PSYCHOLOGY
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 5010003100
Ders İsmi: Sports Nutrition
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: Yok
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Ortak Dersler
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: Energy and energy systems in exercise; The functions of carbohydrates, proteins, fats, minerals, vitamins and water in the organism and their effects on physical performance; nutrition principles before, during and after the race; To learn about weight control in sports and sports nutrition according to different sports branches.
Course Content: Nutrition appropriate to the type and intensity of sport

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Definitions of sport, exercise and physical activity explain the differences between them
2) Explains energy and energy systems in exercise and calculates por-specific energy requirements.
3) It defines and explains the relationship between physical performance and macro and micro nutrients.
4) Explains the relationship and importance of water and electrolytes with physical performance. Be able to define the female athlete triad
5) Explains, plans and implements nutrition before, during and after exercise.
6) It expresses the relationship between physical performance and nutritional ergogenics.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Sports Nutrition History, Applications and IOC Consensus Report 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
2) Introduction to sports nutrition 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
3) exercise physiology 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
4) Energy Metabolism I 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
5) Energy Metabolism II 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
6) Fuel and performance 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
7) Fuel and performance 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
8) Midterm exam --
9) Carbohydrates and their effects on physical performance 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
10) Proteins and their effects on physical performance 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
11) Fats and their effects on physical performance 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
12) The importance of water and electrolytes 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
13) Vitamins 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
14) Minerals 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
15) Ergogenic supports 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal 2019 2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy Ersoy, Nesli 2020 3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş Güneş, Ziyanur 2009 4. Sports Nutrition / Kary Woodruff Woodruff, Kary 2016 5. Ders için hazırlanmış ppt
16) Final exam -

Sources

Course Notes / Textbooks: 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal
2019
2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy
Ersoy, Nesli
2020
3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş
Güneş, Ziyanur
2009
4. Sports Nutrition / Kary Woodruff
Woodruff, Kary
2016
5. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed.: L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond
2017
6. Sağlıklı yaşam ve yüksek performans için beslenme ve diyet : temel ilkeleri / Liz Applegate; çev. ed.: Haydar Özpınar
Applegate, Liz
2011
7. Ders için hazırlanmış ppt
References: 1. Egzersiz fizyolojisi / ed.: Mehmet Ünal
2019
2. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy
Ersoy, Nesli
2020
3. Spor ve beslenme : antrenör ve sporcu el kitabı / Ziyanur Güneş
Güneş, Ziyanur
2009
4. Sports Nutrition / Kary Woodruff
Woodruff, Kary
2016
5. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed.: L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond
2017
6. Sağlıklı yaşam ve yüksek performans için beslenme ve diyet : temel ilkeleri / Liz Applegate; çev. ed.: Haydar Özpınar
Applegate, Liz
2011
7. Ders için hazırlanmış ppt

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Outcomes
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Homework
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 20
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 2 28
Study Hours Out of Class 2 10 20
Homework Assignments 1 30 30
Midterms 1 2 2
Final 1 2 2
Total Workload 82