DİŞ HEKİMLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
5 300 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1110401002
Ders İsmi: Protetik Diş Tedavisi III
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: 1110301001 - Protetik Diş Tedavisi II | 1110311001 - Protetik Diş Tedavisi II
1110301001 - Protetik Diş Tedavisi II | 1110311001 - Protetik Diş Tedavisi II
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: YOK
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Nuriye Emel DERVİŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin protetik diş tedavisi alanında temel bilgi ve klinik becerileri kazanmasını amaçlamaktadır. Öğrenciler, protetik tedavi planlaması, sabit ve hareketli protez uygulamaları, biyomekanik prensipler ve periodontal sağlık ile protez ilişkisi gibi konular üzerinde yetkinlik kazanarak, estetik ve fonksiyonel protezler tasarlama ve uygulama becerisi edinecektir. Ayrıca, tedavi sürecinde karşılaşılabilecek sorunları değerlendirme ve çözüm üretme yetilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında protetik tedavi planlaması, anamnez alma ve klinik muayene, protetik tedavi öncesi ağız hazırlıkları, sabit ve hareketli protez sistemlerinin tasarımı ve uygulamaları, metal-seramik ve tam seramik restorasyonlar, teleskopik ve hassas tutuculu protezler gibi konular ele alınacaktır. Ayrıca, tam protezlerde teşhis, tedavi planlaması, ölçü teknikleri, oklüzyon düzenlemeleri, protezlerin hastaya teslimi, bakım talimatları ve olası komplikasyonların yönetimi gibi konular detaylı şekilde işlenecektir. Öğrenciler, teorik bilgilerini klinik uygulamalarla destekleyerek protez diş tedavisinde bilimsel ve teknik açıdan donanımlı hale gelecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Protetik Tedavi Planlaması ve Klinik Değerlendirme Yetkinliği Kazanma: Öğrenciler, protetik tedavi sürecinde anamnez alma, klinik muayene yapma ve uygun tedavi planlaması oluşturma becerisi kazanacaktır.
2) Sabit ve Hareketli Protezlerin Tasarım, Uygulama ve Fonksiyonel Değerlendirmesini Yapabilme: Öğrenciler, sabit protezlerde kenar uyumu, biyomekanik prensipler ve metal-seramik sistemleri; hareketli protezlerde ise tutuculuk, destek dokular ve diş seçimi gibi temel tasarım unsurlarını analiz edebilecek ve uygulayabilecektir.
3) Protetik Restorasyonlarda Malzeme Seçimi, Simantasyon ve Estetik İlkeleri Uygulama: Öğrenciler, tam seramik sistemler, hassas tutucular ve teleskopik protezler gibi farklı restoratif seçenekleri tanıyacak; renk seçimi, simantasyon ve yüzey cilalama gibi estetik ve fonksiyonel kriterleri uygulayabilecektir.
4) Tam Protezlerde Klinik Uygulama ve Hasta Takibi Becerisi Geliştirme: Öğrenciler, tam protez yapım aşamalarını eksiksiz uygulayabilecek, ölçü teknikleri, dikey boyut tespiti, diş dizilimi ve artikülasyon prensiplerini kullanarak hasta özelinde başarılı protezler tasarlayabilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Protetik tedavi planlaması, anamnez ve klinik muayene Shillingburg, H. T., Sather, D. A., Wilson, E. L., Cain, J. R., Mitchell, D. L., Blanco, L. J., & Kessler, J. C. (2012). Fundamentals of fixed prosthodontics (pp. 149-163). Quintessence Publishing Company.
2) Protetik tedavi öncesi ağız hazırlığı Shillingburg, H. T., Sather, D. A., Wilson, E. L., Cain, J. R., Mitchell, D. L., Blanco, L. J., & Kessler, J. C. (2012). Fundamentals of fixed prosthodontics (pp. 149-163). Quintessence Publishing Company.
3) Köprü protezlerinin tanımı ve sınıflandırılması, dayanak dişlerin hazırlığı Shillingburg, H. T., Sather, D. A., Wilson, E. L., Cain, J. R., Mitchell, D. L., Blanco, L. J., & Kessler, J. C. (2012). Fundamentals of fixed prosthodontics (pp. 149-163). Quintessence Publishing Company.
4) Protez yapımında periodontal sağlığın önemi Rosenstiel, S.F., Land, M.F. and Fujimoto, J. (2006) Contemporary fixed prosthodontics. 4th Edition, Mosby, St Louis.
5) Sabit protetik restorasyonlarda kenar uyumu ve kenar uyumuna etki eden faktörler Rosenstiel, S.F., Land, M.F. and Fujimoto, J. (2006) Contemporary fixed prosthodontics. 4th Edition, Mosby, St Louis.
