Endodontik cerrahi | |
14) | Diş Gelişim Anomalileri ve Endodontik Tedavisi | |
15) | Pulpa Hastalıkları | |
16) | Endodontik Tedavili Dişlerin Beyazlatılması | |
17) | Periapikal Doku Hastalıkları | |
18) | Ara Sınav | |
19) | Endodontik İmmunuloji | |
20) | Endodontide İlaç Kullanımı | |
21) | Odontojenik Ağrı Mekanizması Ve Endodontik Anestezi | |
22) | Endodonti-Periodontoloji İlişkisi + Endodonti-Ortodonti İlişkisi | |
23) | Rejeneratif endodontik tedaviler | |
24) | Yaşlılarda Endodontik Tedavide Yaklaşımlar | |
25) | Şekillendirme irrigasyon dezenfeksiyon | |
26) | Kanal dolgusu yöntemleri | |
27) | Ara Sınav | |
28) | Endodontik Tedavili Dişlerin Restorasyonu | |
29) | Endodontik Ergonomi | |
30) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ingles’s Endodontics Yazarlar: John I. Ingle, Leif K. Bakland and J. Craig Baumgartner Yayınevi: MPH USA; 6th Edition (2007) ISBN-13: 978-1550093339 Endodontic Pain: Diagnosis, Causes, Prevention and Treatment Yazar: Paul A. Rosenberg Yayınevi: Springer; 2014 edition (2014) ISBN-13: 978-3642547003 Endodontide Problemler: Etiyoloji, Tanı ve Tedavi Yazarlar: Michael Hulsmann, Edgar Schäfer Türkçe Çeviri Editörü: Prof. Dr. Bilge Hakan Şen Yayınevi: Quintessence Yayıncılık; 1. Baskı (2014) ISBN-13: 9786058545007 Endodontic Radiology Yazar: Bettina Basrani Yayınevi: Wiley-Blackwell; 2nd Edition (October 16, 2012) ISBN-13: 978-0470958490 COHEN’S PATHWAYS OF THE PULP KENNETH M. HARGREAVES, DDS, PhD, FICD, FACD Eleventh Edition ISBN 978-0-323-09635-5 Copyright © 2016, Elsevier Inc Endodonti Selmin Kaan Aşçı Quintessence, 2014, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | FRIEDMAN, S., ABITBOL, S., & LAWRENCE, H. (2003). Treatment Outcome in Endodontics: The Toronto Study. Phase 1: Initial Treatment. Journal of Endodontics, 29(12), 787–793. doi:10.1097/00004770-200312000-00001 Phases, S., Surgery, A., Barone, C., Dao, T. T., Basrani, B. B., Wang, N., & Friedman, S. (2010). Treatment Outcome in Endodontics: The Toronto Study—Phase 4: Initial Treatment. Journal of Endodontics, 34(3), 258–263. Siqueira, J. F., Rôças, I. N., Ricucci, D., & Hülsmann, M. (2014). Causes and management of post-treatment apical periodontitis. British Dental Journal, 216(6), 305–312. doi:10.1038/sj.bdj.2014.200 Kalfas S, Figdor D, Sundqvist G. A new bacterial species associated with failed endodontic treatment: identification and description of Actinomyces radicidentis. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod. 2001 Aug;92(2):208-14. doi: 10.1067/moe.2001.117268. PMID: 11505269. Abuhaimed TS, Abou Neel EA. Sodium Hypochlorite Irrigation and Its Effect on Bond Strength to Dentin. Biomed Res Int. 2017;2017:1930360. doi:10.1155/2017/1930360 Prada I, Micó-Muñoz P, Giner-Lluesma T, Micó-Martínez P, Muwaquet-Rodríguez S, Albero-Monteagudo A. Update of the therapeutic planning of irrigation and intracanal medication in root canal treatment. A literature review. J Clin Exp Dent. 2019;11(2):e185-e193. Published 2019 Feb 1. doi:10.4317/jced.55560 Abuhaimed TS, Abou Neel EA. Sodium Hypochlorite Irrigation and Its Effect on Bond Strength to Dentin. Biomed Res Int. 2017;2017:1930360. doi:10.1155/2017/1930360 Violich, D. R., & Chandler, N. P. (2010). The smear layer in endodontics: a review. International Endodontic Journal, 43(1), 2–15. doi:10.1111/j.1365-2591.2009.01627.x |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8 |
9 |
14 |
15 |
16 |
20 |
22 |
23 |
24 |
28 |
2 |
10 |
11 |
12 |
13 |
19 |
21 |
27 |
29 |
7 |
17 |
18 |
25 |
26 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||||||
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | |||||||||||||||||||||||||||||
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. | |||||||||||||||||||||||||||||
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||||||||||||||
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||||||||||||||||
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. | |||||||||||||||||||||||||||||
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |||||||||||||||||||||||||||||
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | |||||||||||||||||||||||||||||
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | |||||||||||||||||||||||||||||
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |||||||||||||||||||||||||||||
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||||||||||||||
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |||||||||||||||||||||||||||||
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. | |||||||||||||||||||||||||||||
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. | |||||||||||||||||||||||||||||
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir | |||||||||||||||||||||||||||||
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | 4 |
2) | Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. | 5 |
3) | Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. | 2 |
4) | Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
5) | Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. | 4 |
6) | Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 4 |
7) | İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
8) | Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | 3 |
9) | Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
10) | Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. | 4 |
11) | Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | 5 |
12) | Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. | 3 |
13) | Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | 2 |
14) | Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | 4 |
15) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 5 |
16) | Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 2 |
17) | Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 3 |
18) | Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 4 |
19) | Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 |
20) | Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. | 3 |
21) | Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. | 3 |
22) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir | 3 |
23) | Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. | 5 |
Anlatım | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 2 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 27 | 2 | 54 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 58 |