ERGOTERAPİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72 |
Ders Kodu: | 1214121002 | ||||||||||
Ders İsmi: | Ergoterapi Teorileri | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Şüheda ÖZKAN | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrenciye ergoterapinin temelini oluşturan paradigmaları, ergoterapi ile ilişkili teorileri, kuramsal modelleri ve referans çerçevelerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Ders kapsamında; ergoterapi paradigmaları ve ilişkili teoriler, Kanada Okupasyonel Performans Modeli, Kişi-Çevre-Aktivite ve Kişi-Çevre-Aktivite-Performans modelleri, İnsan Aktiviteleri Modeli, İnsan Performansı Ekolojik Modeli, Biyomekaniksel Model, Motor Kontrol Modeli, Duyu Bütünleme Modeli, Biyopsikososyal Model, Temporal Adaptasyon Modeli ve Okupasyonel Adaptasyon Modelleri anlatılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ergoterapide Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları-Giriş | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
2) | Ergoterapide Paradigmalar | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
3) | Ergoterapi ile İlişkili Felsefe ve Teoriler | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
4) | Kanada Okupasyonel Performans Modeli | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
5) | Kişi-Çevre-Okupasyon (PEO) ve Kişi-Çevre-Okupasyon-Performans (PEOP) Modeli | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
6) | İnsan Okupasyon Modeli (MOHO) | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
7) | Okupasyonel Adaptasyon Modeli | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
8) | Ara sınav | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
9) | İnsan Performansı Ekoloji Modeli | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
10) | KAWA Modeli | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
11) | Temporal Adaptasyon Modeli | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
12) | Biyomekaniksel Model | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
13) | Duyu Bütünleme Modeli | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
14) | Biyopsikososyal Model | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
15) | Vona du Toit Yaratıcı Beceriler Modeli | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
16) | Final sınavı | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Temel tıp bilimleri ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları ve sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar. | |||||||||
2) Birey ve toplum temelli müdahalelerde ergoterapiye özgü teori ve modeller çerçevesinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini tanımlar. | |||||||||
3) Bireylerin performans alanlarındaki katılım kısıtlılıklarını azaltmak için aktiviteleri analiz eder, çevresel düzenlemeler yapar, performans kapasitesini artıracak müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular. | |||||||||
4) Ergoterapi bilimi ve uygulamaları ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaçları belirler, tasarlar, veri toplar, sonuçları analiz ederek raporlar. | |||||||||
5) Mesleki etik ve kalite standartları çerçevesinde bağımsız olarak ve multidisipliner ekibin üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||
6) Yaşam boyu öğrenme bilinciyle doğru ve güncel bilgiyi, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip eder, edindiği bilgileri etkin biçimde kullanır. | |||||||||
7) Sözlü-yazılı iletişim ve dil becerilerini etkili kullanır, hizmet verdiği bireyleri, bakım verenleri, birlikte çalıştığı ekibi ve diğer paydaşları bilgilendirir. | |||||||||
8) Mesleğin yasal haklarını ve ergoterapi hizmetlerinin kalitesini gözeterek mesleki bilgi ve becerisini profesyonel bir kimlikle kullanır, hizmet verdiği bireylerin iyi olma haline katkı sağlar. | |||||||||
9) Kişisel farklılıkları ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alarak ayrım yapmaksızın bireysel ve toplumsal yaklaşımları planlar ve uygular. | |||||||||
10) Alanı ile ilgili uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ile hukuksal sonuçları konusunda farkındadır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel tıp bilimleri ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları ve sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar. | 5 |
2) | Birey ve toplum temelli müdahalelerde ergoterapiye özgü teori ve modeller çerçevesinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini tanımlar. | 5 |
3) | Bireylerin performans alanlarındaki katılım kısıtlılıklarını azaltmak için aktiviteleri analiz eder, çevresel düzenlemeler yapar, performans kapasitesini artıracak müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular. | 3 |
4) | Ergoterapi bilimi ve uygulamaları ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaçları belirler, tasarlar, veri toplar, sonuçları analiz ederek raporlar. | 2 |
5) | Mesleki etik ve kalite standartları çerçevesinde bağımsız olarak ve multidisipliner ekibin üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
6) | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle doğru ve güncel bilgiyi, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip eder, edindiği bilgileri etkin biçimde kullanır. | 2 |
7) | Sözlü-yazılı iletişim ve dil becerilerini etkili kullanır, hizmet verdiği bireyleri, bakım verenleri, birlikte çalıştığı ekibi ve diğer paydaşları bilgilendirir. | 3 |
8) | Mesleğin yasal haklarını ve ergoterapi hizmetlerinin kalitesini gözeterek mesleki bilgi ve becerisini profesyonel bir kimlikle kullanır, hizmet verdiği bireylerin iyi olma haline katkı sağlar. | 2 |
9) | Kişisel farklılıkları ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alarak ayrım yapmaksızın bireysel ve toplumsal yaklaşımları planlar ve uygular. | 3 |
10) | Alanı ile ilgili uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ile hukuksal sonuçları konusunda farkındadır. | 1 |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü | 99 |