EBELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1213321022 | ||||||||
Ders İsmi: | Jinekolojik Hastalıklar ve Bakım Uygulama | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Kafiye EROĞLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste kadının üreme sisteminin yapısı, fonksiyonları ve sağlıktan sapma durumları, üreme/cinsel sağlığı etkileyen hastalıklardan korunma, iyilik halini sürdürme ve geliştirebilme, cinsel sağlığa (CS) ve üreme sağlığına (ÜS) ilişkin fonksiyonların özel durumlara ve etkileyen hastalıklara yönelik bakım ile ilgili bilgi kazandırılması amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | 1. Dünya’da ve Türkiye’de CS/ÜS’ nin kadın sağlığındaki önemini kavrar. 2. Kadın sağlında jinekolojik sorunlara ilişkin kavramlarını tanımlar. 3. Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik bakım ilkelerini açıklar. 4. Yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı sorunlarını ve ebelik yaklaşımlarını tartışabilir. 5. Jinekolojik vakalarda bakım süreci doğrultusunda (veri toplama, tanılama, planlama, uygulama ve değerlendirme) kanıta dayalı bakımın önemini tartışır. 6. Kadının jinekolojik ve jine-onkolojik sağlık sorunlarında bakım yaklaşımlarını açıklar. 7. Kadının menapoz ve ileri yaş dönemindeki fizyolojik ve psikososyal değişiklerin oluş mekanizmasını ve ebelik yaklaşımlarını kavrar. 8. Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemlerini açıklar. 9. Kadına yönelik kanserleri ve kanserde bakım konusunu tartışır. 10. Kadının sağlığı koruma ve geliştirme konularında eğitim planlar ve sunar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve Ders Programının Tanıtılması Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış | |
2) | Kadın sağlığı ile ilgili özel kavramlar | |
3) | Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi | |
4) | Kadın hayatının evreleri ve sorunları | |
5) | Üreme sistemi enfeksiyonları | |
6) | CYBE | |
7) | Üreme siklusu bozuklukları | |
8) | Ara sınav | |
9) | RAMAZAN BAYRAMI | |
10) | Kadın üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları | |
11) | Jinekolojik tanı ve tedavi yöntemleri | |
12) | İŞÇİ BAYRAMI | |
13) | Klimakterik dönemde kadın sağlığı | |
14) | Bening Değişimler | |
15) | Kadına özgü kanserler ve bakımı | |
16) | Kadına özgü kanserler ve bakımı ( Devam ) Dersin Değerlendirilmesi | |
16) | Kadına özgü kanserler ve bakımı ( Devam ) Dersin Değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Ricci Scott S, (2020), Essentials of Maternity, Newborn, and Women’s Health Nursing, Fifty Edition, LWW. 2. Murray S, McKinney E, Holup K, Jones R, (2019) Foundation of maternal-Newborn and Women’s Health Nursing, 7th Edition, Evolve, Elsevier product. 3. Taşkın L. (2016) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, XIII. Baskı, Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi, Özyurt Matbaacılık. 4. Kızılkaya Beji.N. Nezihe Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. 5. Şahin N, Güncel Jinekoloji Hemşireliği (2020), , Akademisyen Kitabevi 6. Yıldırım G. Jinekolojik Kanserler Güncel konular ve bakım (2023), Ankara Nobel Tıp Kitapevi Ltd Şt., Ankara 7. Coşkun, A., Akyüz, A., Arslan, H., Aslan, E., Demirci, N., Dinç, H., (2016) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Ed: Coşkun A., Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 8. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö. Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Güncellenmiş 2. Baskı Palme Yayıncılık, 2019, Ankara. 9. Coşkun A, Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi (2008) İstanbul Medikal Palme Yayıncılık İstanbul. 10. Carol J Green, Maternal Newborn Nursing Care Plans (2012), Second Edition, Jones & Bartlett Publisher 11. Towle, M.A. (2009). Maternal-newborn nursing care. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall. II. Yardımcı Kitaplar: 1. Ertem, G, Topaloğlu Ören E D, 500 Soru yanıt Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. ( 2023), Antalya Nobel Kitapevi. Antalya. 2. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2019) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye. 3. World Health Organization Department of Reproductive Health and Research (2023) Ethical considerations for research on adolescent sexual and reproductive health. https://www.who.int/reproductivehealth/ethical-considerations-srh-research/en/ 4. Sert G. (2013) Üreme Haklarının yasal temelleri. İnsan kaynağını geliştirme Vakfı. IV. İnternet Kaynak Örnekleri: 1. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/TNSA2018-AnaRapor.pdf 2. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/saglik.pdf 3. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/media.pdf 4. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/tdvaw/doc/Ana_Rapor_Mizan_1.pdf |
Diğer Kaynaklar: | 1. Ricci Scott S, (2020), Essentials of Maternity, Newborn, and Women’s Health Nursing, Fifty Edition, LWW. 2. Murray S, McKinney E, Holup K, Jones R, (2019) Foundation of maternal-Newborn and Women’s Health Nursing, 7th Edition, Evolve, Elsevier product. 3. Taşkın L. (2016) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, XIII. Baskı, Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi, Özyurt Matbaacılık. 4. Kızılkaya Beji.N. Nezihe Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020. 5. Şahin N, Güncel Jinekoloji Hemşireliği (2020), , Akademisyen Kitabevi 6. Yıldırım G. Jinekolojik Kanserler Güncel konular ve bakım (2023), Ankara Nobel Tıp Kitapevi Ltd Şt., Ankara 7. Coşkun, A., Akyüz, A., Arslan, H., Aslan, E., Demirci, N., Dinç, H., (2016) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Ed: Coşkun A., Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 8. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö. Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Güncellenmiş 2. Baskı Palme Yayıncılık, 2019, Ankara. 9. Coşkun A, Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi (2008) İstanbul Medikal Palme Yayıncılık İstanbul. 10. Carol J Green, Maternal Newborn Nursing Care Plans (2012), Second Edition, Jones & Bartlett Publisher 11. Towle, M.A. (2009). Maternal-newborn nursing care. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall. II. Yardımcı Kitaplar: 1. Ertem, G, Topaloğlu Ören E D, 500 Soru yanıt Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. ( 2023), Antalya Nobel Kitapevi. Antalya. 2. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2019) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye. 3. World Health Organization Department of Reproductive Health and Research (2023) Ethical considerations for research on adolescent sexual and reproductive health. https://www.who.int/reproductivehealth/ethical-considerations-srh-research/en/ 4. Sert G. (2013) Üreme Haklarının yasal temelleri. İnsan kaynağını geliştirme Vakfı. IV. İnternet Kaynak Örnekleri: 1. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/TNSA2018-AnaRapor.pdf 2. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/saglik.pdf 3. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/media.pdf 4. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/tdvaw/doc/Ana_Rapor_Mizan_1.pdf |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
8 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
9 |
10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | ||||||||||
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | ||||||||||
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | ||||||||||
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | ||||||||||
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||||||
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | ||||||||||
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | ||||||||||
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | 4 |
2) | Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 4 |
3) | Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | 5 |
4) | Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | 3 |
5) | Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | 1 |
6) | Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | 2 |
8) | Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | 3 |
9) | Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | 2 |
10) | Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 4 |
11) | Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Raporlama | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Küçük Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 80 |