EBELİK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1200000201 | ||||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Sosyolojisi | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU |
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı. öğrenciye bireyi sosyal çevresiyle birlikte bir bütün olarak değerlendirebilme ve toplumsal faktörler ile sağlık-hastalık ve sağlık hizmetleri arasındaki ilişkiyi sosyolojik bir bakış açısı ile analiz edebilme yeteneğini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, sağlık sosyolojisine giriş ve temel kavramlar, sağlık sosyolojisinin tarihsel gelişimin, sağlık sosyolojisi dersi çalışma alanları ve araştırma yöntemleri, sağlık sosyolojisi kuramları, sağlık sistemini etkileyen sosyal-kültürel yapı değişkenleri, sağlık personeli ve hasta iletişimi, hasta hakları ve tıp etiği, Türkiye’de sağlık hizmetleri, Türkiye’de sağlık sistemi ve politikaları ile ilgili konuları kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı, Sağlık Sosyolojisine Giriş ve Temel Kavramlar | Okuma-Araştırma |
2) | Sağlık Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi | Okuma -Araştırma |
3) | Sağlık Sosyolojisinin Konusu, Çalışma Alanları ve Araştırma Yöntemleri | Okuma-Araştırma |
4) | Sağlık Sosyolojisi Kuramları | Okuma-Araştırma |
5) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: aile yapısı, kent hayatı, nüfus yapısı, sosyal sınıf, dezavantajlı gruplar (çocuk, yaşlı, kadın) dil, kültür, ekonomi. | Okuma-Araştırma |
6) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri ; Din ve sağlık | Okuma-Araştırma |
7) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri; Göç ve Sağlık | Okuma-Araştırma |
8) | Ara sınav | Okuma-Araştırma |
9) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet | Okuma-Araştırma |
10) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Biyokültürel ve Biyomedikal Sağlık Anlayışları | Okuma-Araştırma |
11) | Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Küreselleşme ve Sağlık (Küreselleşme ve temel Unsurları, Sağlık Hizmetleri ve Küreselleşme) | Okuma-Araştırma |
12) | Sağlık Personeli ve Hasta İletişimi (Sağlık İletişimi, Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık İletişiminde Kültüre Duyarlılık ve Hasta tipleri) | Okuma-Araştırma |
13) | Hasta Hakları ve Tıp Etiği | Okuma-Araştırma |
14) | Türkiye’de Sağlık Hizmetleri | Okuma-Araştırma |
15) | Türkiye’de Sağlık Sistemi ve Politikalar | Okuma-Araştırma |
16) | FİNAL | Okuma-Araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: | Cirhinlioğlu, Z., 2001. Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Tecim E (2018). Sağlık Sosyolojisi, (1.Basım) Çizgi kitabevi, Konya Adak N (2016). Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, (1. Baskı) NobelAkademik Yayıncılık, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | Adak N (2016). Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, (1. Baskı) NobelAkademik Yayıncılık, Ankara Adak, Nurşen, (2002). Sağlık Sosyolojisi, Kadın ve Kentleşme, İstanbul: Birey Yayıncılık Aytaç, Ö. & Kurtdaş, M. Ç. (2015). Sağlık-hastalığın toplumsal kökenleri ve sağlık sosyolojisi. Fırat Ünive rsitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 25(1). 231-250. Cirhinlioğlu, Z., 2001. Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Marmot, M., & Wilkinson, R. G. (Ed s.). (2009). Sağlığın sosyal belirleyicileri, İnsev Yayınları, İstanbul Öngören, B. (2015). Sosyolojik açıdan sağlıklı beden imgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 34, 25-45. Seviğ Ü, Tanrıverdi G., 2012. kültürlerarası Hemşirelik, İstanbul Kitapevi, İstanbul. Sağlık Sosyolojisi -Atatürk ÜniversitesiAçık Öğretim Fakültesi Yayınları- https://icerik.ataaof.edu.tr/?d=sagliksosyolojisi Tecim E (2018). Sağlık Sosyolojisi, (1.Basım) Çizgi kitabevi, Konya Türkdoğan, O. (2016). Toplumsal yapı ve sağlık-hastalık sistemi, Çizgi Kitabevi, Konya. |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | ||||||||||
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | ||||||||||
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | ||||||||||
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | ||||||||||
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||||||
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | ||||||||||
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | ||||||||||
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | 5 |
2) | Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 5 |
3) | Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | 5 |
4) | Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | 5 |
5) | Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | 5 |
6) | Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 5 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | 5 |
8) | Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | 5 |
9) | Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 5 |
11) | Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. | 5 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Ödevler | 15 | 45 |
Küçük Sınavlar | 3 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 84 |