PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002063
Ders İsmi: Zekanın ve Becerinin Psikolojik Değerlendirmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, psikoloji öğrencilerine zeka ve becerilerin psikolojik değerlendirmesi konusunda derinlemesine bilgi sağlamaktır. Öğrenciler, zeka teorileri, zeka testleri, yetenek ve beceri değerlendirmeleri, değerlendirme süreçleri ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaklar. Ayrıca, bu değerlendirmelerin eğitim, klinik psikoloji ve iş dünyasında nasıl kullanıldığını öğrenecekler.
Dersin İçeriği: • Zeka Teorileri
• Zeka Testleri ve Uygulamaları
• Yetenek ve Beceri Değerlendirmeleri
• Psikolojik Değerlendirme Süreçleri
• Değerlendirme Yöntemleri ve Araçları
• Değerlendirme Etik İlkeleri
• Değerlendirmelerin Eğitimdeki Rolü
• Klinik Psikoloji ve İş Dünyasında Değerlendirme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Zeka ve yeteneklerin psikolojik değerlendirilmesinin temellerini anlama
2) • Çeşitli zeka teorileri ve testleri hakkında bilgi edinme
3) • Eğitim, klinik psikoloji ve iş dünyasında değerlendirmelerin uygulamalarını öğrenme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Psikolojik değerlendirme süreçlerini ve yöntemlerini kavrama
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) • Değerlendirme sonuçlarını etik bir şekilde yorumlama ve raporlama

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Giriş ve Zeka Kavramının Tanımı Makaleler
2) 2. Zeka Teorileri Makaleler
3) 3. Geleneksel Zeka Testleri Makaleler
4) 4. Modern Zeka Testleri ve Yaklaşımları Makaleler
5) 5. Yetenek ve Beceri Değerlendirmeleri Makaleler
6) 6. Psikolojik Değerlendirme Süreçleri Makaleler
7) 7. Assessment Methods and Tools Makaleler
8) 8. Zeka ve Öğrenme Makaleler
9) Ara sınav Makaleler
10) 10. Çocuklarda ve Yetişkinlerde Zeka Değerlendirmesi Makaleler
11) 11. Zeka Testlerinin Uygulamaları Makaleler
12) 12. Değerlendirme Etik İlkeleri Makaleler
13) 13. Eğitimde Zeka ve Beceri Değerlendirmelerinin Rolü Makaleler
14) 14. Klinik Psikolojide Değerlendirme Makaleler
15) 15. İş Dünyasında Değerlendirme Makaleler
16) Final Makaleler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi sunumları
Diğer Kaynaklar: Makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 6 96
Küçük Sınavlar 1 6 6
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 162