BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003116
Ders İsmi: Türk Dili Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Türk Dili Tarihi ile ilgili okumalar yapmak.
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Nermin DEĞER
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, Türk dilinin geçmişiyle ilgili genel ve temel bilgiler vermek, yazılı kaynaklarını tanıtmak ve onları kullanabilme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği: HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIKLAR
1. Hafta Türk diline genel bir bakış; Türkçenin yapısı ve ana özellikleri
2. Hafta Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri,
3. Hafta Türk dilinin Ural-Altay dil ailesi içindeki dil ilişkileri. Akrabalık araştırma ve tartışmaları. Bu konuda başvurulacak kaynaklar ve yöntemler.
4. Hafta Türkçenin ilk yazılı kaynakları ve Eski Türkçe: Orhun, Yenisey yazıtları, ilk ilmî araştırma seferleri. Yazıtların çözümü, V.Thomsen, W. Radloff vb.
5. Hafta Orta Asya’da Uygur bölgesine yapılan ilk ilmî araştırma seferleri.
6. Hafta Uygur Türkçesi ve yazılı eserleri
7. Hafta Batıdaki eski Türk Lehçeleri: Tuna Bulgarları, İdil Bulgarları, vb.
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Türklerin İslam dini ve kültürüyle temasları ve Orta Türkçe dönemi
10. Hafta Karahanlı Türkçesi ve ilk Kur’an çevirisi
11. Hafta Kutadgu Bilig (Yûsuf Hâs Hâcib).
12. Hafta Divânü Lüğâti t-Türk (Mahmûd el-Kâşgarî), Atabetü’ l-Hakâyık (Edîb Ahmed Yüknekî)
13. Hafta Harezm Türkçesi ve yazılı eserleri: Mukaddimetü’l-Edeb (Zemahşerî),
14. Hafta Kısasü’l-Enbiyâ (Rabgûzî) ve diğer eserler
15. Hafta Final Sınavı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1. Türk dilinin eski kaynakları hakkında bilgi edinme, 2. Dil kavram ve terimlerini tanıma, 3. Türk dilinin tarihî eserlerini ve yazarlarını tanıma, 4. Türk dili ve tarihi üzerinde araştırma yapmış bilim adamlarını tanıma, 5. Türk dili ve tarihiyle ilgili yayınları okuma alışkanlığını kazandırma, 6. Türk dili çalışmalarında kullanılan sözlük ve diğer başvuru eserlerini tanıma.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türk diline genel bir bakış; Türkçenin yapısı ve ana özellikleri Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
2) Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
3) Türk dilinin Ural-Altay dil ailesi içindeki dil ilişkileri. Akrabalık araştırma ve tartışmaları. Bu konuda başvurulacak kaynaklar ve yöntemler. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
4) Türkçenin ilk yazılı kaynakları ve Eski Türkçe: Orhun, Yenisey yazıtları, ilk ilmî araştırma seferleri. Yazıtların çözümü, V.Thomsen, W. Radloff vb. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
5) Orta Asya’da Uygur bölgesine yapılan ilk ilmî araştırma seferleri. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
6) Uygur Türkçesi ve yazılı eserleri Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
7) Batıdaki eski Türk Lehçeleri: Tuna Bulgarları, İdil Bulgarları, vb. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
8) Ara SINAV Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
9) Türklerin İslam dini ve kültürüyle temasları ve Orta Türkçe dönemi Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
10) Karahanlı Türkçesi ve ilk Kur’an çevirisi Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
11) SINAV (II. VİZE) Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
12) Divânü Lüğâti t-Türk (Mahmûd el-Kâşgarî), Atabetü’ l-Hakâyık (Edîb Ahmed Yüknekî) Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
13) Harezm Türkçesi ve yazılı eserleri: Mukaddimetü’l-Edeb (Zemahşerî), Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
14) Kısasü’l-Enbiyâ (Rabgûzî) ve diğer eserler Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
15) SINAV Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Textbooks:
1. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
2. Ahmet Bican Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2004.
3. Ahmet Caferoğlu, Türk Dili Tarihi I-II, İÜ Ed Fak Yay., İstanbul 1958, 1964; 4. Baskı Alfa Yay., İst. 2000.
Books/others
1. T. Tekin, M. Ölmez, Türk Dilleri Giriş, (3. Baskı), İstanbul, 2003.
2. Saadet Çağatay, Türk Lehçeleri Örnekleri, 1, AÜDTC Fak Yay., Ankara, 1963.
3. A. Dilaçar, Türk Diline Genel Bir Bakış, TDK Yay., Ankara, 1964.
4. M. Ergin, Orhun Âbideleri, MEB, İstanbul 1976.
Diğer Kaynaklar: Temel Kaynaklar:
1. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yay. İstanbul, 2005.
2. Ahmet Bican Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2004.
3. Ahmet Caferoğlu, Türk Dili Tarihi I-II, İÜ Ed Fak Yay., İstanbul 1958, 1964; 4. Baskı Alfa Yay., İst. 2000.

Yardımcı Kitaplar
1. T. Tekin, M. Ölmez, Türk Dilleri Giriş, (3. Baskı), İstanbul, 2003.
2. Saadet Çağatay, Türk Lehçeleri Örnekleri, 1, AÜDTC Fak Yay., Ankara, 1963.
3. A. Dilaçar, Türk Diline Genel Bir Bakış, TDK Yay., Ankara, 1964.
4. M. Ergin, Orhun Âbideleri, MEB, İstanbul 1976.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi 5
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi 5
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100