PSYCHOLOGY | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | 1311002047 | ||||||||
Ders İsmi: | Introduction to Cognitive Behavioral Therapy | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Spring Fall |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | No | ||||||||
Type of course: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||
Course Coordinator : | Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL | ||||||||
Course Lecturer(s): |
Öğr.Gör. Pelin ERBİL |
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | Cognitive Behavioral Therapies have become one of the most prominent approaches in the field of psychotherapy today. This type of psychotherapy, in addition to containing some common points that humanity has historically reached, has also managed to introduce scientific and empirical knowledge into psychotherapy practice. 1) Historical development of cognitive behavioral therapy, 2) Basic principles of cognitive behavioral therapy It will be discussed in terms of clinical psychology applications. |
Course Content: | Used in Cognitive Behavioral Therapy; • Cognitive Techniques • Behavioral Techniques • Cognitive and Behavioral Techniques • Types of Cognitive Processing • Topics related to cognitive assessment, conceptualization and case formulations will be covered. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Introduction to Cognitive Behavioral Therapy | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
2) | Introduction to Cognitive Behavioral Therapy | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
3) | Cognitive Conceptualization | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
4) | Cognitive Behavioral Interview and Evaluation Processes | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
5) | Identifying and Evaluating Automatic Thoughts | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
6) | Case Formulation Applications | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
7) | Case Formulation Applications | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
8) | Midterm exam | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
9) | Depression and Cognitive Behavioral Approach | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
10) | Social Phobia and Cognitive Behavioral Approach | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
11) | Obsessive-Compulsive Disorder and Cognitive Behavioral Approach | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
12) | Panic and Generalized Anxiety Disorders and Cognitive Behavioral Approach | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
13) | Post-Traumatic Stress Disorder and Cognitive Behavioral Approach | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
14) | Eating Disorders and the Cognitive Behavioral Approach Cognitive-Behavioral Therapies – Chapter 7 Case Studies in Abnormal Psychology – | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
15) | Final exam | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
Course Notes / Textbooks: | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
References: | 1. Prof. Dr. Hakan Türkçapar, Bilişsel Davranışçı Terapi Temel İlkeleri ve Uygulamalar, 2018, 22.Basım. 2. Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, Bilişsel ve Davranışçı Terapilerde VAKA FORMÜLASYONU VE TERAPİ PLANLAMA, Şubat 2023, 2.Basım. 3. Prof. Dr. Mehmet Ak, Prof. Dr. İsmet Kırpınar, Prof. Dr. Murad Atmaca, Prof. Dr. Prof. Dr. Özkan Güler, Prof. Dr. Şahin Kesici, Doç. Dr. Neslihan Akkişi Kumsar; Klinik Uygulamada Bilişsel Davranışçı Terapi -2, 2022. |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | ||||||||
1) Knows the basic concepts and subfields of the science of psychology. Uses the knowledge based on theoretical practice in the field of study. | ||||||||
2) Knows the basic research methods of the science of psychology, applies and interprets the data obtained. | ||||||||
3) Our graduates are aware of their competence and competencies in their studies in the field. | ||||||||
4) Our graduates continue their professional development by constantly following local and universal developments that will contribute to their professional life. | ||||||||
5) Our graduates contribute to their field by having effective communication and problem solving skills. | ||||||||
6) Our graduates know the ethical values of psychology science and respect differences. | ||||||||
7) Our graduates know the social and universal effects of the field of study and its legal consequences. | ||||||||
8) Our graduates are knowledgeable about other fields related to psychology. Uses this knowledge in collaborative work. | ||||||||
9) Follows the English literature and basic resources in the field of psychology. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Knows the basic concepts and subfields of the science of psychology. Uses the knowledge based on theoretical practice in the field of study. | |
2) | Knows the basic research methods of the science of psychology, applies and interprets the data obtained. | |
3) | Our graduates are aware of their competence and competencies in their studies in the field. | |
4) | Our graduates continue their professional development by constantly following local and universal developments that will contribute to their professional life. | |
5) | Our graduates contribute to their field by having effective communication and problem solving skills. | |
6) | Our graduates know the ethical values of psychology science and respect differences. | |
7) | Our graduates know the social and universal effects of the field of study and its legal consequences. | |
8) | Our graduates are knowledgeable about other fields related to psychology. Uses this knowledge in collaborative work. | |
9) | Follows the English literature and basic resources in the field of psychology. |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
total | % | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 0 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % | |
total | % |