HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215321010 | ||||||||
Ders İsmi: | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere; ruh sağlığı ve hemşireliğinin ilke, standart ve uygulamaları doğrultusunda sağlıklı bireylerin ruh sağlığını geliştirme ve koruma, ruh sağlığı bozulmuş bireylere ve ailelerine biyopsikososyal ihtiyaçlarına yönelik bakım, danışmanlık, rehabilitasyon ve psikolojik desteği sağlama ve olumlu kişilerarası ilişkiler geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; psikiyatri hemşireliğinin tarihsel gelişimi, temel kavramlar, kişilik gelişimi, gelişim dönemleri, savunma mekanizmaları, psikiyatrik ekoller, ruh sağlığı ve bozukluğunun tanımlanması, toplum ruh sağlığı, fiziksel durumları etkileyen pskolojik faktörler, psikosomatik hastalıklar, Konsültasyon liyezon psikiyatri, özel durumlarda iletişim, şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar, duygu-durum bozuklukları, kişilik bozuklukları, anksiyete, Somatoform ve dissosiyatif bozukluklar, acil psikiyatri, alkol ve madde bağımlılığı, çocuk ruh sağlığı, organik ruhsal bozukluklar, uyku bozuklukları, yeme bozuklukları, cinsel işlev bozuklukları, psikiyatride tedavi konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | "Dersin tanıtımı, Psikiyatrinin Tarihçesi, Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tarihçesi, Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine Giriş (Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, İnançları, Psikiyatri Hemşiresinin Rolleri ve İşlevleri, psikiyatri Hemşireliği Standartları) Ruh Sağlığını Etkileyen Faktörler, Ruhsal Olarak Sağlıklı Birey ve Ruh Sağlığı Bozulmuş Bireyin Özellikleri " | Okuma-araştırma |
2) | Psikiyatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Psikiyatri Hastalarında Görülen Belirtiler ve Psikiyatrik Bozuklukların Tanı Sınıflaması | "Okuma-araştırma " |
3) | Psikiyatri Hemşireliğinde Kuram ve Kavramlar, Psikiyatri Hastalarıyla İletişim ve İlişkiler, Terapotik Ortam | "Okuma-araştırma " |
4) | Psikiyatride Tedaviler | "Okuma-araştırma " |
5) | "Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı, Örselenme ve Tetikleyici Etkenle İlişkili Bozukluklar " | "Okuma-araştırma " Okuma-araştırma |
6) | Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı, Obsesif kompulsif bozukluk ve ilişkili bozukluklar- | Okuma-araştırma |
7) | "Şizofreni ve Psikoz ile Giden Diğer Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı " | Okuma-araştırma |
8) | Ara Sınav | Reading-research |
9) | "Disosyatif Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı " | Okuma-araştırma |
10) | " Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı " | Okuma-araştırma |
11) | Duygulanım Bozuklukları ve Hemşirelik yaklaşımı, Cinsel Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | Okuma-araştırma |
12) | Bebeklik, Çocukluk ve Adölesan Dönemlerinde Görülen Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | Okuma-araştırma |
13) | Yaşlı Ruh Sağlığı ve Nörobilişsel Bozukluklarda Hemşirelik Yaklaşımı | Okuma-araştırma |
14) | Kadın ruh sağlığı sorunları tedavi ve hemşirelik bakımı, Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi | Okuma-araştırma |
15) | Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri, Psikiyatride Etik ve Yasal Konular | Okuma-araştırma |
16) | Final sınav | Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | Çam O. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. 1. Baskı: İstanbul Medikal Yayıncılık, 2014:900-1100 Black Dw, Andreasen Nc. Psikiyatriye Giriş Ders Kitabı. Eds. Lut Tamam. 5.Baskı Ankara 2014; 500-551 |
Diğer Kaynaklar: | Ayşe ÖZCAN. (2015). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Yayıncılık. Fortinash KM, Holoday WPH. Psychiatric Nursing Care Plans, 5th ed. Mosby Elsevier, 2007 Mary C. Townsend. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları. Celale Tangül ÖZCAN. Nermin GÜRHAN(Çev. Ed.). Philadelphia: F. A. DavisCompany. Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. 1. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi. Orhan ÖZTÜRK, Aylin ULUŞAHİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.Yenilenmiş 12 baskı. Ankara: Bayt Ltd. Şti. Towswend CM. (2014) Nursing Diagnoses in Psychiatric Nursing. 6th ed. Philadelphia: F.A. Davis Company. Arkan B, Üstün B. Elektrokonvülsif Tedavi’de (Ekt) Hemşirelik Uygulamaları. C.Ü. Hemşirelik Dergisi 2008, 12(3) . Black Dw, Andreasen Nc. Psikiyatriye Giriş Ders Kitabı. Eds. Lut Tamam. 5.Baskı Ankara 2014; 500-551 Yüksel N.(2006). Ruhsal Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Köroğlu E. (2007). Mental Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı, Hekimler yayın Birliği, Ankara Kring A.M., Johnson S. L., Davidson G., Neale J. (Çev. Edit: Şahin,M) (2015). Anormal Psikolojisi/Psikopatoloji. 6. 12.Basım. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. Ankara. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | 3 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 4 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 5 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 5 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 3 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet | |
Teknik gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 14 | % 20 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 114 |