PHYSIOTHERAPY AND REHABILITATION | |||||
---|---|---|---|---|---|
Qualification Awarded | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6 QF-EHEA:First Cycle TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31,72 |
Course Code: | 5010003112 | ||||||||||
Ders İsmi: | Health Law | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Spring | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||||
Other Recommended Topics for the Course: | |||||||||||
Type of course: | Üniversite Seçmeli | ||||||||||
Course Level: |
|
||||||||||
Mode of Delivery: | |||||||||||
Course Coordinator : | Öğr.Gör. Zafer İŞERİ | ||||||||||
Course Lecturer(s): |
Öğr.Gör. Zafer İŞERİ |
||||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | This course aims to enable the student to evaluate legal disputes that may arise regarding human health, and to interpret and apply legal regulations by taking into account the data of medical science. |
Course Content: | The content of the course consists of determining the medical intervention relationship and the parties' debts and responsibilities arising from this relationship, focusing on various concepts and institutions related to human health, and discussing the legal regulations regarding them. In this context, after examining the legality conditions of medical interventions of people authorized to practice medicine, the types of crimes related to medical activities in the context of Criminal Law will be taught. In addition, the establishment of a medical intervention contract, its execution, and liability in case of non-performance are also topics covered in the course. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Basic Concepts | |
2) | Legislation | |
3) | Patient-Doctor Rights | |
4) | Responsibilities of Patients and Doctors | |
5) | Terms of Medical Intervention Compliance with Law | |
6) | Civil Liability of Doctor Arising from Contract | |
7) | Exam preparation | |
8) | Midterm | |
9) | Responsibilities of Doctor Arising from Non-Contractual Liability | |
10) | Responsibilities of Healthcare Organizations | |
10) | Responsibilities of Healthcare Organizations | |
11) | Criminal Liability Arising from Medical Intervention- I | |
12) | Criminal Liability Arising from Medical Intervention- II | |
14) | Disciplinary Investigation for Officers | |
15) | Exam preparation | |
16) | Final exam |
Course Notes / Textbooks: | Battal Yılmaz : Hekimin Hukuki Sorumluluğu, Ankara, Adalet yayınları, 2007, Fatih Selami Mahmutoğlu: Türk Ceza Mevzuatındaki Temel Düzenlemelere Psikiyatristlerin Fail ve Uzman Sıfatı Kapsamında Genel Bakış, Türk Tıp Etiği ve Hukuku Araştırmaları Yıllığının Sır Saklama Yükümlülüğü Kapsamında Hastaya Ait Kişisel Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme Veya Yayma Suçu, Pi Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi yeni sayısında yayınlanacaktır. Ceza Hukuku boyutuyla Epilepsi ve Demans Klinik Aktüel Tıp Nöro Psikiyatri Forumu Dergisi, Eylül-Aralık 2010, s.14-16. Ötanazi ve Yaşam Destek Ünitelerine Bağlı Hastaların Durumu, 21. Yüzyıl Başında Yaşama Destek Tedavileri Etik ve Hukuksal Yönler, 2. Uluslararası Tıp Etiği Ve Tıp Hukuku Kongresi Bildiri Kitabı, Ekim 2009, s.85-92. Etik Ve Hukuksal Açıdan (kamu Görevlisi) Hekimlerin işlediği İrtikâp Suçu, 21. Yüzyıl Başında Yaşama Destek Tedavileri Etik Ve Hukuksal Yönler, 2. Uluslar arası Tıp Etiği Ve Tıp Hukuku Kongresi Bildiri Kitabı, Ekim 2009, s.721-747. Türk Ceza Hukukunda Yüz Kavramı, Yüzle Yüzleşme, Adli Tıp Kurumu Yayınları No.20, 2009, s.13-17. İnsan Üzerinde Dene, Yüksek Riskli Hastaya Yaklaşım Etik ve Hukuksal Boyutlar 3. Tıp Etiği Ve Tıp Hukuku Sempozyumu Bildiri Kitabı, Aralık 2009, s.71-76. Terminal Dönemdeki Hastalar ve Ceza İnfaz Hukuku Bağlamında Hapis Cezasının Ertelenmesi, Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Derneği Bülteni, Yıl:4, Sayı:7-8, Ocak-Temmuz 2009, s.46-49. Organ Bağışında Modeller; Etik ve Ceza Hukuk Açısından Yorumlanması, Organ ve Doku Naklinde Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Sorunları, 1. Uluslar arası Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Kongre Bildiri Kitabı, İstanbul 2007, s.923-938. TCK ve Sağlık Mevzuatımızda Organ Nakli ve Organ Bağışından Kaynaklanan Sorunlar A dan Z ye Sağlık Hukuku Sempozyum Notları, Eylül 2007, s.293- 298. İrade Dışı Tıbbi Müdahalelerden Kaynaklanan Ceza Hukuku Sorunlarına Genel Bakış; İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı |
References: | Battal Yılmaz : Hekimin Hukuki Sorumluluğu, Ankara, Adalet yayınları, 2007, Fatih Selami Mahmutoğlu: Türk Ceza Mevzuatındaki Temel Düzenlemelere Psikiyatristlerin Fail ve Uzman Sıfatı Kapsamında Genel Bakış, Türk Tıp Etiği ve Hukuku Araştırmaları Yıllığının Sır Saklama Yükümlülüğü Kapsamında Hastaya Ait Kişisel Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme Veya Yayma Suçu, Pi Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi yeni sayısında yayınlanacaktır. Ceza Hukuku boyutuyla Epilepsi ve Demans Klinik Aktüel Tıp Nöro Psikiyatri Forumu Dergisi, Eylül-Aralık 2010, s.14-16. Ötanazi ve Yaşam Destek Ünitelerine Bağlı Hastaların Durumu, 21. Yüzyıl Başında Yaşama Destek Tedavileri Etik ve Hukuksal Yönler, 2. Uluslararası Tıp Etiği Ve Tıp Hukuku Kongresi Bildiri Kitabı, Ekim 2009, s.85-92. Etik Ve Hukuksal Açıdan (kamu Görevlisi) Hekimlerin işlediği İrtikâp Suçu, 21. Yüzyıl Başında Yaşama Destek Tedavileri Etik Ve Hukuksal Yönler, 2. Uluslar arası Tıp Etiği Ve Tıp Hukuku Kongresi Bildiri Kitabı, Ekim 2009, s.721-747. Türk Ceza Hukukunda Yüz Kavramı, Yüzle Yüzleşme, Adli Tıp Kurumu Yayınları No.20, 2009, s.13-17. İnsan Üzerinde Dene, Yüksek Riskli Hastaya Yaklaşım Etik ve Hukuksal Boyutlar 3. Tıp Etiği Ve Tıp Hukuku Sempozyumu Bildiri Kitabı, Aralık 2009, s.71-76. Terminal Dönemdeki Hastalar ve Ceza İnfaz Hukuku Bağlamında Hapis Cezasının Ertelenmesi, Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Derneği Bülteni, Yıl:4, Sayı:7-8, Ocak-Temmuz 2009, s.46-49. Organ Bağışında Modeller; Etik ve Ceza Hukuk Açısından Yorumlanması, Organ ve Doku Naklinde Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Sorunları, 1. Uluslar arası Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Kongre Bildiri Kitabı, İstanbul 2007, s.923-938. TCK ve Sağlık Mevzuatımızda Organ Nakli ve Organ Bağışından Kaynaklanan Sorunlar A dan Z ye Sağlık Hukuku Sempozyum Notları, Eylül 2007, s.293- 298. İrade Dışı Tıbbi Müdahalelerden Kaynaklanan Ceza Hukuku Sorunlarına Genel Bakış; İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||
