ERGOTERAPİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1214121002
Ders İsmi: Ergoterapi Teorileri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Şüheda ÖZKAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrenciye ergoterapinin temelini oluşturan paradigmaları, ergoterapi ile ilişkili teorileri, kuramsal modelleri ve referans çerçevelerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında; ergoterapi paradigmaları ve ilişkili teoriler, Kanada Okupasyonel Performans Modeli, Kişi-Çevre-Aktivite ve Kişi-Çevre-Aktivite-Performans modelleri, İnsan Aktiviteleri Modeli, İnsan Performansı Ekolojik Modeli, Biyomekaniksel Model, Motor Kontrol Modeli, Duyu Bütünleme Modeli, Biyopsikososyal Model, Temporal Adaptasyon Modeli ve Okupasyonel Adaptasyon Modelleri anlatılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ergoterapide kullanılan paradigmalar ve ergoterapi ile ilişkili teorileri tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ergoterapi teorilerini ve referans çerçevelerini açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ergoterapi modellerinin kuramsal temelini ve müdahalede kullanılacak referans çerçevelerini açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ergoterapide Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları-Giriş 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
2) Ergoterapide Paradigmalar 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
3) Ergoterapi ile İlişkili Felsefe ve Teoriler 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
4) Kanada Okupasyonel Performans Modeli 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
5) Kişi-Çevre-Okupasyon (PEO) ve Kişi-Çevre-Okupasyon-Performans (PEOP) Modeli 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
6) İnsan Okupasyon Modeli (MOHO) 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
7) Okupasyonel Adaptasyon Modeli 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
8) Ara sınav 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
9) İnsan Performansı Ekoloji Modeli 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
10) KAWA Modeli 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
11) Temporal Adaptasyon Modeli 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
12) Biyomekaniksel Model 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
13) Duyu Bütünleme Modeli 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
14) Biyopsikososyal Model 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
15) Vona du Toit Yaratıcı Beceriler Modeli 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi
16) Final sınavı 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. Trombly, 2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.

2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi.
Diğer Kaynaklar: 1. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman’s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.

2. Bumin G, Akel BS, Öksüz Ç. Ergoterapi Teoriler, Modeller ve Uygulama Yaklaşımları, 2019. Hipokrat Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Temel tıp bilimleri ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları ve sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar.
2) Birey ve toplum temelli müdahalelerde ergoterapiye özgü teori ve modeller çerçevesinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini tanımlar.
3) Bireylerin performans alanlarındaki katılım kısıtlılıklarını azaltmak için aktiviteleri analiz eder, çevresel düzenlemeler yapar, performans kapasitesini artıracak müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular.
4) Ergoterapi bilimi ve uygulamaları ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaçları belirler, tasarlar, veri toplar, sonuçları analiz ederek raporlar.
5) Mesleki etik ve kalite standartları çerçevesinde bağımsız olarak ve multidisipliner ekibin üyesi olarak sorumluluk alır.
6) Yaşam boyu öğrenme bilinciyle doğru ve güncel bilgiyi, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip eder, edindiği bilgileri etkin biçimde kullanır.
7) Sözlü-yazılı iletişim ve dil becerilerini etkili kullanır, hizmet verdiği bireyleri, bakım verenleri, birlikte çalıştığı ekibi ve diğer paydaşları bilgilendirir.
8) Mesleğin yasal haklarını ve ergoterapi hizmetlerinin kalitesini gözeterek mesleki bilgi ve becerisini profesyonel bir kimlikle kullanır, hizmet verdiği bireylerin iyi olma haline katkı sağlar.
9) Kişisel farklılıkları ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alarak ayrım yapmaksızın bireysel ve toplumsal yaklaşımları planlar ve uygular.
10) Alanı ile ilgili uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ile hukuksal sonuçları konusunda farkındadır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel tıp bilimleri ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları ve sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar. 5
2) Birey ve toplum temelli müdahalelerde ergoterapiye özgü teori ve modeller çerçevesinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini tanımlar. 5
3) Bireylerin performans alanlarındaki katılım kısıtlılıklarını azaltmak için aktiviteleri analiz eder, çevresel düzenlemeler yapar, performans kapasitesini artıracak müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular. 3
4) Ergoterapi bilimi ve uygulamaları ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaçları belirler, tasarlar, veri toplar, sonuçları analiz ederek raporlar. 2
5) Mesleki etik ve kalite standartları çerçevesinde bağımsız olarak ve multidisipliner ekibin üyesi olarak sorumluluk alır. 4
6) Yaşam boyu öğrenme bilinciyle doğru ve güncel bilgiyi, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip eder, edindiği bilgileri etkin biçimde kullanır. 2
7) Sözlü-yazılı iletişim ve dil becerilerini etkili kullanır, hizmet verdiği bireyleri, bakım verenleri, birlikte çalıştığı ekibi ve diğer paydaşları bilgilendirir. 3
8) Mesleğin yasal haklarını ve ergoterapi hizmetlerinin kalitesini gözeterek mesleki bilgi ve becerisini profesyonel bir kimlikle kullanır, hizmet verdiği bireylerin iyi olma haline katkı sağlar. 2
9) Kişisel farklılıkları ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alarak ayrım yapmaksızın bireysel ve toplumsal yaklaşımları planlar ve uygular. 3
10) Alanı ile ilgili uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ile hukuksal sonuçları konusunda farkındadır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Ara Sınavlar 1 30
Final 1 30
Toplam İş Yükü 99