OPTİSYENLİK
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2017002007
Ders İsmi: Az Görenlere Yardımcı Cihazlar
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. İlkay ALTUNSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Az Görme ve az görmeye neden olan hastalıkların bilinmesi. Az Görme Rehabilitasyonun nasıl yapıldığının bilinmesi. Az görme araçlarını ve teleskopun yapısını, büyüteçlerin yapısını, büyüteçli gözlüklerin çeşitlerinin ve yapılarının bilinmesi. Az Görme reçetesinin anlamlandırılması ve gerekli gereçlerin montajının yapılabilmesi.
Dersin İçeriği: Az görüş ve az görenlerin rehabilitasyonu, Az Görme Yardımcıları: Gözlükler I, Az Görme Yardımcıları: Gözlükler II, Az Görme Yardımcıları: El Büyüteçleri, Az Görme Yardımcıları: Ayaklı Büyüteçler, Az Görme Yardımcıları: Luplar, Az Görme Yardımcıları: Teleskoplar, Az Görme Yardımcıları: Biyoptikler, Az Görme Yardımcıları: Telemikroskoplar, Az Görme Yardımcıları: İntraoküler Lensler, Optik Olmayan Az Görme Yardımcıları: Aydınlatma, Optik Olmayan Az Görme Yardımcıları: Delikli Gözlükler, Optik Olmayan Az Görme Yardımcıları: Projeksiyon Araçları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
3) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
4) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
3) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir
Öğrenme Yetkinliği
1) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Az Görme Tanımı Reading aids for adults with low vision, Acosta ve diğ., Wiley, 2018. Temel Optisyenlik, Erdoğan Özdemir ve Onur Yarar, Güneş Tıp Kitabevi, 2016. Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler, Türk Oftalmoloji Derneği Yayınları No:12
2) AZ GÖRME NEDİR? Az gören kimdir? Az Görme Rehabilitasyonu Nasıl Yapılır? Az görme belirtileri nelerdir? Reading aids for adults with low vision, Acosta ve diğ., Wiley, 2018. Temel Optisyenlik, Erdoğan Özdemir ve Onur Yarar, Güneş Tıp Kitabevi, 2016. Az Gören Hastalarda Binokülarite ve Binokülaritenin Okuma İşlevi Üzerine Etkisi, Doğan Ceyhan Yüksek Lisans Tezi Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler, Türk Oftalmoloji Dergisi
3) AZ GÖRMEYE NEDEN OLAN FAKTÖRLER NELERDİR? Reading aids for adults with low vision, Acosta ve diğ., Wiley, 2018. Temel Optisyenlik, Erdoğan Özdemir ve Onur Yarar, Güneş Tıp Kitabevi, 2016. Az Gören Hastalarda Binokülarite ve Binokülaritenin Okuma İşlevi Üzerine Etkisi, Doğan Ceyhan Yüksek Lisans Tezi Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler, Türk Oftalmoloji Dergisi
4) AZ GÖRME REHABİLİTASYONU NASIL SAĞLANIR? Reading aids for adults with low vision, Acosta ve diğ., Wiley, 2018. Temel Optisyenlik, Erdoğan Özdemir ve Onur Yarar, Güneş Tıp Kitabevi, 2016. Az Gören Hastalarda Binokülarite ve Binokülaritenin Okuma İşlevi Üzerine Etkisi, Doğan Ceyhan Yüksek Lisans Tezi Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler, Türk Oftalmoloji Dergisi Görme Engelliler için Tedavi Re/Habilitasyonda Yenilikler ve Cihazlar, Prof. Dr. Aysun İDİL
5) Teleskopik Gözlük Sistemleri Reading aids for adults with low vision, Acosta ve diğ., Wiley, 2018. Temel Optisyenlik, Erdoğan Özdemir ve Onur Yarar, Güneş Tıp Kitabevi, 2016. Az Gören Hastalarda Binokülarite ve Binokülaritenin Okuma İşlevi Üzerine Etkisi, Doğan Ceyhan Yüksek Lisans Tezi Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler, Türk Oftalmoloji Dergisi Görme Engelliler için Tedavi Re/Habilitasyonda Yenilikler ve Cihazlar, Prof. Dr. Aysun İDİL
6) Az Görme Yardımcıları BÜYÜTEÇLER Reading aids for adults with low vision, Acosta ve diğ., Wiley, 2018. Temel Optisyenlik, Erdoğan Özdemir ve Onur Yarar, Güneş Tıp Kitabevi, 2016. Az Gören Hastalarda Binokülarite ve Binokülaritenin Okuma İşlevi Üzerine Etkisi, Doğan Ceyhan Yüksek Lisans Tezi Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler, Türk Oftalmoloji Dergisi Görme Engelliler için Tedavi Re/Habilitasyonda Yenilikler ve Cihazlar, Prof. Dr. Aysun İDİL
7) Ders Tekrarı
8) Ara Sınav
9) Az Görmede Kullanılan Fresnel ve Peli Prizmalar OPTiK REFRAKSiYON REHABİLİTASYON TEMEL BİLGİLER (2010), TÜRK OFTALMOLOJİ DERNEĞİ EĞİTİM YAYINLARI NO: 12 Prismotherapy in opthalmology, Oftalmolojide prizmalarla tedavi uygulamaları Hüseyin Bayramlar ve ark.
10) Az Görme ve Prizmatik Camlar Reading aids for adults with low vision, Acosta ve diğ., Wiley, 2018. Temel Optisyenlik, Erdoğan Özdemir ve Onur Yarar, Güneş Tıp Kitabevi, 2016. Az Gören Hastalarda Binokülarite ve Binokülaritenin Okuma İşlevi Üzerine Etkisi, Doğan Ceyhan Yüksek Lisans Tezi Optik Refraksiyon Rehabilitasyon Temel Bilgiler, Türk Oftalmoloji Dergisi Görme Engelliler için Tedavi Re/Habilitasyonda Yenilikler ve Cihazlar, Prof. Dr. Aysun İDİL
11) Laboratuvar Uygulamaları
12) Laboratuvar Uygulamaları
13) Laboratuvar Uygulamaları
14) Laboratuvar Uygulamaları
15) Laboratuvar Uygulamaları
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Optik Refraksiyon, Rehabilitasyon Temel Bilgiler, Türk Oftalmoloji Derneği Eğitim Yayınları (2010).
Reading aids for adults with low vision, Acosta ve diğ., Wiley, 2018.
Temel Optisyenlik, Erdoğan Özdemir ve Onur Yarar, Güneş Tıp Kitabevi, 2016.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

6

2

3

7

9

5

8

Program Kazanımları
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Optisyenlik ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Optisyenlik uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
5) Optisyenlik alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
6) Optisyenlik ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
7) Öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
8) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, makine ve gereçlerini kullanma becerisine ve bunun için gerekli teknik bilgiye sahip olur.
9) Temel görme cihazlarının (gözlük, kontakt lens vb.) reçeteye göre seçimini yapar, kullanıcı için hazır hale getirir.
10) Miyopinin, hipermetropinin ve astigmatizmin düzeltilmesinde camların işlevini bilir.
11) Sağlıkta kalite, marka pazarlama stratejileri, optisyenlik işletmeliği konularında yeterli alt yapıya sahiptir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13) Optisyen olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
14) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Laboratuvar
Ödev
Seminer
Sosyal Faaliyet
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Proje 1 8 8
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 40