Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
Introduction: definitions, simulation, system, model, simulation types, advantages and disadvantages of simulation, areas of use |
A.O. Kuşakçı, B.Ayvaz, O. Borat, Mühendisler için Sistem Benzetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012 |
2) |
System performance metrics, system types, simulation models |
A.O. Kuşakçı, B.Ayvaz, O. Borat, Mühendisler için Sistem Benzetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012; S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013. |
3) |
Simulation languages, simulation software, simulation approaches, features sought in simulation software |
A.O. Kuşakçı, B.Ayvaz, O. Borat, Mühendisler için Sistem Benzetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012; S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013 |
4) |
Error: prediction, rounding, truncation |
A.O. Kuşakçı, B.Ayvaz, O. Borat, Mühendisler için Sistem Benzetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012; S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013 |
5) |
Numerical applications: roots of equations, linear algebraic equations, curve fitting |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013 |
6) |
Numerical applications: integral and derivative |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013 |
7) |
Numerical applications: ordinary differential equations |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013 |
8) |
Midterm Exam |
|
9) |
Numerical applications: partial differential equations |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013. |
10) |
Virtual environments and open source software in numerical modeling |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013 |
11) |
Finite difference method |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013 |
12) |
Geometry modeling with open source software |
GEUZAINE, Christophe; REMACLE, Jean‐François. Gmsh: A 3‐D finite element mesh generator with built‐in pre‐and post‐processing facilities. International journal for numerical methods in engineering, 2009, 79.11: 1309-1331. |
13) |
Finite element method |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013; M. Güler, Ş.E.N. Sadri, “Sonlu elemanlar yöntemi hakkında genel bilgiler”, Ordu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, 2015 |
14) |
Computational fluid dynamics |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013; N. Tokgöz, Ö. Süfer, “Hesaplamalı akışkanlar dinamiğine genel bir bakış”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, Cilt 6, Sayı 3, 2023 |
15) |
Machine learning in theory and practice |
S. Savaş, S. Buyrukoğlu, Teori ve Uygulamada Makine Öğrenmesi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023 |
16) |
Final exam |
|
Course Notes / Textbooks: |
S.C. Chapra, R.P. Canale, Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2013; A.O. Kuşakçı, B.Ayvaz, O. Borat, Mühendisler için Sistem Benzetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2012; S. Savaş, S. Buyrukoğlu, Teori ve Uygulamada Makine Öğrenmesi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023; |
References: |
D. Yazıcıoğlu, “Bilgisayar teknolojilerinin günümüz tasarım anlayışına olan etkileri”, Sanat-Tasarım Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 2014; M. Güler, Ş.E.N. Sadri, “Sonlu elemanlar yöntemi hakkında genel bilgiler”, Ordu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, 2015; N. Tokgöz, Ö. Süfer, “Hesaplamalı akışkanlar dinamiğine genel bir bakış”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, Cilt 6, Sayı 3, 2023. |
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
1.1 Sufficient knowledge of subjects such as mathematics and science |
|
2) |
1.2 Ability to apply theoretical and applied knowledge in mathematics, science and computer engineering for modeling and solving engineering problems. |
|
3) |
1.3 Ability to use theoretical and applied knowledge in fields such as mathematics and science in complex engineering problems. |
|
4) |
2.1 Ability to identify, define, formulate and solve complex engineering problems |
|
5) |
2.2 Ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose |
|
6) |
3.1 Ability to design a complex system, process, device or product to meet specific requirements under realistic constraints and conditions |
|
7) |
3.2 Ability to apply modern design methods for this purpose |
|
8) |
4.1 Ability to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering applications. |
|
9) |
4.2 Ability to use information technologies effectively |
4 |
10) |
5.1 Ability to design experiments to examine complex engineering problems or discipline-specific research issues |
|
11) |
5.2 Ability to conduct experiments to examine complex engineering problems or discipline-specific research topics |
|
12) |
5.3 Ability to collect data to examine complex engineering problems or discipline-specific research topics |
4 |
13) |
5.4 Ability to analyze and interpret experimental results for the study of complex engineering problems or discipline-specific research issues |
|
14) |
6.1 Ability to work individually within the discipline |
|
15) |
6.2 Ability to work effectively in interdisciplinary teams |
|
16) |
6.3 Ability to work effectively in multidisciplinary teams |
|
17) |
7.1 Ability to communicate effectively and make presentations both verbally and in Turkish |
|
18) |
7.2 Knowledge of at least one foreign language |
|
19) |
7.3 Ability to write effective reports and understand written reports |
|
20) |
7.4 Ability to prepare design and production reports |
|
21) |
7.5 Ability to give and receive clear and understandable instructions |
|
22) |
8.1 Awareness of the necessity of lifelong learning |
|
23) |
8.2 The ability to access information, follow developments in science and technology and constantly renew oneself |
|
24) |
9.1 Acting in accordance with ethical principles, awareness of professional and ethical responsibility |
|
25) |
9.2 Information about standards used in engineering applications |
|
26) |
10.1 Knowledge of business practices such as project management, risk management and change management |
|
27) |
10.2 Awareness about entrepreneurship, innovation |
|
28) |
10.3 Information about sustainable development |
|
29) |
11.1 Information about the effects of engineering practices on health, environment and security at universal and social dimensions and the problems of the age reflected in the field of engineering |
|
30) |
11.2 Awareness of the legal consequences of engineering solutions |
|
31) |
12.1 Having knowledge about discrete mathematics |
|