PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002051
Ders İsmi: Çevre Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok.
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çevre Psikolojisi dersi, insanların fiziksel çevreleriyle olan etkileşimlerini ve bu etkileşimlerin psikolojik süreçler üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlar. Bu ders, öğrencilere çevresel faktörlerin davranış, duygu ve düşünceler üzerindeki rolünü anlamak için gerekli teorik ve pratik bilgileri kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği: Çevre psikolojisinin temel kavramları ve tarihçesi
Fiziksel çevrenin bireysel ve toplumsal davranışlara etkisi
Mekan algısı ve çevresel tercihler
Doğal çevre ve psikolojik sağlık ilişkisi
Kentleşme, kalabalık ve gürültünün psikolojik etkileri
Sürdürülebilirlik ve çevre dostu davranışlar
Çevresel stresörler ve başa çıkma yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çevre psikolojisinin temel kavramlarını ve teorilerini açıklar.
2) Fiziksel çevrenin bireysel ve toplumsal davranışlara etkisini analiz eder.
3) Doğal çevre ile psikolojik sağlık arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
4) Kentleşme, kalabalık ve gürültünün psikolojik etkilerini tartışır.
5) Sürdürülebilirlik ve çevre dostu davranışları teşvik etme yöntemlerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çevre Psikolojisine Giriş: Temel Kavramlar ve Tarihçe Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
2) Fiziksel Çevrenin Bireysel Davranışlara Etkisi Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
3) Fiziksel Çevrenin Toplumsal Davranışlara Etkisi Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
4) Mekan Algısı ve Çevresel Tercihler Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
5) Doğal Çevre ve Psikolojik Sağlık İlişkisi Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
6) Kentleşme ve Kalabalığın Psikolojik Etkileri Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
7) Ara Sınav
8) Gürültü ve Çevresel Stresörler Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
9) Çevresel Stresörlerle Başa Çıkma Yöntemleri Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
10) Sürdürülebilirlik ve Çevre Dostu Davranışlar Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
11) Çevresel Farkındalık ve Eğitim Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
12) Çevre Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
13) Çevre Psikolojisinde Güncel Tartışmalar Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
14) Çevre Psikolojisinin Uygulama Alanları Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books. Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books.
Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.
Diğer Kaynaklar: Gifford, R. (2014). Environmental Psychology: Principles and Practice. Optimal Books.
Bell, P. A., Greene, T. C., Fisher, J. D., & Baum, A. (2001). Environmental Psychology. Psychology Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Küçük Sınavlar 1 6 6
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142