NURSING (ENGLISH)
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1216311007
Ders İsmi: Pediatric Nursing Practice
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
0 12 0 6 10
Language of instruction: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Course Lecturer(s): Prof. Dr. Selda SEÇGİNLİ
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is; To provide students with knowledge and skills in line with the principles, standards and practices of pediatric health and disease nursing for the biopsychosocial needs of healthy and sick children.
Course Content: This course includes; Pediatric diagnosis, childhood growth and development, hospitalization, nutrition in childhood, nutritional disorders in children, fluid-electrolyte imbalances, skin diseases and nursing care, pediatric practices, normal newborn, high-risk newborns, behavioral disorders in children, system diseases and nursing includes care, child and nursing care with oncological problems.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) Communicates effectively with the child, family and other members of the healthcare team.
Field Specific Competence
1) Define the characteristics of a healthy and sick child.
2) Define the characteristics of a healthy and sick child.
3) Knows and follows new approaches in the field of child health nursing.
4) It fulfills the roles and functions of the Child Health and Disease Nurse.
5) Provides care by applying the nursing process for the health needs of the child and his/her family.
6) Performs child-specific nursing practices.
7) Defines childhood diseases according to systems
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Head to Toe Physical Examination and Assessment -General Appearance Examination and Assessment -Skin and Skin Appendages Examination and Assessment -Lymph Nodes Examination and Assessment -Head and Neck Examination and Assessment -Eyes Examination and Assessment -Ears Examination and Assessment -Nose Examination and Assessment -Chest Examination and Assessment -Abdominal Examination and Assessment -Genitals Examination and Assessment -Anal Region Examination and Assessment -Back, Hips and Extremities Examination and Assessment Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
2) Physical Measurements and Applications for Evaluating Growth and Development -Measuring Body Weight in Babies, -Measuring Height in Babies -Measuring Head, Chest, Abdominal Circumference in Babies Applications for Evaluating Vital Signs -Measuring Body Temperature in Babies -Taking Pulse, Counting Respirations, Measuring Blood Pressure in Babies -Measuring Body Weight in Babies, Measuring Height in Babies -Taking Pulse, Counting Respirations, Measuring Blood Pressure in Babies Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
3) Drug Calculations Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
4) Parenteral and Non-Parenteral Drug Administration Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
5) -Oxygen Applications and Postural Drainage in Children -Oxygen Applications in Children -Postural Drainage Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
6) Material Collection -Blood-Sputum-Urine Sample Collection -Mask, Nasal Cannula Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
7) General Hygienic Care for Children -Mouth, Eye, Ear, Nose Care for Babies and Children -Full Bath -Genital Care -Umbilical Care -Diaper Care -Hospital Care -Incubator Care Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
8) Midterm Exam Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
9) Laboratory practice repetition Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
10) Laboratory practice repetition Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
11) Laboratory practice repetition Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
12) Laboratory practice repetition Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
13) Laboratory practice repetition Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
14) Laboratory practice repetition Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
15) Laboratory practice repetition Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
16) Final exam Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004

Sources

Course Notes / Textbooks: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul
Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005
Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
References: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul
Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005
Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

7

8

5

Program Outcomes
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfill her professional roles and responsibilities.
2) Knows the theories and models that form the basis of professional practice.
3) Have the cultural knowledge required to be a member of an individual and a profession.
4) It plans, applies, evaluates and inspects the health care needs of the individual, family and society with a holistic approach in line with the nursing process.
5) Manages the given nursing care and evaluates the quality and results of the care.
6) Uses effective communication skills at the level of intercultural differences in interpersonal relationships.
7) It manages nursing services and manpower within the scope of the relevant legislation, contributes to their professional development.
8) It carries out learning, teaching and management processes with current technology in nursing practices.
9) It develops a positive attitude towards lifelong learning and turns it into behavior.
10) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
11) Carries out nursing practices in line with professional ethical principles and standards, taking into account individual values, beliefs and cultural differences.
12) Achieves scientific knowledge about health at national and international level with foreign language competence and uses it in professional practices and shares it with healthcare members.
13) With the awareness of social responsibility, takes part in national and international projects and events as an executive, manager, educator and practitioner in cooperation with the healthcare team and other disciplines.
14) Knows and applies measures regarding patient and employee safety in nursing services.
15) Represents her profession in society with her professional knowledge, attitude and behavior and becomes a role model for her colleagues.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfill her professional roles and responsibilities.
2) Knows the theories and models that form the basis of professional practice.
3) Have the cultural knowledge required to be a member of an individual and a profession.
4) It plans, applies, evaluates and inspects the health care needs of the individual, family and society with a holistic approach in line with the nursing process.
5) Manages the given nursing care and evaluates the quality and results of the care.
6) Uses effective communication skills at the level of intercultural differences in interpersonal relationships.
7) It manages nursing services and manpower within the scope of the relevant legislation, contributes to their professional development.
8) It carries out learning, teaching and management processes with current technology in nursing practices.
9) It develops a positive attitude towards lifelong learning and turns it into behavior.
10) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
11) Carries out nursing practices in line with professional ethical principles and standards, taking into account individual values, beliefs and cultural differences.
12) Achieves scientific knowledge about health at national and international level with foreign language competence and uses it in professional practices and shares it with healthcare members.
13) With the awareness of social responsibility, takes part in national and international projects and events as an executive, manager, educator and practitioner in cooperation with the healthcare team and other disciplines.
14) Knows and applies measures regarding patient and employee safety in nursing services.
15) Represents her profession in society with her professional knowledge, attitude and behavior and becomes a role model for her colleagues.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %