PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311411007
Ders İsmi: Gözlem ve Görüşme Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nevzat MUHTAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere gözlem ve görüşme tekniklerini anlatarak, psikolojik araştırmalarda bu teknikleri etkili bir şekilde kullanma becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Ders, gözlem ve görüşme tekniklerinin teorik ve pratik yönlerini kapsayacak şekilde düzenlenmiştir. Öğrencilere temel gözlem ve görüşme yöntemleri, veri toplama süreçleri, veri analizi yöntemleri ve etik konular hakkında bilgi verilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Gözlem ve görüşme tekniklerini anlama
2) Veri toplama süreçlerini yönetme becerisi kazanma
3) Veri analizi yapabilme yeteneği geliştirme
4) Etik prensipleri göz önünde bulundurma ve uygulama yetisi edinme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gözlem Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
2) İlk Görüşme Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
3) Görüşme Teknikleri Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
4) Görüşme Teknikleri Devamı Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
5) Görüşme Teknikleri Devamı Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
6) Görüşme Teknikleri Devamı 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
7) Görüşme Teknikleri Devamı 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
8) Vize 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
9) Görüşmede Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
10) Görüşmede Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
11) Hassas Gruplarla Görüşmeler 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
12) Hassas Gruplarla Görüşmeler 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
13) Hassas Gruplarla Görüşmeler 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
14) Özet 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
15) Özet 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
16) Final sınavı 1. Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. 2. Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3. Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. 4. Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods.
Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods.
Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.
Diğer Kaynaklar: Bernard, H. R. (2018). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods.
Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2018). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods.
Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 8 128
Uygulama 2 5 10
Sunum / Seminer 2 5 10
Proje 2 6 12
Ödevler 2 1 2
Küçük Sınavlar 1 6 6
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 2 6 12
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 187