PSYCHOLOGY (ENGLISH)
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1312321010
Ders İsmi: Health Psychology
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
3 0 0 3 6
Language of instruction: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: None
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Suna ÖMERBAŞOĞLU
Course Lecturer(s):

Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The aim is to cover the scope of health psychology and address fundamental topics related to the field's applications within the course.
Course Content: The foundations of health psychology and field applications will be the focus.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Students taking the course are expected to gain a fundamental perspective on health psychology and field applications.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction, Informing about the Course, and Gathering Expectations. Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
2) Scope of Health Psychology Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
3) Health Behavior and Change Models Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
4) Film Analysis and Case Discussion. Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
5) Being a Patient Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
6) Stres Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
7) Stress and Illness. Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
8) Film Analysis and Case Discussion. Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
8) Film Analysis and Case Discussion. Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
9) MIDTERM Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
10) Coping and Social Support. Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
11) Coping and Social Support. Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
12) Being a Woman and Health Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
13) Being a Man and Health Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
14) Chronic Diseases from the Perspective of Health Psychology Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
15) Chronic Pain Syndromes from the Perspective of Health Psychology Cancer from the Perspective of Health Psychology Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.
16) FINAL Aydemir, N. ve Hocaoğlu-Uzunkaya, A. (2020). Sağlık Psikolojisi Alan Uygulamaları: Kronik Hastalıklar. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi (G. Dirik, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. Okyayüz Ü. H. (2023). Sağlık psikolojisi. (2. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara.

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders sunumları haftalık olarak verilecektir.
References: Course presentations will be given on a weekly basis.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Outcomes
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Okuma
Homework

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Quizzes 1 % 20
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 3 48
Study Hours Out of Class 16 7 112
Quizzes 1 6 6
Midterms 1 6 6
Final 1 8 8
Total Workload 180