PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311411009
Ders İsmi: Yaratıcı ve Eleştirel Düşünme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hanife BİLGİLİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hanife BİLGİLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek ve bu becerileri farklı alanlarda etkili bir şekilde kullanmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği: Ders, yaratıcı ve eleştirel düşünmenin temel prensiplerini, süreçlerini ve yöntemlerini kapsar. Ayrıca öğrencilere bu becerileri günlük yaşam, iş hayatı ve akademik çalışmalarda nasıl kullanacaklarını öğretir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi.
2) Farklı bakış açılarını değerlendirme yeteneğinin kazanılması.
3) Problem çözme ve karar verme süreçlerinin iyileştirilmesi.
4) Bilgiyi eleştirel bir şekilde analiz etme yeteneğinin artırılması.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
2) Önerme nedir? Doğruluk değerleri: Doğru ve Yanlış 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
3) Argüman, öncül, sonuç nedir? (1. Quiz) 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
4) Doğru çıkarım metotları 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
5) Biçimsel/Formel safsatalar: Örnekler ve uygulamalar Takip etmeme: Artbileşenin onaylanması Önbileşenin reddedilmesi (2. Quiz) 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
6) Gerek koşul ile Yeter koşul ayrımı 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
7) Aristotelesçi safsatalar: Dağıtılmamış orta terim 4 terim safsatası Hatalı büyük terim-hatalı küçük terim (3. Quiz) 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
8) ARASINAV 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
9) Biçimsel olmayan/İnformel safsatalar: örnekler ve uygulamalar 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
10) Ad hominem, Korkuluk safsatası, Yanlış analoji, Konuyu saptırma, Kompozisyon Yanılgısı, Bölünme Yanılgısı, Kaygan Zemin, Yüklü Soru 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
11) Yanlış ikilem, Yanlış Özelleme ve Yanlış Genelleme, Kısır Döngü (4. Quiz) 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
12) İstatistiksel Safsatalar: Cımbızlama (Cherry Picking), Veri tarama, Yanlış nedensellik, Hayatta kalana yanlılık, Kumarbaz Safsatası, Orta noktaya gerileme 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
13) Metin analizleri (Bilimsel ırkçılık): Arthur Schopenhauer, Charles Darwin, Francis Galton, Gustave Le Bon, John Locke 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
14) Metin analizleri (mizojini): Immanuel Kant, Plato, Aristoteles, Friedrich Nietzsche, İbn Sina (5. Quiz) 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
15) FİNAL SINAVLARI
15) Özet 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
16) final sınavı 1. Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 2. Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. 3. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight. 4. Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools.
Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation.
Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.
Diğer Kaynaklar: Paul, R., & Elder, L. (2007). The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools.
Sawyer, R. K. (2012). Explaining Creativity: The Science of Human Innovation.
Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2003). The Nature of Insight.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 5 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 8 128
Sunum / Seminer 2 5 10
Ödevler 2 1 2
Küçük Sınavlar 2 6 12
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 2 6 12
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 173