İÇ MEKAN TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 21,48,54,58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2023111003
Ders İsmi: İç Mekan Tasarımına Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Merve MERAL
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders; tasarım, iç mimarlık ve iç mekan hakkındaki genel kavramları aktarırken; insan eylemlerini analiz etme becerisi kazandırmaktadır. Mekan ve insan ilişkisinin önemi, antropolojik ölçüler, insan eylemleri ve mekân türleri gibi temel alt yapıların verilmesini hedefler; Mekânın çok yönlü analizinin yapılması ve iç mekân tasarım yolları, bilgi toplama, araştırma, analiz ve sentez aşamalarını kazandırır.
Dersin İçeriği: Bu ders; öncelikli olarak tasarım, iç mimarlık ve iç mekan kavramını aktarmaktadır. İç mekan kavramının yanında tasarım ve uygulama alanları işlenmektedir. Fonksiyona bağlı mekan türleri. Tasarım süreci, iç mekan oluşumu, mekansal ilişkiler, çizim tipolojisi; plan tipleri, vaziyet, kat planları. Mekân organizasyonu, organizasyon şeması oluşumu, eskiz çizimi, kişisel alan kullanımı, sirkülasyon alanı gibi alt yapılarının verilmesi. Antropometrik ölçüler ve insan eylemleri. Ergonomi biliminin tanımı ve kapsamı. Duvar ve tavan tasarımı. İç mekân tasarımı projesi, plan üzerinde çalışmalar. Konut iç mekan tasarımına giriş. Etüt projeler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel bilgi ve tasarım alanındaki güncel gelişmeleri ifade etme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tasarım süreçlerini anlama ve yönetme becerisi kazanır. İç mekan tasarımı araştırma ve uygulama deneyimi.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İç mimari ve tasarım alanında disipline özgü eğitim ile kazandıkları teorik bilgileri pratik uygulama
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi İç Mimarlık ve İç Mekan Tasarımına Giriş Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
2) İç Mekan Uygulama Alanları , Mekansal Analizler ve Tasarım Okuması Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
3) Mekan Organizasyonları ve Fonksiyona Bağlı Mekan Türleri Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
4) Mekansal İlişkiler, Tasarım Süreci, Çizim Tipolojisi Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
5) Mekân organizasyonu, organizasyon şeması oluşumu, eskiz çizimi, kişisel alan kullanımı, sirkülasyon alanı Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
6) Ergonomi Biliminin Tanımı ve Kapsamı Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
7) Antropometri Kavramı ve İnsan Eylemleri İlişkisi Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
8) Ara Sınav
9) Antropometrik veriler ışığında oturma odası tavan ve duvar tasarımı uygulaması Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
10) Antropometrik veriler ışığında oturma odası tavan ve duvar tasarımı uygulaması ve maket yapımı Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
11) Konut Mekan Çalışması: Konut Ölçeğinde Giriş, Mekan organizasyonu şeması ve Yaşama Çevresi, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri Çözümü ve Uygulaması. Basit Eskiz çalışmaları Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
12) Konut Mekan Çalışması: Konut Ölçeğinde Giriş, Mekan organizasyonu şeması ve Yaşama Çevresi, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri Çözümü ve Uygulaması. Basit Eskiz çalışmaları Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
13) Konut Mekan Çalışması: Konut Ölçeğinde Yemek Yeme Mekanı ve Mutfak, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri Çözümü ve Uygulaması. Basit Eskiz çalışmaları Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
14) Konut Mekan Çalışması: Konut Ölçeğinde Yatma Mekanı , İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri Çözümü ve Uygulaması. Basit Eskiz çalışmaları Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
15) Konut Mekan Çalışması: Konut Ölçeğinde Islak Hacim, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri Çözümü ve Uygulaması. Basit Eskiz çalışmaları Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları. Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları. Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları. Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları. Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Toka, S. (2018). Mimari Eskiz. Yem Yayınları.
Semerci, Fatih & Bülüç, Elif & Baran Atalay, Fatmanur. (2018). Mimari Eskiz. Çizgi Yayınları.
Rouquette, M.L. (2007). Yaratıcılık. Dost yayınları.
Dodsworth, S. (2019). İç Mekan Tasarımının Temelleri. Literatür Yayınları.
Bielefeld B. ( 2016). Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM Yayınları
Bielefeld B. ( 2021). Adım Adım Tasarım Yöntemleri. YEM Yayınları
Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Toplam İş Yükü 28