HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1200000201 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Sosyolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı. öğrenciye bireyi sosyal çevresiyle birlikte bir bütün olarak değerlendirebilme ve toplumsal faktörler ile sağlık-hastalık ve sağlık hizmetleri arasındaki ilişkiyi sosyolojik bir bakış açısı ile analiz edebilme yeteneğini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, sağlık sosyolojisine giriş ve temel kavramlar, sağlık sosyolojisinin tarihsel gelişimin, sağlık sosyolojisi dersi çalışma alanları ve araştırma yöntemleri, sağlık sosyolojisi kuramları, sağlık sistemini etkileyen sosyal-kültürel yapı değişkenleri, sağlık personeli ve hasta iletişimi, hasta hakları ve tıp etiği, Türkiye’de sağlık hizmetleri, Türkiye’de sağlık sistemi ve politikaları ile ilgili konuları kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı, Sağlık Sosyolojisine Giriş ve Temel Kavramlar | Okuma-Araştırma |
2) | Sağlık Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi | Okuma -Araştırma |
3) | Sağlık Sosyolojisinin Konusu, Çalışma Alanları ve Araştırma Yöntemleri | Okuma-Araştırma |
4) | Sağlık Sosyolojisi Kuramları | Okuma-Araştırma |
5) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: aile yapısı, kent hayatı, nüfus yapısı, sosyal sınıf, dezavantajlı gruplar (çocuk, yaşlı, kadın) dil, kültür, ekonomi. | Okuma-Araştırma |
6) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri ; Din ve sağlık | Okuma-Araştırma |
7) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri; Göç ve Sağlık | Okuma-Araştırma |
8) | Ara sınav | Okuma-Araştırma |
9) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet | Okuma-Araştırma |
10) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Biyokültürel ve Biyomedikal Sağlık Anlayışları | Okuma-Araştırma |
11) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Küreselleşme ve Sağlık (Küreselleşme ve temel Unsurları, Sağlık Hizmetleri ve Küreselleşme) | Okuma-Araştırma |
12) | Sağlık Personeli ve Hasta İletişimi (Sağlık İletişimi, Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık İletişiminde Kültüre Duyarlılık ve Hasta tipleri) | Okuma-Araştırma |
13) | Hasta Hakları ve Tıp Etiği | Okuma-Araştırma |
14) | Türkiye’de Sağlık Hizmetleri | Okuma-Araştırma |
15) | Türkiye’de Sağlık Sistemi ve Politikalar | Okuma-Araştırma |
16) | FİNAL | Okuma-Araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | Cirhinlioğlu, Z., 2001. Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Tecim E (2018). Sağlık Sosyolojisi, (1.Basım) Çizgi kitabevi, Konya Adak N (2016). Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, (1. Baskı) NobelAkademik Yayıncılık, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | Adak N (2016). Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, (1. Baskı) NobelAkademik Yayıncılık, Ankara Adak, Nurşen, (2002). Sağlık Sosyolojisi, Kadın ve Kentleşme, İstanbul: Birey Yayıncılık Aytaç, Ö. & Kurtdaş, M. Ç. (2015). Sağlık-hastalığın toplumsal kökenleri ve sağlık sosyolojisi. Fırat Ünive rsitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 25(1). 231-250. Cirhinlioğlu, Z., 2001. Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Marmot, M., & Wilkinson, R. G. (Ed s.). (2009). Sağlığın sosyal belirleyicileri, İnsev Yayınları, İstanbul Öngören, B. (2015). Sosyolojik açıdan sağlıklı beden imgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 34, 25-45. Seviğ Ü, Tanrıverdi G., 2012. kültürlerarası Hemşirelik, İstanbul Kitapevi, İstanbul. Sağlık Sosyolojisi -Atatürk ÜniversitesiAçık Öğretim Fakültesi Yayınları- https://icerik.ataaof.edu.tr/?d=sagliksosyolojisi Tecim E (2018). Sağlık Sosyolojisi, (1.Basım) Çizgi kitabevi, Konya Türkdoğan, O. (2016). Toplumsal yapı ve sağlık-hastalık sistemi, Çizgi Kitabevi, Konya. |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | 5 |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | 5 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 5 |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 5 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 5 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 5 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 5 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | 5 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Ödevler | 15 | 45 |
Küçük Sınavlar | 3 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 84 |