HEMŞİRELİK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1215121004 | ||||||||||
Ders İsmi: | Hemşirelik Esasları | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere hemşirelik esasları ile ilgili temel kavramları , ülke gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesinde,korunmasında, hastalık halinde iyileştirilmesinde ve rehabilitasyonunda hemşireliğin önemi rol ve işlevleri, diğer sağlık disiplinleri ile ilişkilerinin kavraması, birey veailesinin bakım sürecine ilişkin sağlık sorunlarının doğru belirlemesi ve çözümlemesine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Profesyonellik kavramı, profesyonellik ilkeleri, profesyonel hemşirenin rolleri, profesyonel hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelik eğitimi, profesyonel hemşirelik becerileri, hemşirelikte profesyonelliği etkileyen etmenler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Güvenli Çevrenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi | okuma-araştırma |
2) | Güvenli Çevrenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi- devam | okuma- araştırma |
3) | İletişim Aktivitesi | Okuma-araştırma |
4) | Hareket Aktivitesi | okuma- araştırma |
5) | Solunum aktivitesi | okuma-araştırma |
6) | Boşaltım Aktivitesi | okuma-araştırma |
7) | Beslenme Aktivitesi | okuma-araştırma |
8) | Kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi | okuma-araştırma |
9) | arasınav | okuma-araştırma |
10) | Ramazan bayramı | |
11) | Kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi - devam | okuma-araştırma |
12) | Beden sıcaklığının kontrolü aktivitesi | Okuma-araştırma |
13) | Çalışma ve Eğlenme Aktivitesi | okuma-araştırma |
14) | Cinselliği İfade Etme Aktivitesi | okuma-araştırma |
15) | Uyku ve dinlenme aktivitesi | okuma-araştırma |
15) | Ölüm aktivitesi | okuma-araştırma |
15) | Genel ders tekrarı | |
16) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Acaroğlu, R. ve Kaya, H. (ÇevEd). (2020). Hemşirelik Tanıları: Tanımlar ve Sınıflandırma 20118-2020., 11. Baskı., Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 2. Aştı, T.A., Karadağ, A. (2014). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Kitabevi, İstanbul. 3. Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Ankara: Alter Yayınları. 4. Babadağ, K. Aştı, T.A., (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, 2. Baskı, Akademi basım ve Yayıncılık, İstanbul. 5. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 7. Sabuncu, N., Babadağ, K., Taşocak, G., Atabek, T. (1991). Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 225, ETAM A.Ş., Eskişehir. 15. Ulusoy, F., Görgülü, S. (1995). Hemşirelik Esasları, Temel Kavram, İlke ve Yöntemler. Çağın Ofset, Ankara. 8.Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.(2021). Temel Hemşirelik. Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medical Sağlık ve Yayıncılık Hiz.Tic.Ltd.Şti.İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | 1. Acaroğlu, R. ve Kaya, H. (ÇevEd). (2020). Hemşirelik Tanıları: Tanımlar ve Sınıflandırma 20118-2020., 11. Baskı., Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 2. Aştı, T.A., Karadağ, A. (2014). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Kitabevi, İstanbul. 3. Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Ankara: Alter Yayınları. 4. Babadağ, K. Aştı, T.A., (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, 2. Baskı, Akademi basım ve Yayıncılık, İstanbul. 5. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 7. Sabuncu, N., Babadağ, K., Taşocak, G., Atabek, T. (1991). Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 225, ETAM A.Ş., Eskişehir. 15. Ulusoy, F., Görgülü, S. (1995). Hemşirelik Esasları, Temel Kavram, İlke ve Yöntemler. Çağın Ofset, Ankara. 8.Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.(2021). Temel Hemşirelik. Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medical Sağlık ve Yayıncılık Hiz.Tic.Ltd.Şti.İstanbul |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | |||||||||
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. | |||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |||||||||
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | |||||||||
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. | |||||||||
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | |||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | |||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | 4 |
3) | Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. | 5 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 5 |
5) | Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 4 |
6) | Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. | 5 |
7) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 5 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 5 |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 5 |
Akran Değerlendirmesi | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Web Tabanlı Öğrenme | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 1 | % 20 |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 |