PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002109
Ders İsmi: Psikolojik İlk Yardım
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere psikolojik kriz durumlarında bireylerin ihtiyaç duyduğu ilk yardım müdahalelerini öğretmek ve uygulama becerilerini geliştirmektir. Ayrıca, öğrencilerin empati, iletişim becerileri ve psikolojik dayanıklılıklarını artırmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Psikolojik İlk Yardımın Temelleri
Kriz Müdahalesi
Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB)
Acil Durumlar için İletişim Becerileri
Empati ve Dinleme Becerileri
Kendine Yardım ve Meslektaş Destek Stratejileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikolojik ilk yardımın temel prensiplerini anlama ve uygulayabilme.
2) Travma sonrası bireylere nasıl destek olunacağını kavrama.
3) Kriz müdahalesi tekniklerini öğrenme ve uygulama becerisi kazanma.
4) Etkili iletişim ve empati becerilerini geliştirme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kendi ruh sağlığını koruma ve meslektaş destek sistemlerini kullanma.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojik İlk Yardımın Önemi "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
2) Psikolojik İlk Yardımın Temelleri "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
3) Kriz Müdahalesine Giriş "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
4) Acil Durumlarda İletişim "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
5) Dinleme ve Empati "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
6) Travma ve TSSB "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
7) Kendine Yardım Stratejileri "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
8) Meslektaş Destek Sistemleri "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
9) Çocuklar ve Gençler için Psikolojik İlk Yardım "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
10) Yaşlılar için Psikolojik İlk Yardım "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
11) Kültürel Farkındalık ve Psikolojik İlk Yardım "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
12) Zorlaştırıcı Faktörler ve Müdahale Stratejileri "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
13) Grup Müdahale Teknikleri "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
14) Uygulama ve Simülasyon Çalışmaları "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
15) Vaka Çalışmaları "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği) "Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Psikolojik İlk Yardım Kılavuzu" (Ulusal Ruh Sağlığı Birliği)
"Kriz Müdahale Stratejileri" (Jeffrey T. Mitchell)
Diğer Kaynaklar: "Psychological First Aid Guide" (National Alliance for Mental Health)
"Crisis Intervention Strategies" (Jeffrey T. Mitchell)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 6 96
Küçük Sınavlar 1 4 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 160