INTERIOR DESIGN
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Associate (Short Cycle) Degree 2 120 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 5
QF-EHEA:Short Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 21,48,54,58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 2023002001
Ders İsmi: Survey Restoration And Conservation
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 0 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: It is recommended to make field observations of the restoration areas made by going to historical places, to make measurements in the existing places and to carry out surveying projects in the construction site areas.
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Associate TR-NQF-HE:5. Master`s Degree QF-EHEA:Short Cycle EQF-LLL:5. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Öğr.Gör. Merve MERAL
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course teaches how to take the survey measurements of the spaces by using the measuring instruments correctly and how to create restoration projects by re-functionalising the spaces.
Course Content: In this course, students learn to use measuring instruments and learn to transfer the survey project in 2D drawing programme by taking the survey of the place. The rules required for the protection of historical places in the stages of surveying and restoration projects are taught. Project applications are made in order to transform a surveyed place into a restoration project and re-functionalise it.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Understands the rules to be applied in survey and restoration projects.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
1) Surveys the space by using the measuring instruments correctly.
2) It creates interior space fiction in restored spaces.
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Understands the survey and restoration projects and makes the necessary applications in the field.

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Giving information about the functioning of the course, explaining the concepts of survey, restoration, renovation and restitution Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
2) Giving information about the areas where surveying and restoration is applied, giving information about the conditions and techniques of application Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
3) Introducing the measuring instruments used for surveying, giving information about their use Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
4) Explanation of surveying methods, demonstration of measurement techniques Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
4) Explanation of surveying methods, demonstration of measurement techniques Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
5) Drawing a sketch to create a survey plan, measurement and dimensioning work related to the study Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
6) Organising a technical trip for surveying the determined historical buildings Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
7) Drawing the surveys of the measured historical buildings in digital environment in scale Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
8) Midterm Exam
9) Creation of restoration projects by re-functionalising the historical buildings whose surveys have been drawn Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
10) Creation of plans, sections and views of restoration projects Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
11) Designing restoration projects in accordance with the new function Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
12) Organising technical visits to restored buildings Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
13) Surveying of a period furniture Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
14) Organising technical visits to restored buildings Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
15) Presentations of the technical visits to the restored buildings within the scope of homework Lecturer's notes, computer, metre, laser metre. Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman. Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman. Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.
16) Final Exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Öğretim elemanı tarafından verilen örnek projeler incelenmektedir ve ders notları paylaşılmaktadır.
Sample projects given by the instructor are examined and lecture notes are shared.
References: Sezgin, Haluk, 1979, Türk ve İslâm Ülkeleri Mimarisine Toplu Bakış, Yer:20240605, Harman.
Eldem, Sedad;Akozan, Feridun;Anadol, Köksal, Rölöve I: İstanbul Boğaziçi Köyleri Yerleşmesi, Resmî ve Kültürel Taş Binalar, İstanbul ve Anadolu Evleri, Çeşmeler ve Selsebiller, Yer:20240605, Harman.
Türkiye’de Kültürel Mirası Koruma Çalışmaları Bağlamında İstanbul Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü’nün Rolü, Demet Binan; İffet Billury, Yer:2023, TR Dizin.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

Program Outcomes
1) To have knowledge about the basic concepts, principles and design theories in the field of interior design. Analyses the space in the context of design history, art movements and cultural influences. To have knowledge about materials, building elements and reinforcement systems used in interior space. To have knowledge about contemporary digital technologies and software used in interior design.
2) Apply technical drawing, perspective and three-dimensional modelling techniques in both traditional and digital environments. Develop solutions suitable for user needs and ergonomics in interior projects. Can express their projects effectively by using visual presentation techniques. To be able to carry out the steps of research, analysis, conceptual thinking and application effectively in the design process. Develop functional and aesthetic solutions for different types of interior spaces (residential, office, store, exhibition, etc.).
3) Takes responsibility individually in the design process and contributes to team work when necessary.
4) Understands the necessity of lifelong learning; can access information sources that can continue professional development. Follows innovations in the field of design, produces creative solutions to changing user needs.
5) Can present their designs clearly and effectively through oral, written and visual means. To be able to communicate in interdisciplinary studies and collaborate with colleagues and other experts.
6) Acts in accordance with professional ethical principles and legal legislation in interior design applications. Develops design solutions that consider sustainability, environmental awareness and user health.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) To have knowledge about the basic concepts, principles and design theories in the field of interior design. Analyses the space in the context of design history, art movements and cultural influences. To have knowledge about materials, building elements and reinforcement systems used in interior space. To have knowledge about contemporary digital technologies and software used in interior design.
2) Apply technical drawing, perspective and three-dimensional modelling techniques in both traditional and digital environments. Develop solutions suitable for user needs and ergonomics in interior projects. Can express their projects effectively by using visual presentation techniques. To be able to carry out the steps of research, analysis, conceptual thinking and application effectively in the design process. Develop functional and aesthetic solutions for different types of interior spaces (residential, office, store, exhibition, etc.).
3) Takes responsibility individually in the design process and contributes to team work when necessary.
4) Understands the necessity of lifelong learning; can access information sources that can continue professional development. Follows innovations in the field of design, produces creative solutions to changing user needs.
5) Can present their designs clearly and effectively through oral, written and visual means. To be able to communicate in interdisciplinary studies and collaborate with colleagues and other experts.
6) Acts in accordance with professional ethical principles and legal legislation in interior design applications. Develops design solutions that consider sustainability, environmental awareness and user health.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Grup çalışması ve ödevi
Homework
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Homework
Uygulama
Gözlem
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 20
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 2 28
Field Work 2 2 4
Study Hours Out of Class 14 2 28
Presentations / Seminar 4 2 8
Homework Assignments 1 2 2
Midterms 1 2 2
Paper Submission 14 2 28
Total Workload 100