HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215411011
Ders İsmi: Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 12 6 9
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Selda SEÇGİNLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk sağlığı ve hemşirelik biliminin temel bilgi ve ilkelerini toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda kullanabilen, profesyonel hemşirelik rollerini üstlenerek birey, aile ve toplumun sağlığını koruyan, geliştiren, sürdüren ve hastalıklardan koruyan hemşire yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, halk sağlığı ve halk sağlığı hemşireliği biliminin temel bilgi ve ilkeleri doğrultusunda birey, aile ve toplum sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirmesine odaklıdır. Dersi alan öğrenciler, halk sağlığı hemşiresinin temel rolleri ve uygulama alanlarına (aile, okul, işyeri, yaşlı bakımı ve evde bakım) özgü rol ve fonksiyonları ile ilgili bilgi ve beceri kazanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanlarına (aile sağlığı, okul sağlığı, iş sağlığı, yaşlı sağlığı, toplum ruh sağlığı ve evde bakım) yönelik halk sağlığı hemşiresinin rollerini açıklar
2) Birey, aile ve toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirler
3) Birey, aile ve toplum düzeyinde hemşirelik girişimlerini planlar ve uygular
4) Sağlığı koruyan ve geliştiren sağlık programları planlar
5) Birey ve toplum düzeyinde sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar
6) Diğer sağlık disiplinleri, meslektaşları ve toplum liderleri ile işbirliği yapar
7) Halk sağlığı hemşireliği uygulamalarında Omaha Sistemi’ni kullanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
2) Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Laboratuvar - staj
3) Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
4) Aile Sağlığı Uygulamaları/ Ev Ziyaretleri Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Laboratuvar - staj
5) Windshield Gözlem Yöntemi ile Toplum Tanılama Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Laboratuvar - staj
6) Evde Bakım uygulamaları Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Laboratuvar - staj
7) Tarama Programları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
8) ARA SINAV Sınav kitapçıkları
9) Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
10) Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
11) Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Laboratuvar - staj
12) Yaşlı Sağlığı Uygulamaları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
13) İş Sağlığı Uygulamaları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
14) Okul Sağlığı Uygulamaları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
15) Omaha Sistemi Raporlandırma Laboratuvar - staj
16) YARIYIL SONU SINAV Sınav kitapçıkları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Erci, B. (Ed.). (2016). Halk sağlığı hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi.
2. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., & Ardıç, A. (2017). Omaha Sistemi: Hemşirelikte bilgi yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri.
3. Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., Ardıç, A., Aktaş, E., Altıner Yaş, M., Kaynar, N.S., Gülyenli, N., & Şenel, M. (2022). Öğrenci uygulama rehberi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa.
4. Güler, Ç. & Akın, L. (Ed.). (2015). Halk Sağlığı- Temel Bilgiler (3. Baskı). Ankara: Hacettepe Yayınları.
5. Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
6. Maurer, F. A. & Smith, C. M. (2013). Community/Public health nursing practice: Health for families and populations (5th ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
7. Stanhope, M. & Lancaster, J. (2016). Population-centered health care in the community (9th ed.). St Louis, MO: Elsevier.
8. Rice, R. (2006). Home care nursing practice: concepts and application. Elsevier Health Sciences.
9. Thornbory, G. (Ed.). (2009). Public health nursing: A textbook for health visitors, school nurses and occupational health nurses. United Kingdom: Wiley-Blackwell.
10.Yaşlılarda güncel sağlık sorunları ve bakımı. 2013. WY 152/.Y375. 0009362
Diğer Kaynaklar: 1. Erci, B. (Ed.). (2016). Halk sağlığı hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi.
2. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., & Ardıç, A. (2017). Omaha Sistemi: Hemşirelikte bilgi yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri.
3. Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., Ardıç, A., Aktaş, E., Altıner Yaş, M., Kaynar, N.S., Gülyenli, N., & Şenel, M. (2022). Öğrenci uygulama rehberi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa.
4. Güler, Ç. & Akın, L. (Ed.). (2015). Halk Sağlığı- Temel Bilgiler (3. Baskı). Ankara: Hacettepe Yayınları.
5. Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
6. Maurer, F. A. & Smith, C. M. (2013). Community/Public health nursing practice: Health for families and populations (5th ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
7. Stanhope, M. & Lancaster, J. (2016). Population-centered health care in the community (9th ed.). St Louis, MO: Elsevier.
8. Rice, R. (2006). Home care nursing practice: concepts and application. Elsevier Health Sciences.
9. Thornbory, G. (Ed.). (2009). Public health nursing: A textbook for health visitors, school nurses and occupational health nurses. United Kingdom: Wiley-Blackwell.
10.Yaşlılarda güncel sağlık sorunları ve bakımı. 2013. WY 152/.Y375. 0009362

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 5
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 5
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 5
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 4
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Soru cevap/ Tartışma
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 12 168
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 1 14 14
Rapor Teslimi 2 7 14
Toplam İş Yükü 224