PSYCHOLOGY
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1311002052
Ders İsmi: Group Psychotherapies
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
3 0 0 3 5
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: None
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: The basic elements of the group process and different approaches in group psychotherapies will be discussed with case examples to acquire general information on the subject
Course Content: The course will focus on the theory and applications of group psychotherapies within its scope.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) It is expected that the course will contribute to students gaining basic knowledge about group psychotherapy.
2) It is thought that the course will contribute to students developing a critical perspective on group psychotherapy processes.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction, Informing about the Course, and Gathering Expectations Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
2) Historical Overview of Group Therapy Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
3) Therapeutic Factors Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
4) Group Preparation Process Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
5) Group Formation Stages Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
6) Group Formation Stages II Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
7) Prominent Theories in Group Psychotherapies I (Psychoanalytic Group Therapy) Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
8) Prominent Theories in Group Psychotherapies II (Existential Group Therapy and Interpersonal Group Therapy) Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
9) midterm Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
10) Prominent Theories in Group Psychotherapies III (Gestalt Group Therapy and Cognitive Behavioral Group Therapy) Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
11) Group Therapy in Chronic Diseases Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
12) Quiz + Prominent Theories in Group Psychotherapy IV (Psychodrama Group Therapy) Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
13) Self-Disclosure in Group Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
14) General Repetition and Closing Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları
15) FINAL EXAM Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları

Sources

Course Notes / Textbooks: Haftalık olarak verilecektir.
References: Fehr, S. S. (2000). Grup terapisine giriş. Çev: Fatma Zengin. Sistem Yayıncılık

Yalom, I. (1995). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev: Ataman Tangör ve Özgür Karaçam. Birinci Baskı 2002. Kabalcı Yayınları

Yalom, I. (1983). Kısa Süreli Grup Terapileri: İlkeler ve Teknikler. Çev: Nesrin Hisli Şahin. Birinci Baskı 1998. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.

Altınay, D. (2015). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. Epsilon Yayınevi

Altınay, D. (2008). Psikodrama Grup Psikoterapisi 400 Isınma Oyunu ve
Yardımcı Teknik. Nobel Yayınevi

Corey, C., Corey, M.S. ve Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada Gruplar
Süreç ve Uygulama. Çev: Uz-Baş, A. ve ark., Nobel Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Outcomes
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Quizzes 1 % 20
Midterms 1 % 40
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 3 42
Study Hours Out of Class 16 5 80
Quizzes 1 12 12
Midterms 1 12 12
Final 1 15 15
Total Workload 161