1) Explains the concepts and principles related to the field of Physiotherapy and Rehabilitation, physiotherapy evaluation and treatment processes, and defines the role of physiotherapy in improving and maintaining health. | |||||||||
2) Tells the laws, regulations and legislation regarding the professional duties, rights and responsibilities of the physiotherapist within the health system. | |||||||||
3) With their physiotherapy and rehabilitation knowledge, she identifies and applies appropriate measurement and evaluation methods that can determine the physical, psychological and social needs of healthy, sick and disabled individuals. | |||||||||
4) By analyzing and synthesizing the data obtained as a result of evaluations specific to the field of physiotherapy and rehabilitation, it plans, implements, makes the necessary changes and finalizes the individual-centered physiotherapy and rehabilitation program. | |||||||||
5) With their knowledge of the field of physiotherapy and rehabilitation, she works as a member of the team and takes responsibility in the planning and execution of professional and academic studies as part of a transdisciplinary team. | |||||||||
6) Adopts the ethical and legal framework in collecting, recording and reporting data during the physiotherapy and rehabilitation evaluation and treatment process. | |||||||||
7) By adopting the principle of lifelong learning, she uses information sources effectively, combines the new information she acquires with her existing knowledge from a critical and analytical perspective and includes it in her professional life. | |||||||||
8) In physiotherapy and rehabilitation evaluation and treatment processes, it uses effective communication strategies from a biopsychosocial perspective, respecting patient and human rights without discrimination of language, religion, race and culture. | |||||||||
9) Uses at least one foreign language effectively in order to express herself and her profession effectively in the national and international arena and to follow scientific developments. | |||||||||
10) Conducts field-specific scientific studies to protect and improve public and individual health and uses evidence-based information effectively in clinical practice. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Explains the concepts and principles related to the field of Physiotherapy and Rehabilitation, physiotherapy evaluation and treatment processes, and defines the role of physiotherapy in improving and maintaining health. | |
2) | Tells the laws, regulations and legislation regarding the professional duties, rights and responsibilities of the physiotherapist within the health system. | |
3) | With their physiotherapy and rehabilitation knowledge, she identifies and applies appropriate measurement and evaluation methods that can determine the physical, psychological and social needs of healthy, sick and disabled individuals. | |
4) | By analyzing and synthesizing the data obtained as a result of evaluations specific to the field of physiotherapy and rehabilitation, it plans, implements, makes the necessary changes and finalizes the individual-centered physiotherapy and rehabilitation program. | |
5) | With their knowledge of the field of physiotherapy and rehabilitation, she works as a member of the team and takes responsibility in the planning and execution of professional and academic studies as part of a transdisciplinary team. | |
6) | Adopts the ethical and legal framework in collecting, recording and reporting data during the physiotherapy and rehabilitation evaluation and treatment process. | |
7) | By adopting the principle of lifelong learning, she uses information sources effectively, combines the new information she acquires with her existing knowledge from a critical and analytical perspective and includes it in her professional life. | |
8) | In physiotherapy and rehabilitation evaluation and treatment processes, it uses effective communication strategies from a biopsychosocial perspective, respecting patient and human rights without discrimination of language, religion, race and culture. | |
9) | Uses at least one foreign language effectively in order to express herself and her profession effectively in the national and international arena and to follow scientific developments. | |
10) | Conducts field-specific scientific studies to protect and improve public and individual health and uses evidence-based information effectively in clinical practice. |
Anlatım | |
Course | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Quizzes | 1 | % 30 |
Midterms | 1 | % 30 |
Semester Final Exam | 1 | % 40 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 60 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 40 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 15 | 2 | 30 |
Study Hours Out of Class | 14 | 1 | 14 |
Quizzes | 1 | 14 | 14 |
Midterms | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Total Workload | 90 |