PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1312002079
Ders İsmi: Sociometry
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok.
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere Moreno’nun Sosyometri yaklaşımını anlatmak ve psikodrama uygulamalarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: Moreno’nun Sosyometri yaklaşımı-Sosyometri Testi ve Sosyal Atom Ölçeği -Moreno’nun rol teorisi -Psikodrama tekniği -Türkiye’de psikodrama eğitimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyometrinin kuramsal temellerini açıklar.
2) Moreno’nun rol teorisini açıklar
3) Psikodramayı teorik temelleri çerçevesinde açıklar.
4) Psikodramanın Türkiye’deki tarihsel geçmişini ve güncel durumunu açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sosyometri ve Sosyal Atom Ölçeği testlerini uygular ve değerlendirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Ders Tanıtımı 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
2) Sosyometrinin tanıtımı, tarihçesi 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
3) Sosyometrik yasalar, kişilerarası ilişki türleri 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
4) Sosyometrik test ve Sosyal Atom Ölçeği 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
5) Sosyometrik test ve sosyal atom ölçeği uygulamaları 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
6) Rol teorisi 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
7) Psikodramanın temel öğeleri 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
8) Ara Sınav 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
9) Psikodramanın temel teknikleri 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
10) Monodrama, Sosyodrama 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
11) Psikodramanın işlevleri, Türkiye’de psikodrama eğitimi 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
12) Öğrencilerin ilgili okuma ve sunumları
13) Öğrencilerin ilgili okuma ve sunumları
14) Öğrencilerin ilgili okuma ve sunumları
15) Final Sınavı 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık. 2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: 1. Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
2. Karp, M., Holmes, P., Bradshaw Tauvon, K. (Ed.) (2013). Psikodrama rehberi (1. Baskı). N. Kalkan Oğuzhanoğlu, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 8 120
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 179