6) Biyomekanik prensipler, metal-seramik bağlantı mekanizmaları Shillingburg HT, Jacob R, BrackettSE. Fundamentals of tooth preparations for cast metal and porcelain restorations. Quintessence, Chicago, 1997.
7) Metal-seramik restorasyonlarda tasarım, gövde ve bağlantılar Shillingburg HT, Jacob R, BrackettSE. Fundamentals of tooth preparations for cast metal and porcelain restorations. Quintessence, Chicago, 1997.
8) Metal-seramik restorasyonlarda metal ve dentin prova aşamaları, interoklüzal kayıtlar Shillingburg HT, Jacob R, BrackettSE. Fundamentals of tooth preparations for cast metal and porcelain restorations. Quintessence, Chicago, 1997.
9) Tam seramik sistemler Rosenstiel, S.F., Land, M.F. and Fujimoto, J. (2006) Contemporary fixed prosthodontics. 4th Edition, Mosby, St Louis.
10) Tam seramik sistemlerin sınıflandırılması Rosenstiel, S.F., Land, M.F. and Fujimoto, J. (2006) Contemporary fixed prosthodontics. 4th Edition, Mosby, St Louis.
11) Protetik restorasyon yapımında renk seçimi Rosenstiel, S.F., Land, M.F. and Fujimoto, J. (2006) Contemporary fixed prosthodontics. 4th Edition, Mosby, St Louis.
12) Teleskopik sistemler Rosenstiel, S.F., Land, M.F. and Fujimoto, J. (2006) Contemporary fixed prosthodontics. 4th Edition, Mosby, St Louis.
13) Hassas tutucular Rosenstiel, S.F., Land, M.F. and Fujimoto, J. (2006) Contemporary fixed prosthodontics. 4th Edition, Mosby, St Louis.
14) Tam dişsizlik kavramı, epidemiyoloji ve terminoloji Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
15) Tam protezlerde teşhis ve tedavi planlaması Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
16) Üst ve alt çene destek dokularının makroskobik anatomisi Hayakawa I. Principle and Practices of Complete Dentures. 1999 Quintessence Pub. Co., Ltd. Tokyo.
17) Ara Sınav
18) Tam protezleri etkileyen kaslar ve diğer yapılar Hayakawa I. Principle and Practices of Complete Dentures. 1999 Quintessence Pub. Co., Ltd. Tokyo.
19) Tam protezlerde tutuculuk: fiziksel, anatomik ve mekanik faktörler Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
20) Tam protezlerde ölçü: mukostatik, mukokompresif, selektif basınçlı ölçü tekniği Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
21) Kerr stenci ve Herbst testleri Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
22) Dikey boyut ve horizontal ilişki tespit yöntemleri Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
23) Tam protezlerde diş seçimi, dişli prova ve oklüzyon Hayakawa I. Principle and Practices of Complete Dentures. 1999 Quintessence Pub. Co., Ltd. Tokyo.
24) Artikülasyon Kanunları Hayakawa I. Principle and Practices of Complete Dentures. 1999 Quintessence Pub. Co., Ltd. Tokyo.
25) Tam protezlerde cilalı yüzeyler Hayakawa I. Principle and Practices of Complete Dentures. 1999 Quintessence Pub. Co., Ltd. Tokyo.
26) Aşındırma Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
27) Protez sonrası sorunlar Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
28) Astarlama ve röbezaj Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
29) Protezlerin hastaya teslimi Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
30) Tam protezlerde tamir, doku düzenleyiciler ve yumuşak astar materyalleri Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
31) Ara Sınav
32) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır.
Diğer Kaynaklar: Shillingburg, H. T., Sather, D. A., Wilson, E. L., Cain, J. R., Mitchell, D. L., Blanco, L. J., & Kessler, J. C. (2012). Fundamentals of fixed prosthodontics (pp. 149-163). Quintessence Publishing Company.
Shillingburg HT, Jacob R, BrackettSE. Fundamentals of tooth preparations for cast metal and porcelain restorations. Quintessence, Chicago, 1997.
Rosenstiel, S.F., Land, M.F. and Fujimoto, J. (2006) Contemporary fixed prosthodontics. 4th Edition, Mosby, St Louis.
Hayakawa I. Principle and Practices of Complete Dentures. 1999 Quintessence Pub. Co., Ltd. Tokyo.
Çalıkkocaoğlu S. Dişsiz Hastaların Protetik Tedavisi Klasik Tam Protezler. 2010 Quintessence Yayıncılık, İstanbul.
Misch, C.E. (1993) Contemporary Implant Dentistry. 2nd Edition, Mosby, St. Louis, Missouri.
Drago, C. (2014) Implant Restorations: A Step-by-Step Guide. 3rd Edition, John Wiley & Sons.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. 5
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir.
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar.
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir.
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir.
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir.
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir.
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır.
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır.
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder.
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 28 2 56
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 61