PSİKOLOJİ (DR)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):8. Düzey
QF-EHEA:3. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3071002008
Ders İsmi: Bilişsel Psikolojide Seçilmiş Metinler
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok.
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilişsel psikoloji alanında öne çıkan ve önemli kabul edilen güncel makalelerin incelenmesi yoluyla öğrencilere derinlemesine bir anlayış kazandırmak, bilişsel süreçlerin temel kavramlarını, teorilerini ve araştırma yöntemlerini anlamalarını sağlamak ve bu alanda kapsamlı bir literatür bilgisine sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: bilişsel haritalar, bellek araştırmaları, bellek güçlendirme teknikleri, zeka, bilinç durumları, algı, psikolinguistik, yapay zeka

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, bilişsel psikolojinin temel kavramlarını ve ana teorilerini bilir.
2) Öğrenciler, algı ve dikkat süreçlerinin temel mekanizmalarını, bu süreçlerin nasıl işlediğini ve nasıl etkilendiğini bilir.
3) Öğrenciler, bellek süreçlerini bilir, farklı bellek türleri arasındaki farkları analiz eder ve unutma süreçlerinin nedenlerini inceler.
4) Öğrenciler, dil ve konuşma süreçlerinin nasıl işlediğini bilir, dilin yapısını ve işleyişini kavrar ve dil bozukluklarına sebep olan süreçleri analiz eder.
5) Öğrenciler, problem çözme stratejilerini öğrenmek ve analiz etmek, karar verme süreçlerini anlamak ve geliştirmek için bilgi edineceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler, bilişsel psikoloji alanındaki güncel araştırma konularını ve bulgularını değerlendirecekler ve eleştirel bir bakış açısıyla analiz edeceklerdir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı
2) Bilim nedir? Psikoloji bir bilim midir? Bilişsel psikolojinin çalışma alanları Bölüm 2: Bilişsel Nörobilim Solso, R. L., MacLin, M. K. ve MacLin, O. H. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
3) "Okuma 1: Bir Beyin Mi Yoksa İki Mi?" makalesinin tartışılması Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma Kitabı Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
4) Bellekle ilgili bir araştırmanın bulunup sınıf ortamında tartışılması.
5) "Okuma 15: Zihninizdeki Haritalar" makalesinin sınıf ortamında tartışılması. Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
6) "Okuma 16: Hatıralar İçin Teşekkürler" Makalelerinin sınıf ortamında tartışılması. Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
7) Okuma 15 veya Okuma 16 konularından birisi seçilip son makalenin konusu hakkında son beş yılda yapılmış beş makalenin taranıp dersin öğretim üyesine teslim edilmesi. Literatürdeki güncel araştırma makaleleri
8) Ara Sınav
9) Bölüm 18: Rusça Kelime Dağarcığı araştırmasının okunması ve sınıf ortamında tartışılması. MacLin, M. K. (2019). Psikolojide deneysel yönteme giriş: Vaka yaklaşımı (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
10) Bellek güçlendirme teknikleri ile ilgili bulunan makalenin tartışılması Literatürdeki güncel araştırma makaleleri
11) "Zihinsel Zaman Yolculuğu" ile ilgili literatür taramasının yapılması ve bir makalenin sunum için hazırlanması. Literatürdeki güncel araştırma makaleleri.
12) Okuma 13: Ne umarsanız onu bulursunuz Okuma 14: Tam Olarak Nasıl Zekisiniz? Makalelerinin sınıf ortamında tartışılması Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
13) Bölüm 5: Bilinç Durumları Okuma 6: Uyumak ve şüphesiz rüya görmek sınıfta tartışılması Solso, R. L., MacLin, M. K. ve MacLin, O. H. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat. Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
14) Okuma 4: Görsel uçuruma dikkat et! Okuma 5: İyice bir bak Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
15) Psikolinguistik - Makale Tartışması Harris, C.L., Gleason, J.B., & Ayçiçeği, A. (2006). When is a first language more emotional? Psychophysiological evidence from bilingual speakers. Içinde A. Pavlenko (Ed.), Bilingual minds: Emotional Experience, Expression, and Representation. Mulingual Matters.
16) Yapay zeka ile ilgili güncel bir derleme makalenin okunması ve sınıf ortamında tartışılması. Literatürdeki güncel araştırma makaleleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
Solso, R. L., MacLin, M. K. ve MacLin, O. H. (2022). Bilişsel Psikoloji (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
Literatürdeki güncel araştırma makaleleri.
Diğer Kaynaklar: Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
Hock, R. R. (2023). Psikolojiyi değiştiren kırk çalışma (A. Ayçiçeği Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
Current research articles in the literature.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanında bilimsel yöntemleri ve araştırma ilkelerini kullanarak sorunlara yaklaşma ve verileri objektif bir şekilde değerlendirme becerisi kazanma.
2) Psikolojik araştırmaları tasarlamayı, veri toplamayı, analiz etmeyi ve sonuçları bilimsel makaleler şeklinde yayımlamayı öğrenme.
3) Diğer araştırmacıların çalışmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirme, bilimsel ve etik konularda diğer meslektaşlarla etkili iletişim kurma becerisi edinme.
4) Psikoloji alanında etik standartları anlama ve bu standartlara uygun bir şekilde davranma, meslektaşlarla işbirliği yapma ve etkili iletişim becerileri geliştirme.
5) Deneysel ve gelişim psikolojisi alanlarında psikolojik değerlendirme tekniklerini kullanarak bireylerin veya grupların davranışlarını değerlendirme becerisi kazanma.
6) Deneysel ve gelişim psikolojisi alanlarında derinlemesine bilgi ve uygulama becerileri geliştirme.
7) Bireyleri sosyal, kültürel ve çevresel faktörlerle birlikte değerlendirme, ekip çalışması yapabilme ve topluma psikoloji alanında hizmet sunma becerileri geliştirme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanında bilimsel yöntemleri ve araştırma ilkelerini kullanarak sorunlara yaklaşma ve verileri objektif bir şekilde değerlendirme becerisi kazanma.
2) Psikolojik araştırmaları tasarlamayı, veri toplamayı, analiz etmeyi ve sonuçları bilimsel makaleler şeklinde yayımlamayı öğrenme.
3) Diğer araştırmacıların çalışmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirme, bilimsel ve etik konularda diğer meslektaşlarla etkili iletişim kurma becerisi edinme.
4) Psikoloji alanında etik standartları anlama ve bu standartlara uygun bir şekilde davranma, meslektaşlarla işbirliği yapma ve etkili iletişim becerileri geliştirme.
5) Deneysel ve gelişim psikolojisi alanlarında psikolojik değerlendirme tekniklerini kullanarak bireylerin veya grupların davranışlarını değerlendirme becerisi kazanma.
6) Deneysel ve gelişim psikolojisi alanlarında derinlemesine bilgi ve uygulama becerileri geliştirme.
7) Bireyleri sosyal, kültürel ve çevresel faktörlerle birlikte değerlendirme, ekip çalışması yapabilme ve topluma psikoloji alanında hizmet sunma becerileri geliştirme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 10 150
Ödevler 1 8 8
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 215