EBELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1200000203 | ||||||||
Ders İsmi: | Kişilerarası İlişkiler | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin, biyopsikososyal bir varlık olan insanın davranışları ve ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayarak hem kişisel hem de mesleki yaşamlarında başarılı ilişkiler yoluyla üretken, mutlu ve doyumlu olmalarında: Öncelikle kendilerini tanımaları, hasta ve sağlıklı bireye bütüncül yaklaşımda kişilerarası ilişki becerilerini etkin, yararlı ve yardımcı olacak şekilde kullanabilmeleri için gerekli ilke, yöntem ve teknik bilgilerle istenilen davranışları geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders iletişimin sürecini, ögelerini özelliklerini, iletişim türlerini, iletişim engellerini, iletişim modellerinin, kendini tanımayı, insan davranışlarını, insanı anlamayı, terapotik ve nonterapotik iletişim yöntemlerini, zor insanı tanımayı ve yönetmeyi, stresle başa çıkmayı ve özel durumu olan bireylerle iletişimi kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İletişim Süreci ve Ögeleri | Okuma ve Araştırma |
2) | İletişim Türleri , İletişim Modelleri | Okuma -Araştırma |
3) | İletişimin Önündeki Engeller | Okuma-Araştırma |
4) | Etkili Dinleme ve İletişim | Okuma-Araştırma |
5) | Girişkenlik-Atılganlık | Okuma -Araştırma |
6) | Kendini Tanıma | Okuma-Araştırma |
7) | Arasınav | Okuma-Araştırma |
8) | Terapotik İletişim | Okuma-Araştırma |
9) | Nonterapotik İletişim | Okuma-Araştırma |
10) | Stres ve Başacıkma Yöntemleri | Okuma-Araştırma |
11) | Stres ve Başaçıkma Yöntemleri | Okuma-Araştırma |
12) | Zor Hastalarla İletişim ve İlişkiler | Okuma-Araştırma |
13) | Çocuklarla İletişim | Okuma-Reading |
14) | Özel Durumda Olan İnsanlarla İletişim | Okuma-Araştırma |
15) | Özel Durumda Olan İnsanlarla İletişim | Okuma-Araştırma |
16) | FİNAL | Okuma-Araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. 2.Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara. 2.Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html. 3.Cüceloğlu, D. (2001)Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul. 4.Cüceloğlu, D. (2005) İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul. 5.Dökmen, Ü. (2004) Varolmak Gelişmek ve Uzlaşmak, Sistem Yayıncılık, İstanbul. 6.Dökmen, Ü.(2004) İletişim Çatışmaları, Sistem Yayıncılık, İstanbul. 7.Dökmen,Ü (2007) Küçük Şeyler, Sistem Yayıncılık, İstanbul 8.Erkonaç, S.(1993) Grup İlişkileri., Alfa Basım Yayın Dağıtım, İstanbul. 9.Erkonaç, S.(2001) Psikoloji Zihin Süreçleri, Alfa Basım Yayın Dağıtım, İstanbul. 10. Geçtan, E., (1994) İnsan Olmak, Remzi Kitabevi, İstanbul. 11.Güney S (2000) Davranış Bilimleri, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti., 187-221, 497-515. 12.Harvard Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul. 13.Kağıtçıbaşı, Ç. (2003) İnsan ve İnsanlar, Evrim Basım, Yayın Dağıtım, 7. Basım, İstanbul. 14. Öz F.(2004) Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara., 15.Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir. 16.Swets PW (2001) Ergen Çocuğunuzla Konuşma Sanatı, Çev. Atlamaz B, İstanbul., |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
8 |
9 |
10 |
12 |
15 |
6 |
7 |
11 |
13 |
14 |
16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||||||||
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | ||||||||||||||||
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | ||||||||||||||||
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | ||||||||||||||||
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||||||||||||
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | ||||||||||||||||
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | 5 |
2) | Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 5 |
3) | Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | 5 |
4) | Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | 5 |
5) | Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | 4 |
6) | Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 5 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | 5 |
8) | Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | 5 |
9) | Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 5 |
11) | Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. | 5 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Gözlem | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Küçük Sınavlar | 6 | 6 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 65 |