ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1400221022
Ders İsmi: Signals and Systems
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İşaretlerin ve sistemlerin sınıflandırılması: sürekli ve ayrık zaman, analog ve sayısal. Sistem özellikleri, dürtü cevabı, konvolüsyon toplamı, fark denklemleri ve çözümleri. Ayrık zamanlı durum denklemlerinin çözümü, durum geçiş matrisi, kararlılık. Ayrık zaman Fourier dönüşümü, özellikleri ve sistem uygulamaları, frekans uzayı teoremleri. Ayrık Fourier dönüşümü ve uygulamaları. z-dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları. Sürekli zaman ve ayrık zaman dönüşümlerinin birbirleriyle ilişkisi.
Dersin İçeriği: İşaretlerin ve sistemlerin sınıflandırılması: sürekli ve ayrık zaman, analog ve sayısal. Sistem özellikleri, dürtü cevabı, konvolüsyon toplamı, fark denklemleri ve çözümleri. Ayrık zamanlı durum denklemlerinin çözümü, durum geçiş matrisi, kararlılık. Ayrık zaman Fourier dönüşümü, özellikleri ve sistem uygulamaları, frekans uzayı teoremleri. Ayrık Fourier dönüşümü ve uygulamaları. z-dönüşümü, özellikleri ve uygulamaları. Sürekli zaman ve ayrık zaman dönüşümlerinin birbirleriyle ilişkisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Doğrusal, Zamanla Değişmeyen Ayrık Zamanlı Fark Denklemlerinin Çözme
2) Verilen Ayrık Zamanlı Sistemlerin Blok Tasarımını Belirleme/Analiz Etme
3) Sürekli Zaman Periyodik/Aperiyodik Sinyallerine Fourier Serileri/Dönüşümlerini Uygulama
4) Periyodik ve Aperiyodik Ayrık Zamanlı Sinyallere Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü Uygulama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) z-Dönüşümü Uygulama
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinyal ve Sistemlerin Sınıflandırılması: Ayrık Zaman, Sürekli Zaman, Analog, Sayısal, vb. Bazı Tipik Sinyaller: Dürtü, Basamak, Dikdörtgen Darbe, Periyodik, Üstel, vb. Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
2) Sistem Özellikleri: Nedensellik, Hafıza, Doğrusallık, Zamanla Değişmezlik, Sonlu Boyutluluk, Süreklilik vb. Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
3) Konvolüsyon Gösterilimi, İki Sinyalin Konvolüsyonu, Dizi Yöntemi, Konvolüsyon İşleminin Özellikleri, Dürtü Cevabı Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
4) Ayrık Zamanlı Sistemlerin Fark Denklemleri Gösterilimi, Fark Denklemlerinin Çözümleri: Homojen, Özel, Tam Çözümler. Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
5) Ayrık Zamanlı Sistemlerin Gerçeklenmesi, Simülasyon (Blok) Diyagramlarıyla Sistem Modelleme, Direk Form I ve Direk Form II Gerçekleme Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
6) Ayrık Zaman Durum Denklemlerinin Çözümü, Durum Geçiş Matrisi, Dürtü Cevabı Kararlılık: Sınırlı Giriş Sınırlı Çıkış, Lyapunov bağlamında Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
7) Sürekli Zamanlı Sistemlerin Frekans Düzlemi Tanımı: Dik İşaretlerle İşaret Gösterilimi, Üstel Fourier Serisi, Gerçel İşaretler için Trigonometrik Fourier Serisi, Simetrinin Etkileri Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
8) Ara Sınav
9) Enerji ve Güç İşaretleri, Parseval Teoremi, Gibbs Fenomeni Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
10) Fourier Dönüşümü, Fourier Dönüşümünün Özellikleri: Doğrusallık, Simetri, Ölçekleme Kaydırma Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
11) Fourier Dönüşümünün Özellikleri: Modülasyon, Konvolüsyon, Türev Alma, İntegral Alma, vb., Parseval Eşitliği, Fourier Dönüşümü Uygulamaları: Genlik Modülasyonu Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
12) Ayrık Zamanlı Sistemlerin Frekans Düzlemi Tanımı: z-Dönüşümü ve Özellikleri, Yakınsama Bölgesi, Ters z-Dönüşümü, Transfer Fonksiyonu Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
13) Ayrık Zamanlı Fourier Serisi, Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü (AZFD), Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümünün Özellikleri Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
13) Ayrık Zamanlı Fourier Serisi, Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü (AZFD), Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümünün Özellikleri Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
14) Ayrık Fourier Dönüşümü (AFD) ve Özellikleri, Ters Ayrık Fourier Dönüşümü, Hızlı Fourier Dönüşümü (FFT), Sürekli zaman ve ayrık zaman dönüşümlerinin birbirleriyle ilişkisi. Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001. Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000. Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996. Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998. Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001.
Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000.
Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996.
Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998.
Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.
Diğer Kaynaklar: Schaum’s Outlines Sinyaller ve Sistemler, Hwei Hsu, Mc. Graw Will, 2001.
Fundamentals of Signals and Systems Using Matlab, E.W. Kamen, B.S. Heck, Prentice Hall, 2000.
Signals and Systems, A.V. Oppenheim, A.S. Willsky, Prentice Hall, 2nd Edition, 1996.
Continuous and Discrete-Time Signals and Systems, S.S. Soliman, M.D. Srinath, Prentice Hall, 2nd Edition, 1998.
Signals and Systems, H.P. Hsu, Schaum’s Outlines, McGraw-Hill, 1995.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 5
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 2
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 35 3 105
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 152