PSYCHOLOGY
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1311002075
Ders İsmi: Selected Topics in Clinical Psychology
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
3 0 0 3 5
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course:
Type of course: Bölüm Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Course Lecturer(s):

Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course is aimed to provide a basic perspective on the literature on topics that are prominent in clinical psychology and that students are particularly curious about.
Course Content: This course covers prominent topics in clinical psychology, including listening, self-disclosure, empathy, resilience, and attachment.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Know the basic concepts and principles of psychotherapy.
2) Know therapeutic conditions and skills.
3) Know the interventions used to end the psychotherapy process.
4) Knows the ethical dilemmas encountered in psychotherapy.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Apply the therapeutic conditions and skills.
2) Make first clinical interview and take anamnesis.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Introduction, Information about the Course and Expectations Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

2) Listening Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

3) Self-disclosure Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

4) Psychological Safety and Schemas Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

5) Acceptance and Commitment Therapy Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

6) Emotion Regulation Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

7) Psychological resilience Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

8) Midterm Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

9) New directions in CBT: Metacognitive Approach ArticlesDökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

10) Transactional Analysis Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

11) EMDR and EFT Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

12) Empathy Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

13) Empathic Communication and I-Language Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

14) Attachment and Romantic Relationships Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

15) Review and closing Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

16) Final exam Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 
 Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık. Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık. Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 
 Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 


Sources

Course Notes / Textbooks: Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 


Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık.

Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık.

Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık.

Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 


Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 



References: Dökmen, Ü. (2019). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati (61 Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 

Harris, R. (2007). Mutluluk Tuzağı (Ç. Şaher, Çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık.

Harris, R. (2016). ACT’i kolay öğrenmek. (Çev. Ed. Karatepe ve Yavuz). Litera Yayıncılık.

Harris, R. (2020). Gerçeğin tokadı. (Çev. Ed. K. Fatih YAVUZ). Litera Yayıncılık.
Kaya, A. (Ed.) (2017). Kişiler Arası İlişkiler ve Etkili İletişim (10. Baskı). İstanbul: Pegem Akademi. 

Rosenberg, M.B. (2019). Şiddetsiz İletişim (Geliştirilmiş 16. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi. 


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

6

3

4

Program Outcomes
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Course

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Quizzes 1 % 30
Midterms 1 % 30
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 3 48
Study Hours Out of Class 16 5 80
Quizzes 1 6 6
Midterms 1 6 6
Final 1 6 6
Total Workload 146