HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215221008 | ||||||||
Ders İsmi: | Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Çağla TOPRAK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Cerrahi hemşireliğine ilişkin temel kavram ve kuramlar doğrultusunda cerrahi hastasının ve ailesinin cerrahi girişim öncesi, sırası ve sonrası bütüncül yaklaşım ile bakım gereksinimlerinin belirlenmesine yönelik tanılama ve hemşirelik tanısı koyma, uygun hemşirelik girişimlerini planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirme konusunda bilgi, beceri ve davranış kazandırmaktır. Hasta ve ailesinin yanı sıra diğer sağlık profesyonelleri ile etkin iletişim kurma konusunda bilgi, beceri ve davranışını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, cerrahi hastalarda, ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik bakımı, yara iyileşme süreci ve tedavi / bakımında güncel yaklaşımlar, ameliyat sonrası akut ağrı yönetimi, cerrahi enfeksiyonlar ve önlemleri ile tedavi / bakım prensipleri ve cerrahi hasta beslenmesi hakkında ileri bilgi ve uygulamaları içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı | |
2) | Cerrahi Hemşireliğine Giriş Cerrahi Aseptik Teknik | |
3) | Cerrahi İnfeksiyonlar ve Hemşirelik Bakımı Cerrahide Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Dengesizlikleri | |
4) | Şok ve Hemşirelik Bakımı Ağrı ve Yönetimi | |
5) | Yara İyileşmesi ve Hemşirelik Bakımı Ameliyat Öncesi Dönem ve Hemşirelik Bakımı | |
6) | Ameliyat Sırası Hemşirelik Bakımı Ameliyat Sonrası Dönem ve Hemşirelik Bakımı ERAS protokolleri | |
7) | Tiroidin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Günübirlik Cerrahi ve Hemşirelik Bakımı Hernili Hastanın Hemşirelik Bakımı | |
8) | Ara sınav | |
9) | Memenin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Ağız Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Özofagusun Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
10) | Midenin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Karaciğer-Safra Kesesi ve Yollarının Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
11) | Pankreas-Dalağın Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı İncebağırsağın Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
12) | Kolorektal Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Üriner Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
13) | Solunum Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Kalp ve Damar Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım | |
14) | Kas İskelet Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Sinir Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
15) | Yanıkta Hemşirelik Bakımı Organ Transplantasyonlu Hastanın Hemşirelik Bakımı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Akbayrak N, Erkal İlhan S, Ansel G, Albyrak A. (Eds.). Hemşirelik Bakım Planları: Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psikososyal Boyut. 1. basım. Ankara: Birlik Matbaası 2007 2.Akdemir N, Birol L. (Eds.). İç Hastalıkları Hemşireliği. 5. Baskı, İstanbul: Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları; 2020. 3. Akyolcu N, Aksoy, G, Kanan N. (Eds.). (2011). Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. 1. basım. İstanbul: İstanbul . 4.Smeltzer SC, Bare GB, Hinkle JL, Cheever KH. (Eds). Brunner & Suddarth?s Textbook of Medical-Surgical Nursing. 14th ed. USA: Lippincott Williams & Wilkins; 2017. 5.Arnett JB, Dewitt JH. (Eds). Study Guide for Medical Surgical Nursing, Critical Thinking in Client Care. 3rd ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall; 2004. 6.Ay FA. (Ed.). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık; 2007. 7.Black JM, Hawks JH. (Eds). Medical Surgical Nursing,Clinical for Positive Outcomes. 8th ed. St.Louis: Saunders Elsevier; 2009. 8.Castaid PA. Clinical Skills Techniques. 9th ed. St.Louis: Mosby Company; 2017. 9.Erdil F, Elbaş NÖ. (Eds.). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. IV. baskı, Ankara: 72 Tasarım- Ofset Ltd. Şti; 2001. 10.Ignatavicius DD, Workman ML (Eds). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. 9th ed. St.Louis: Elsevier Saunders Company; 2017. 11.Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. 4. basım. Adana: Nobel Kitabevi; 2017. 12.Lemone P, Burke KM. (Eds). Medical Surgical Nursing, CriticalThinking in Client Care. 4th ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall; 2008. 13.Lewis S, Heitkemper M, Dirsken S (Eds). Medical Surgıcal Nursing Assesment and Managment of Clinical Problems, 5 th ed. Philadelphia: Mosby Company 2000 14.Lewis MS, Heitkemper MM, Dirksen RS (Eds). Medical SurgicalNursing, Assesment and Management of Clinical Problems. 9th ed. St.Louis: Mosby Company; 2014. 15.Monley K, Bellman L. (Eds). Surgical Nursing Advancing Practice. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2000. 16.Potter PA, Perry AG (Eds).Fundamentals of Nursing. 9th ed. St.Louis: Elsevier Mosby; 2016. 17. Aksoy, G., Kanan, N., & Akyolcu, N. Cerrahi Hemşireliği I. 3.basım. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2019. 18. Akyolcu, N.,Kanan, N., &. Aksoy, G. Cerrahi Hemşireliği II. 2.basım. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2019. 19. Harding, M. M., Kwong, J., Roberts, D., Hagler, D., & Reinisch, C. Lewis's Medical-Surgical Nursing E-Book: Assessment and Management of Clinical Problems, Single Volume. 11th ed. St.Louis: Elsevier; 2020. |
Diğer Kaynaklar: | Clinical for Positive Outcomes. 8th ed. St.Louis: Saunders Elsevier; 2009. 8.Castaid PA. Clinical Skills Techniques. 9th ed. St.Louis: Mosby Company; 2017. 9.Erdil F, Elbaş NÖ. (Eds.). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. IV. baskı, Ankara: 72 Tasarım- Ofset Ltd. Şti; 2001. 10.Ignatavicius DD, Workman ML (Eds). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. 9th ed. St.Louis: Elsevier Saunders Company; 2017. 11.Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. 4. basım. Adana: Nobel Kitabevi; 2017. 12.Lemone P, Burke KM. (Eds). Medical Surgical Nursing, CriticalThinking in Client Care. 4th ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall; 2008. 13.Lewis S, Heitkemper M, Dirsken S (Eds). Medical Surgıcal Nursing Assesment and Managment of Clinical Problems, 5 th ed. Philadelphia: Mosby Company 2000 14.Lewis MS, Heitkemper MM, Dirksen RS (Eds). Medical SurgicalNursing, Assesment and Management of Clinical Problems. 9th ed. St.Louis: Mosby Company; 2014. 15.Monley K, Bellman L. (Eds). Surgical Nursing Advancing Practice. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2000. 16.Potter PA, Perry AG (Eds).Fundamentals of Nursing. 9th ed. St.Louis: Elsevier Mosby; 2016. 17. Aksoy, G., Kanan, N., & Akyolcu, N. Cerrahi Hemşireliği I. 3.basım. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2019. 18. Akyolcu, N.,Kanan, N., &. Aksoy, G. Cerrahi Hemşireliği II. 2.basım. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2019. 19. Harding, M. M., Kwong, J., Roberts, D., Hagler, D., & Reinisch, C. Lewis's Medical-Surgical Nursing E-Book: Assessment and Management of Clinical Problems, Single Volume. 11th ed. St.Louis: Elsevier; 2020. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
5 |
2 |
3 |
4 |
6 |
7 |
8 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | 5 |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | 5 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 5 |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 4 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 5 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 5 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 5 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | 5 |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ödev | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Final Pratik | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Quiz | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Küçük Sınavlar | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 |
Final | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 0 |