EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213111009
Ders İsmi: Embriyoloji ve Genetik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Damla KAYALI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere insan vücudunda hücrenin yapı ve fonksiyonları, insan vücudunun dokuları, insan vücudunun dokularının birbirleri ile olan ilişkileri, yapıdaki sapmaların neden olacağı patolojilerle ilgili mikroskobik düzeyde temel oluşturan bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Histoloji dersi insan vücudunda hücrenin yapı ve fonksiyonlarını, hücrelerin oluşturduğu dokular ve bu dokuların birbiri ile olan ilişki ve özelliklerini, insan organizmasının normal işleyişi içindeki önemini yapısal kriterler bazında, moleküler seviyede ortaya koyar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Histolojiye ilişkin temel kavram ve tanımları bilir.
2) Hücrenin tanımı, yapısı ve fonksiyonları hakkında genel bilgileri bilir.
3) Hücrelerin meydana getirdiği dokuların çeşitlerini, yapısını ve fonksiyonlarını bilir.
4) Dokuların sınıflandırmasını bilir.
5) Dişi ve erkek üreme sistemlerine ait histolojik oluşumları bilir. 
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Histolojik yöntemleri ve kullanım alanlarını bilir.
2) Yapıdaki sapmaların neden olacağı patolojileri anlamak için, teorik düzeyde bilgi sahibi olur.
3) Dokuları birbirinden ayırıcı özellikleri bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sistemlere ait dokuların farklarını bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Mesleği gereği sürekli çalışacağı insan bedeninin en küçük yapı taşından bir sistemler bütününe kadar nasıl bir organizasyon olduğunu kavrar. Ona yardım ve müdahale ederken bu aşamaları değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Histolojiye giriş, histolojinin çalışma metodları, mikroskobik inceleme Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
2) Hücre: Hücre fonksiyonu ve farklılaşması Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
3) Hücre Bölünmesi ve Hücre Siklusu. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
4) Epitel dokusu: Örtü epiteli. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
5) Epitel dokusu: Salgı epiteli. Okuma-araştırma Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
6) Bağ dokusu: Bağ dokusu lifleri, bağ doku hücreleri ve bağ doku tipleri. Okuma-araştırma Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
7) arasınav Okuma-araştırma
8) Kıkırdak dokusu: Hiyalin kıkırdak, elastik kıkırdak, fibröz kıkırdak Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
9) Kemik dokus:Kemik hücreleri, kompakt kemik, spongiöz kemik. Okuma-araştırma Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
10) Kemik dokusu: Kemiğin gelişmesi ve büyümesi, eklemler. Okuma-araştırma Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
11) Kas dokusu: İskelet kası, kalp kası, düz kas. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
12) Sinir dokusu: Nöronlar, nöroglia. Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
13) Erkek üreme sistemi Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
14) Erkek üreme sistemi Okuma-araştırma Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
15) Dişi üreme sistemi Okuma-araştırma Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016. Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı. BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016.
Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı.
BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).

Diğer Kaynaklar: Eşrefoğlu M. Renkli Genel Histoloji. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016.
Aşan, E. (2012). Histoloji Laboratuvar Yardımcı Kitabı.
BİLİR, A., ERGÜVEN, M., & TAPUL, L. (2012). Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama/Teknikler Kitabı (Hücre Kültürü Teknikleri).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

5

6

2

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Grup Projesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 80