EBELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1213111005 | ||||||||
Ders İsmi: | Ebeliğe Giriş | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. Meserret ASLAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimini ve ebenin rol ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Programın tanıtılması, Ebelik yönetmelik ve yönergeler dünyada ve ülkemizde ebelik ebenin görev yetki ve sorumlulukları, Ebelik ile ilgili temel kavramlar, Dünyada ve ülkemizde ebelik eğitimi, Ebelik mesleğinin toplumsal statüsü, Ebelikte Modeller ve kuramlar, Mesleki Örgütlenme, Meslek Etiği, Ahlak Kavramı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Meslek, Meslekleşme ve Profesyonellik | Murat Öztürk, D; Sayıner FD. (2022). Ebelik Mesleğine Giriş. Nobel Tıp Kitabevleri |
2) | Ebelik mesleğinin tanımı ve Ebelik felsefesi | |
3) | Dünyada ve Ülkemizde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi | |
4) | Dünyada ve ülkemizde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi | |
5) | Ebelik mesleğinin toplumsal statüsü | |
6) | Ebelik mesleği ile ilgili kavramlar | |
7) | Ebelik mesleğinin görev, yetki ve sorumlulukları | |
8) | Sağlık politikaları ve sağlık mevzuatı | |
9) | Ebelik yasaları, yönetmelikleri ve yönergeleri | |
10) | Temel sağlık hizmetleri ve sağlık bakım sistemleri | |
11) | Sağlık ekibi ve ebenin sağlık hizmetlerindeki yeri | |
12) | Ebelikte modeller, kuramlar | |
13) | Mesleki Örgütlenme | |
14) | Meslek etiği, etik kodlar, ebelikte ahlak kavramı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Ebelikte Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (EUÇEP) 2. Bu nedenle oluşturulan “Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı” DSÖ ve ICM’ in ebelik tanımlarına ve Avrupa Birliğinin 2005/36/EC sayılı yönergesi 3. Yataklı Tedavi Kurumları Yönetmeliği 4. Murat Öztürk, D; Sayıner FD. (2022). Ebelik Mesleğine Giriş. Nobel Tıp Kitabevleri 5. www.ebelerdernegi.org |
Diğer Kaynaklar: | 1. Ebelikte Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (EUÇEP) 2. Bu nedenle oluşturulan “Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı” DSÖ ve ICM’ in ebelik tanımlarına ve Avrupa Birliğinin 2005/36/EC sayılı yönergesi 3. Yataklı Tedavi Kurumları Yönetmeliği 4. Murat Öztürk, D; Sayıner FD. (2022). Ebelik Mesleğine Giriş. Nobel Tıp Kitabevleri 5. www.ebelerdernegi.org |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | ||||||||||
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | ||||||||||
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | ||||||||||
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | ||||||||||
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||||||
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | ||||||||||
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | ||||||||||
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | 3 |
2) | Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 4 |
3) | Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | 1 |
4) | Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | 3 |
5) | Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | 1 |
6) | Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 3 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | 1 |
8) | Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | 3 |
9) | Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | 4 |
10) | Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 5 |
11) | Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Grup Projesi | |
Raporlama | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 100 |