EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213311013
Ders İsmi: Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye yenidoğanın değerlendirilmesi ve aile merkezli bakım gerçekleştirebilme bilgi, becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği: " Bu derste, sağlıklı ve riskli yenidoğanların özellikleri, temel bakım uygulamaları, yenidoğanlarda sık karşılaşılan sorunlar, yenidoğanın sistemlere özgü hastalıkları, ebeveyn bebek etkileşimi ve yenidoğanın taburculuğu konuları yer alır"

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yenidoğanın sağlığına ilişkin kazanımları bilir.
2) Türkiye'de ve dünyada yenidoğanın sağlık durumunu açıklar.
3) Sağlıklı ve hasta yenidoğanı tanılar.
4) Yenidoğanın özelliklerini ve sağlıktan sapmaları belirler ve yenidoğana özgü bakımı gerçekleştirir.
5) Yenidoğanın büyüme-gelişmesini ve büyüme-gelişmeden sapmaları değerlendirerek bakımını gerçekleştirir.
6) Yenidoğanın beslenme durumunu bilir ve beslenme bozukluklarını tanılayarak bakımını gerçekleştirir.
7) Yenidoğanın sıvı elektrolit ve asit-baz dengesini değerlendirir ve bakımını verir.
8) Yenidoğanın solunum sistemi hastalıklarını bilir ve bakımını uygular.
9) Yenidoğanda görülen sindirim sistemi ve metabolik hastalıkları bilir ve bakımını uygular.
10) Yenidoğanda kalp hastalıklarını bilir ve bakımını uygular.
11) Yenidoğanda acil müdahale gerektiren durumları bilir ve bakımını gerçekleştirir.
12) Yenidoğanın hayati belirtilerini değerlendirir.
13) Yenidoğana özgü bakım uygulamalarını bilir, fiziksel ölçümlerini yapar ve ilaç uygulamalarını yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Yenidoğan sağlığı alanında gelişmeler Dünyada ve Türkiye’de yenidoğan sağlığı "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
2) Yenidoğanın doğum odasında bakımı "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
3) Yenidoğanın özellikleri ve fizik muayenesi "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
4) Yenidoğanın bakım uygulamaları solunumun ve dolaşımın sürdürülmesi. Yenidoğanın ısı kontrolü "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
5) "Yenidoğanın enfeksiyonlardan korunması Göbek bakımı, yenidoğan banyosu " "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
6) "Yenidoğanın beslenmesi, emzirmenin desteklenmesi, Sıvı-elektrolit dengesi " "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
7) Ara sınav
8) "Yenidoğan taramaları ve bağışıklama " "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
9) Yenidoğanda sık görülen beslenme bozuklukları Yenidoğanda sıvı elektrolit dengesi "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
10) Gelişimsel Bakım/Anne bebek bağlanması Konjenital GİS anomalileri ve bakımı "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
11) Yenidoğanın kongenital kalp anomalileri ve bakımı "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
12) "Riskli yenidoğanların sınıflandırılması, Riskli yenidoğanların özellikleri ve bakım, yenidoğan resüsitasyonu " "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
13) "Yenidoğanda ilaç uygulamaları " "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
14) "Yenidoğanda sık karşılaşılan sağlık sorunları (Asfiksi, mekonyum aspirasyonu, Hipoglisemi, hipokalsemi, Rh ve ABO uyuşmazlığı, kolit) " "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
15) Yenidoğan ve ailenin taburculuk ve evde bakıma hazırlanmaları "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9. Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2 Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
16) "Dersin değerlendirmesi, Yenidoğanda ağrı ve stres kontrolü "

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Çavuşoğlu H.(2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 1. Ve 2. Cilt. Sistem Ofset Basımevi, Ankara. ISBN: 975-94996-3-0, 975-94996-4-9.
Dağoğlu T., Görak G. (2008) Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. 2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. ISBN: 978-975-420-630-2
Conk Z, Başbakkal Z, Balyılmaz H, Bolışık B. (Ed.) (2013) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-464-936-5
Diğer Kaynaklar: Çavuşoğlu H. (Ed.) (2017) Pediatri Hemşireliği Akıl Notları. Güneş Kitabevi, Ankara. ISBN: 978-975-277-688-3"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %