PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1312311007
Ders İsmi: Clinical Psychology
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Ayşen GÜNDÜZ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Ayşen GÜNDÜZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, psikoloji öğrencilerine psikolojinin en geniş alt dallarından biri olan klinik psikolojinin ne olduğu; Dünyada ve Türkiye'de Klinik Psikolojinin Tarihi; Klinik Psikologların Rolü; Klinik Karar verme süreci ve psikolojik değerlendirmelerden elde edilen bilginin bütünleştirilip raporlanacağı; klinikte ilk görüşmenin ne şekilde yapılacağı konusunda bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, bilim ve uygulamaya odaklanarak klinik psikoloji alanını tanıtır ve geniş bir genel bakış sağlar. Başlıca konular arasında klinik psikologların tanımı, eğitimi ve mesleki faaliyetleri, tarihçesi ve güncel tartışmalar, DSM-V'ye göre tanılama, görüşme ve psikolojik değerlendirme yöntemleri, psikoterapi yaklaşımları ve etik yer almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Klinik psikolojinin tarihsel gelişimini tanımlar.
2) Ülkemizde Klinik Psikolog olmakla ilgili yönetmelikleri bilir.
3) Ruh sağlığıyla ilgili alanda çalışan profesyonelleri ve birbirleriyle olan ilişkilerini tanımlar.
4) Klinik psikoloji alanındaki bilimsel bilgiyi tanır, güncel literatürü araştırır.
5) Psikoterapi kuram ve uygulamalarını öğrenir. Psikoterapi kuram ve uygulamalarının birbirleriyle olan ilişkilerini klinik müdahale çerçevesinde tartışır.
6) Klinik psikolojide sınıflandırma ve tanı, değerlendirme, müdahale ve önleme süreçleri ile ilgili temel bilgi ve becerileri tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Introduction to the Course Plante, T. G. (2022). Contemporaray Clinical Psychology. John & Wiley Sons.
2) Foundations and Early History of Clinical Psychology
3) Recent History of Clinical Psychology
4) Research: Design and Outcome
5) The Major Theoretical Models: Psychodynamic, Cognitive Behavioral, Humanistic, and Family Systems
6) Integrative and Biopsychosocial Approaches in Contemporary Clinical Psychology
7) Contemporary Psychological Assessment I: Interviewing and Observing Behavior
8) Final Exam
9) Contemporary Psychological Assessment II: Cognitive and Personality Assessment
10) Psychotherapeutic Interventions
11) Psychotherapeutic Issues
12) Areas of Specialization & Consultative, Teaching, and Administrative Roles
13) Ethical standards
14) Current Trends and Challenges
15) Becoming a Clinical Psychologist: A Roadmap
16) Final Exam

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Le Compte, G. (1978). Psikologların görev tanım ve yetkileri, Psikoloji
Dergisi.
Linden, W., Hewit, P.L., (2013), Klinik Psikoloji: Modern Sağlık Alanı,
Pearson-Nobel Yayınları. ISBN:978-605-133-488-2
Morrison, J. (2016) İlk Görüşme (The first Interview) 4. Basımdan
çeviri. Uluç,S, Gülüm, V., Ataman, E. Eds. Nobel Yayınevi, ISBN:
978-605-320-407-7
Marzillier, J., Hall, J., (2003), What is Clinical Psychology, Oxford
University Press Inc., New York ISBN:0-19-262928 X.
Diğer Kaynaklar: Kramer, G. P., Bernstein, D. A., & Phares, V. (2014). Klinik psikolojiye giriş. Mentis Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 152