BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3016002052
Ders İsmi: Hesaplamalı Mühendislik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Mete ÖĞÜÇ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri ileri hesaplama teknikleri ve karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde uygulamalarıyla donatmaktır. Dersin sonunda öğrenciler karmaşık modeller geliştirme, yüksek performanslı algoritmalar uygulama ve çeşitli mühendislik bağlamlarında hesaplama sonuçlarını eleştirel olarak analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olacaklardır.
Dersin İçeriği: Benzetim ve sayısal yöntemler: benzetim kavramı, sistem performans ölçütleri, benzetim dilleri ve yazılımları, hata türleri, denklemlerin kökleri, doğrusal cebirsel denklemler, eğri uydurma, integral ve türev, adi diferansiyel denklemler.

Hesaplamalı mühendislik uygulamaları: geometrik modelleme kavramı, yazılım araçları, sonlu farklar yöntemi, sonlu elemanlar yöntemi, hesaplamalı akışkanlar dinamiği gibi konular işlenir.

Mühendislik problemleri ve makine öğrenmesi: teori ve uygulama, yöntemler ve algoritmalar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: tanımlar, benzetim, sistem, model, benzetim türleri, benzetimin avantaj ve dezavantajları, kullanım alanları S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
2) Sistem performans ölçütleri, sistem türleri, benzetim modelleri S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
3) Benzetim dilleri, benzetim yazılımları, benzetim yaklaşımları, benzetim yazılımlarında aranılan özellikler S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
4) Hata: tahmin, yuvarlama, kırpma S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
5) Sayısal uygulamalar: denklemlerin kökleri, doğrusal cebirsel denklemler, eğri uydurma S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
6) Sayısal uygulamalar: integral ve türev S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
7) Sayısal uygulamalar: adi diferansiyel denklemler S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
8) Ara sınav S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
9) Açık kaynak platformlar ve sanal makineler S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
10) Sayısal uygulamalar: sonlu farklar S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
11) Geometrik modelleme ve bilgisayarlı tasarım S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
12) Sonlu elemanlar yöntemi hakkında genel bilgiler S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
13) Hesaplamalı akışkanlar dinamiğine genel bir bakış S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
14) Geometrik modelleme (FreeCAD, OnShape, gmsh) S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
15) Teori ve uygulamada makine öğrenmesi S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
16) Final sınavı S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013.
2. A.O. Kuşakçı, B.Ayvaz, O. Borat, Mühendisler için Sistem Benzetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012
3. S. Savaş, S. Buyrukoğlu, Teori ve Uygulamada Makine Öğrenmesi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak geniş ve derin bilgilere ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi.
2) Sınırlı ya da eksik bilgiyi kapatmak ve uygulamak için bilimsel yöntemleri kullanma ve farklı disiplinlerin bilgilerini bütünleştirme kabiliyeti.
3) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, problemleri çözmek için yöntemler geliştirebilme ve çözümde yenilikçi yöntemler kullanabilme.
4) Yeni ve/veya orijinal fikirler ve algoritmalar geliştirme becerisi; sistem, bileşen veya süreç tasarımında yenilikçi çözümler geliştirmek.
5) Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknikler ve yöntemler ve bunların kısıtları hakkında geniş bilgi sahibi olma kabiliyeti.
6) Analitik modelleme ve deneysel araştırma tasarlama ve uygulama, süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi.
7) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü seviyesinde sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme kabiliyeti.
8) Çok disiplinli ekiplerde liderlik etme, karmaşık durumlara çözüm geliştirme ve sorumluluk alma kabiliyeti.
9) Toplumsal, yasal, etik ve ahlaki değerlerin bilincinde olmak ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama çalışmaları yapabilmek.
10) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamalar hakkında farkındalık ve bunları inceleme ve gerekirse öğrenme kabiliyeti.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak geniş ve derin bilgilere ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi. 4
2) Sınırlı ya da eksik bilgiyi kapatmak ve uygulamak için bilimsel yöntemleri kullanma ve farklı disiplinlerin bilgilerini bütünleştirme kabiliyeti. 4
3) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, problemleri çözmek için yöntemler geliştirebilme ve çözümde yenilikçi yöntemler kullanabilme. 4
4) Yeni ve/veya orijinal fikirler ve algoritmalar geliştirme becerisi; sistem, bileşen veya süreç tasarımında yenilikçi çözümler geliştirmek. 4
5) Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknikler ve yöntemler ve bunların kısıtları hakkında geniş bilgi sahibi olma kabiliyeti. 3
6) Analitik modelleme ve deneysel araştırma tasarlama ve uygulama, süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözme ve yorumlama becerisi. 2
7) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü seviyesinde sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme kabiliyeti. 3
8) Çok disiplinli ekiplerde liderlik etme, karmaşık durumlara çözüm geliştirme ve sorumluluk alma kabiliyeti. 4
9) Toplumsal, yasal, etik ve ahlaki değerlerin bilincinde olmak ve bu değerler çerçevesinde araştırma ve uygulama çalışmaları yapabilmek. 4
10) Bilgisayar Bilimi ve Mühendisliği alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamalar hakkında farkındalık ve bunları inceleme ve gerekirse öğrenme kabiliyeti. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 184