EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213221016
Ders İsmi: Araştırma Yöntemleri ve Biyoistatistik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Yasemin GÜNTER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere sağlık bilimleri ve biyoloji alanlarında verilerin toplanması, işlenmesi, topluma ilişkin kararların alınması için istatistiksel yöntemleri doğru seçmeleri ve sonuçları doğru yorumlamaları ile ilgili olarak temel istatistik yöntemlerinin anlatılması amacını taşımaktadır. Başka bir deyişle, hangi yöntemin hangi probleme uygulanabileceğini öğretmektir.
Dersin İçeriği: İstatistik ve Biyoistatistiğin Tanımı, İstatistiğin Sağlık bilimlerinde ve bu konuda yapılan çalışmalarda kullanımı.
Temel Kavramlar
Frekans Dağılımları ve Tanımlayıcı Ölçüler (Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri)
Tablo ve Grafikler
Olasılık ve Olasılık Dağılımları
Hipotez Testleri
Parametrik Testler (Kitle Ortalaması İçin Hipotez Testleri, Kitle Ortalaması İçin Güven Aralığı)
Parametrik Olmayan Testler
Ki-Kare Testi, İlişki Katsayıları ve Korelasyon
Örneklem ve Örnekleme Yöntemleri
Basit ve Çoklu Regresyon Analizi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çalışmalarda istatistiksel yöntemlerin öneminin kavranması
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Çalışmanın planlanması
2) Analiz sonuçlarının yorumlanması
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Çalışmada yeterli örneklem mevcuduna karar verilmesi
2) Araştırma verisinin analize hazırlanması
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Çalışma sonuçlarının görselleştirilmesi için tablo ve grafikler oluşturulması.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilerle tanışma ve dersin içeriğini anlatma. Bilim, bilimsel yöntem ve bilimsel çalışmanın temel kuralları
2) Araştırma konusunun seçilmesi, tanımlanması ve amaçların belirlenmesi,araştırma tipleri
3) Araştırma raporunun oluşturulması
4) Biyoistatistik Temel Kavramlar
5) Frekans Tablosu
6) Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri
7) Tablo ve Grafikler
8) Ara Sınav 1
9) Olasılık Dağılımları
10) Hipotez Testleri
11) Hipotez Testleri
12) Ara sınav 2
13) Varyans Analizi
14) Korelasyon
15) Regresyon Analizi
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dişçi, R. (2015). Temel ve Klinik BİYOİSTATİSTİK (3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
Öztürk, F. (2011). Olasılık ve istatistiğe Giriş I. Gazi Kitabevi.
Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2007). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
Şenocak, M. Ş. (2014). BİYOİSTATİSTİK & ARAŞTIRMA YÖNTEMBİLİMİ (1.Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
Diğer Kaynaklar: Dişçi, R. (2015). Temel ve Klinik BİYOİSTATİSTİK (3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
Öztürk, F. (2011). Olasılık ve istatistiğe Giriş I. Gazi Kitabevi.
Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2007). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
Şenocak, M. Ş. (2014). BİYOİSTATİSTİK & ARAŞTIRMA YÖNTEMBİLİMİ (1.Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

6

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 4
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 4
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 4
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 3
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 3
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 1
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 2
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 3
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 4
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100