NURSING (ENGLISH)
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1216311005
Ders İsmi: Pediatric Nursing
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
4 0 0 4 4
Language of instruction: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Course Lecturer(s): Prof. Dr. Selda SEÇGİNLİ
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim of this course is to provide students with knowledge and skills in line with the principles, standards and practices of pediatric health and disease nursing for the biopsychosocial needs of healthy and sick children.
Course Content: This course includes pediatric diagnosis, childhood growth and development, hospitalization, nutrition in childhood, nutritional disorders in children, fluid-electrolyte imbalances, skin diseases and nursing care, pediatric practices, normal newborn, high-risk newborns, behavioral disorders in children, system diseases and nursing includes care, child and nursing care with oncological problems.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Gives care to the child and family with a holistic approach.
2) Define the characteristics of a healthy and sick child.
3) Knows and follows new approaches in the field of child health nursing.
4) It fulfills the roles and functions of the Child Health and Disease Nurse.
5) Communicates effectively with the child, family and other members of the healthcare team.
6) Gives care by applying the nursing process for the health needs of the child and her family.
7) Makes special nursing practices for the child.
8) Defines childhood diseases according to systems.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Pediatric Nursing - Programs for the development of children's health Pediatric diagnosis, Taking the history of the child - Physical examination Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
2) "Childhood periods and characteristics - Monitoring and evaluation of growth - Monitoring and evaluation of development " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
3) Nutrition in Pediatrics Breast milk The benefits of breast milk and breastfeeding for the baby, mother and society Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
4) Nutritional Disorder Marasmus Kwashiorkor Vitamin deficiencies Assessing fluid electrolyte imbalances Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
5) "Liquid electrolyte, acid-base imbalances " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
6) "Pediatric Drug applications -Digestive system applications -Respiratory system applications -Hygiene applications " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
7) Midterm Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
8) "Normal newborn - Evaluation of newborn - Physiological functions of newborn Nursing care of the newborn " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
9) "Musculoskeletal system disorders Cerebral palsy Muscular dystrophy Osteomyelitis Hematology -Embryology of the blood-Composition and properties of the blood -Coagulation mechanism " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
10) Gastrointestinal system disorders and nursing care Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
11) "Genetic disorders and nursing care " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
12) "Onkolojik problemi olan çocuk ve hemşirelik bakımı " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
13) "Child and nursing care with endocrine system problems " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
14) Croup -Epiglottitis -Bronchiolitis -Bronchitis -Asthma -Pneumonia Infectious diseases Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
15) "An overview " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
16) "Final exam " Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004

Sources

Course Notes / Textbooks: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004
References: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbulEkşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Outcomes
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfill her professional roles and responsibilities.
2) Knows the theories and models that form the basis of professional practice.
3) Have the cultural knowledge required to be a member of an individual and a profession.
4) It plans, applies, evaluates and inspects the health care needs of the individual, family and society with a holistic approach in line with the nursing process.
5) Manages the given nursing care and evaluates the quality and results of the care.
6) Uses effective communication skills at the level of intercultural differences in interpersonal relationships.
7) It manages nursing services and manpower within the scope of the relevant legislation, contributes to their professional development.
8) It carries out learning, teaching and management processes with current technology in nursing practices.
9) It develops a positive attitude towards lifelong learning and turns it into behavior.
10) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
11) Carries out nursing practices in line with professional ethical principles and standards, taking into account individual values, beliefs and cultural differences.
12) Achieves scientific knowledge about health at national and international level with foreign language competence and uses it in professional practices and shares it with healthcare members.
13) With the awareness of social responsibility, takes part in national and international projects and events as an executive, manager, educator and practitioner in cooperation with the healthcare team and other disciplines.
14) Knows and applies measures regarding patient and employee safety in nursing services.
15) Represents her profession in society with her professional knowledge, attitude and behavior and becomes a role model for her colleagues.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have the necessary knowledge and skills to fulfill her professional roles and responsibilities. 5
2) Knows the theories and models that form the basis of professional practice.
3) Have the cultural knowledge required to be a member of an individual and a profession.
4) It plans, applies, evaluates and inspects the health care needs of the individual, family and society with a holistic approach in line with the nursing process. 4
5) Manages the given nursing care and evaluates the quality and results of the care.
6) Uses effective communication skills at the level of intercultural differences in interpersonal relationships.
7) It manages nursing services and manpower within the scope of the relevant legislation, contributes to their professional development. 5
8) It carries out learning, teaching and management processes with current technology in nursing practices.
9) It develops a positive attitude towards lifelong learning and turns it into behavior. 4
10) Uses decision making, problem solving and critical thinking skills.
11) Carries out nursing practices in line with professional ethical principles and standards, taking into account individual values, beliefs and cultural differences.
12) Achieves scientific knowledge about health at national and international level with foreign language competence and uses it in professional practices and shares it with healthcare members. 4
13) With the awareness of social responsibility, takes part in national and international projects and events as an executive, manager, educator and practitioner in cooperation with the healthcare team and other disciplines.
14) Knows and applies measures regarding patient and employee safety in nursing services.
15) Represents her profession in society with her professional knowledge, attitude and behavior and becomes a role model for her colleagues. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Grup çalışması ve ödevi
Homework

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %