EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213321022
Ders İsmi: Jinekolojik Hastalıklar ve Bakım Uygulama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 4 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Kafiye EROĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste kadının üreme sisteminin yapısı, fonksiyonları ve sağlıktan sapma durumları, üreme/cinsel sağlığı etkileyen hastalıklardan korunma, iyilik halini sürdürme ve geliştirebilme, cinsel sağlığa (CS) ve üreme sağlığına (ÜS) ilişkin fonksiyonların özel durumlara ve etkileyen hastalıklara yönelik bakım ile ilgili bilgi kazandırılması amaçlanır.
Dersin İçeriği: 1. Dünya’da ve Türkiye’de CS/ÜS’ nin kadın sağlığındaki önemini kavrar.
2. Kadın sağlında jinekolojik sorunlara ilişkin kavramlarını tanımlar.
3. Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik bakım ilkelerini açıklar.
4. Yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı sorunlarını ve ebelik yaklaşımlarını tartışabilir.
5. Jinekolojik vakalarda bakım süreci doğrultusunda (veri toplama, tanılama, planlama, uygulama ve değerlendirme) kanıta dayalı bakımın önemini tartışır.
6. Kadının jinekolojik ve jine-onkolojik sağlık sorunlarında bakım yaklaşımlarını açıklar.
7. Kadının menapoz ve ileri yaş dönemindeki fizyolojik ve psikososyal değişiklerin oluş mekanizmasını ve ebelik yaklaşımlarını kavrar.
8. Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemlerini açıklar.
9. Kadına yönelik kanserleri ve kanserde bakım konusunu tartışır.
10. Kadının sağlığı koruma ve geliştirme konularında eğitim planlar ve sunar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kadın sağlında jinekolojik sorunlara ilişkin kavramlarını tanımlar.
2) Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik bakım ilkelerini açıklar.
3) Yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı sorunlarını ve ebelik yaklaşımlarını tartışabilir
4) Jinekolojik vakalarda bakım süreci doğrultusunda (veri toplama, tanılama, planlama, uygulama ve değerlendirme kanıta dayalı bakımın önemini tartışır
5) Kadının jinekolojik ve jine-onkolojik sağlık sorunlarında bakım yaklaşımlarını açıklar.
6) Kadının menapoz ve ileri yaş dönemindeki fizyolojik ve psikososyal değişiklerin oluş mekanizmasını ve ebelik yaklaşımlarını kavrar.
7) Kadına yönelik kanserleri ve kanserde bakım konusunu tartışır.
8) Kadının sağlığı koruma ve geliştirme konularında eğitim planlar ve sunar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dünya’da ve Türkiye’de CS/ÜS’ nin kadın sağlığındaki önemini kavrar.
2) Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemlerini açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Ders Programının Tanıtılması Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış
2) Kadın sağlığı ile ilgili özel kavramlar
3) Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi
4) Kadın hayatının evreleri ve sorunları
5) Üreme sistemi enfeksiyonları
6) CYBE
7) Üreme siklusu bozuklukları
8) Ara sınav
9) RAMAZAN BAYRAMI
10) Kadın üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları
11) Jinekolojik tanı ve tedavi yöntemleri
12) İŞÇİ BAYRAMI
13) Klimakterik dönemde kadın sağlığı
14) Bening Değişimler
15) Kadına özgü kanserler ve bakımı
16) Kadına özgü kanserler ve bakımı ( Devam ) Dersin Değerlendirilmesi
16) Kadına özgü kanserler ve bakımı ( Devam ) Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ricci Scott S, (2020), Essentials of Maternity, Newborn, and Women’s Health Nursing, Fifty Edition, LWW.
2. Murray S, McKinney E, Holup K, Jones R, (2019) Foundation of maternal-Newborn and Women’s Health Nursing, 7th Edition, Evolve, Elsevier product.
3. Taşkın L. (2016) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, XIII. Baskı, Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi, Özyurt Matbaacılık.
4. Kızılkaya Beji.N. Nezihe Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020.
5. Şahin N, Güncel Jinekoloji Hemşireliği (2020), , Akademisyen Kitabevi
6. Yıldırım G. Jinekolojik Kanserler Güncel konular ve bakım (2023), Ankara Nobel Tıp Kitapevi Ltd Şt., Ankara
7. Coşkun, A., Akyüz, A., Arslan, H., Aslan, E., Demirci, N., Dinç, H., (2016) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Ed: Coşkun A., Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
8. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö. Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Güncellenmiş 2. Baskı Palme Yayıncılık, 2019, Ankara.
9. Coşkun A, Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi (2008) İstanbul Medikal Palme Yayıncılık İstanbul.
10. Carol J Green, Maternal Newborn Nursing Care Plans (2012), Second Edition, Jones & Bartlett Publisher
11. Towle, M.A. (2009). Maternal-newborn nursing care. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall.
II. Yardımcı Kitaplar:
1. Ertem, G, Topaloğlu Ören E D, 500 Soru yanıt Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. ( 2023), Antalya Nobel Kitapevi. Antalya.
2. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2019) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye.
3. World Health Organization Department of Reproductive Health and Research (2023) Ethical considerations for research on adolescent sexual and reproductive health. https://www.who.int/reproductivehealth/ethical-considerations-srh-research/en/
4. Sert G. (2013) Üreme Haklarının yasal temelleri. İnsan kaynağını geliştirme Vakfı.

IV. İnternet Kaynak Örnekleri:
1. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/TNSA2018-AnaRapor.pdf
2. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/saglik.pdf
3. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/media.pdf
4. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/tdvaw/doc/Ana_Rapor_Mizan_1.pdf
Diğer Kaynaklar: 1. Ricci Scott S, (2020), Essentials of Maternity, Newborn, and Women’s Health Nursing, Fifty Edition, LWW.
2. Murray S, McKinney E, Holup K, Jones R, (2019) Foundation of maternal-Newborn and Women’s Health Nursing, 7th Edition, Evolve, Elsevier product.
3. Taşkın L. (2016) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, XIII. Baskı, Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi, Özyurt Matbaacılık.
4. Kızılkaya Beji.N. Nezihe Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Yayım Tarihi. 1/2020.
5. Şahin N, Güncel Jinekoloji Hemşireliği (2020), , Akademisyen Kitabevi
6. Yıldırım G. Jinekolojik Kanserler Güncel konular ve bakım (2023), Ankara Nobel Tıp Kitapevi Ltd Şt., Ankara
7. Coşkun, A., Akyüz, A., Arslan, H., Aslan, E., Demirci, N., Dinç, H., (2016) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Ed: Coşkun A., Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
8. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö. Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Güncellenmiş 2. Baskı Palme Yayıncılık, 2019, Ankara.
9. Coşkun A, Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi (2008) İstanbul Medikal Palme Yayıncılık İstanbul.
10. Carol J Green, Maternal Newborn Nursing Care Plans (2012), Second Edition, Jones & Bartlett Publisher
11. Towle, M.A. (2009). Maternal-newborn nursing care. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall.
II. Yardımcı Kitaplar:
1. Ertem, G, Topaloğlu Ören E D, 500 Soru yanıt Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. ( 2023), Antalya Nobel Kitapevi. Antalya.
2. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2019) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye.
3. World Health Organization Department of Reproductive Health and Research (2023) Ethical considerations for research on adolescent sexual and reproductive health. https://www.who.int/reproductivehealth/ethical-considerations-srh-research/en/
4. Sert G. (2013) Üreme Haklarının yasal temelleri. İnsan kaynağını geliştirme Vakfı.

IV. İnternet Kaynak Örnekleri:
1. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/TNSA2018-AnaRapor.pdf
2. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/saglik.pdf
3. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/media.pdf
4. http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/tdvaw/doc/Ana_Rapor_Mizan_1.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

8

2

3

4

5

6

7

9

10

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 4
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 4
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 5
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 3
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 1
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 2
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 2
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 3
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 2
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Küçük Sınavlar 1 20 20
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 80